Farmaceutice Experţii internaţionali din industria farmaceutică estimează că, în scurt timp, românii vor consuma de trei ori mai multe suplimente nutriţionale decât în prezent. Potrivit normelor Uniunii Europene, suplimentele nutriţionale – sau alimentare – sunt acele produse care conţin diverse tipuri de vitamine, minerale şi extracte din plante, care nu au un efect terapeutic propriu-zis, ci au ca scop prevenirea îmbolnăvirii şi refacerea mai rapidă în per
Farmaceutice Experţii internaţionali din industria farmaceutică estimează că, în scurt timp, românii vor consuma de trei ori mai multe suplimente nutriţionale decât în prezent.
Potrivit normelor Uniunii Europene, suplimentele nutriţionale – sau alimentare – sunt acele produse care conţin diverse tipuri de vitamine, minerale şi extracte din plante, care nu au un efect terapeutic propriu-zis, ci au ca scop prevenirea îmbolnăvirii şi refacerea mai rapidă în perioadele de convalescenţă.
La noi, acest segment de piaţă, care face parte din categoria OTC – adică nu necesită prescripţie medicală -, nu a ajuns încă la maturitate. Cu toate acestea, din ce în ce mai mulţi români recurg la aceste produse pentru a-şi întări sistemul imunitar.
„Estimăm că, odată cu apropierea iernii şi începutul perioadei de imunizare, vânzarea de suplimente nutritive o să fie cu 28% mai mare decât media primelor trei luni ale anului“, afirmă Roxana Minculescu, director achiziţii Help Net Farma. Menţionăm că în cele aproape 100 de unităţi Help Net, suplimentele nutritive reprezintă aproximativ 10% în totalul vânzărilor de produse farmaceutice, pe primele trimestre ale anului în curs. Cele mai solicitate au fost formulele concentrate de vitamine şi minerale exclusiv naturale, hepatoprotectoarele, produsele pentru dureri articulare, pentru reducerea greutăţii corporale şi cele pentru reglarea circulaţiei periferice.
În exclusivitate pentru revista Capital, doi dintre consultanţii prezenţi – Nicholas Hall, preşedintele firmei invitate, şi Adrian Lakatos, partenerul pentru România şi ECE al acesteia – au realizat o radiografie a pieţei locale de vitamine/minerale/suplimente nutriţionale. Ei au sesizat faptul că, în ultimii patru ani, această categorie a fost extrem de dinamică, tendinţă ce are toate şansele să se menţină şi în perioada următoare. Unul dintre motivele preconizatei evoluţii constă în orientarea cererii de la produse de strictă necesitate, cum ar fi calmantele, la produse mai sofisticate, de întreţinere, pentru clasa de mijloc din mediul urban. Până la sfârşitul anului, de exemplu, se estimează o creştere cu aproximativ 17% faţă de 2006, apreciere ce se bazează pe apariţia unor segmente de nişă, cu mare potenţial, cum sunt produsele destinate îngrijirii articulaţiilor/musculaturii sau probioticele (bacterii inofensive).
Ca atare, este de aşteptat liberalizarea comerţului de OTC-uri, după modelul unor ţări din Europa, unde vânzările s-au mutat în afara farmaciilor tradiţionale – cu precizarea că acolo consumatorii sunt capabili să achiziţioneze un produs prin autoselecţie. Pe termen lung, distribuţia prin supermarketuri ar trebui să devină o alternativă la clasicul comerţ prin farmacii. Pentru suplimentele nutritive, în România, acest lucru este posibil, chiar şi azi, din punct de vedere legal.
În acest sens, cea mai mare provocare pentru jucătorii din piaţă va fi schimbarea atitudinii consumatorilor, în ideea trecerii acestora de la obişnuinţa de a-şi trata singuri afecţiunile uşoare, la preocuparea constantă pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi menţinerea sănătăţii.
În opinia lui Adrian Lakatos, una dintre problemele grele ale pieţei de profil o constituie încadrarea extrem de lejeră, din punct de vedere legal, a produselor: „În România, multe medicamente au în clipa de faţă, o copie-supliment, ceea ce nu este permis în multe ţări din Europa Centrală sau din vechile state membre ale Uniunii Europene. Un exemplu clasic este ginkgo biloba, care în ţări precum Ungaria, Austria, Germania Spania trebuie să fie medicament. În România însă, poate fi şi supliment.“
Referitor la viitorul acestei pieţe, consultanţii internaţionali sunt convinşi că România va deveni un important centru regional de producţie. În anii trecuţi, am asistat la câteva fuziuni şi achiziţii – Zentiva/ Sicomed, Rambaxy/Terapia – tranzacţii care, deşi nu vizau segmentul suplimentelor alimentare, constituie o dovadă că barierele naţionale dispar din calea afacerilor derulate la nivel internaţional. Aceasta înseamnă noi oportunităţi pe piaţa locală şi, desigur, o concurenţă în creştere. Pe de altă parte, consumatorii români vor deveni mai sofisticaţi, dar şi dispuşi să plătească oricât pentru un produs, dacă preţul, tradus în beneficii, este justificat. n
«Vânzarea prin supermarketuri va deveni o alternativă la clasicul comerţ prin farmacii.»
Nicholas Hall, preşedinte al Nicholas Hall & Company
«Cea mai mare provocare pentru piaţă va fi schimbarea atitudinii consumatorilor.»
Adrian Lakatos, partener pentru România şi CEE al Nicholas Hall & Company