Autostrada propriu-zisă, tunelul sau taxele incluse în prețul benzinei. În majoritatea țărilor europene, fie ele membre ale UE sau nu, utilizarea drumurilor este taxată, însă întotdeauna ai o alternativă ieftină la dispoziție.
Franța, Portugalia sau Spania preferă să-i taxeze direct pe utilizatorii autostrăzilor. Germania preferă să facă acest lucru prin includerea unor taxe în prețul combustibilului, iar alte țări lasă la liber circulația pe drumurile de mare viteză, însă introduc tarife piperate pentru utilizarea tunelurilor sau a podurilor.
România se pregătește să introducă o taxă pentru autovehiculele care tranzitează rețeaua de autostrăzi, odată ce aceasta va deveni funcțională.
Deocamdată, nu avem decât 313 km de autostradă și, cu excepția A1 București – Pitești, construită în perioada comunistă, restul nu leagă orașe importante. Autostrada Soarelui se înfundă la Cernavodă iar Autostrada Transilvania pleacă de nicăieri (de la Gilău, lângă Cluj Napoca) și ajunge nicăieri (la Turda). În situația în care se vor finaliza tronsoanele de pe coridorul IV pan-european, ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a precizat că și la noi se va introduce. Deocamdată nu se cunoaște valoarea taxei. A construi o autostradă înseamnă un efort financiar deosebit chiar și pentru țările vest-europene. De aceea, majoritatea acestora au introdus un sistem de taxare pentru utilizatori.
Spaniolii, cei mai scumpi
Cele mai mari taxe de autostradă le regăsim în Spania. Dacă vrei să mergi cu mașina de la Barcelona la Tarragona (91 km), trebuie să plătești o taxă de 12,4 euro. Rezultă, deci, un cost de 13,62 euro la suta de kilometri. Este vorba însă de cel mai ridicat nivel de taxare din peninsula iberică. De la Madrid la Toledo sunt 79 km, iar taxa se ridică la 7,95 euro, de unde rezultă că tariful este de zece euro la suta de kilometri. Mai redusă este taxa pentru autostrada Valencia – Alicante (167 km), de numai 14,15 euro, adică 8,4 euro/100 km. Ceva mai la vest, portughezii au construit peste 2.300 km de autostradă, majoritatea în regim de parteneriat public-privat. De aceea, taxarea erste obligatorie. De la Lisabona la Porto, pe o distanță de 306 km, taxa este de 20 de euro, de unde rezultă o medie de 6,5 euro la suta de kilometri.
Un nivel similar de taxare se regăsește și în Franța. De la Paris la Lyon sunt 465 km, iar utilizatorul autostrăzii este obligat să scoată din buzunar 31,5 euro, adică 6,77 euro/km. În Italia, proporțiile se păstrează. De la Milano la Veneția (254 km), automobiliștii sunt obligați să plătească 17,3 euro, adică 6,8 euro/100 km. Ceva mai ieftin, doar 6,2 euro/100 km, este să te deplasezi de la Roma la Florența (16,7 euro pentru 269 km).
La greci, taxele sunt mai reduse. De la Atena la Salonic este o distanță de 418 km, pentru care se plătesc 21,2 euro, rezultând o medie de cinci euro la suta de kilometri. Turcii sunt mai moderați în ceea ce privește taxarea directă. De la Kapikule (granița cu Bulgaria) și până la Istanbul autostrada străbate 229 km, distanță pentru care ești taxat cu 5,5 lire, adică 2,4 euro. Rezultă o medie de 1,05 euro la suta de kilometri. Puțin, am spune, dacă nu am cunoaște prețul combustibilului din Turcia, care depășește doi euro pe litru.
Taxare indirectă în Germania
Alte țări europene preferă și ele taxarea indirectă. Este cazul Germaniei, unde utilizarea autostrăzilor este gratuită, însă benzina este ceva mai scumpă – 1,528 euro/litru. Criza petrolieră și-a spus însă cuvântul și la vecini, unde combustibilul a ajuns să coste mai mult, chiar dacă ei taxează utilizarea autostrăzilor. Bunăoară, la francezi, prețul mediu al benzinei a ajuns la 1,59 euro/litru, chiar dacă ei taxează suplimentar autostrăzile. Alte țări care nu impun taxe de autostradă sunt Danemarca, Finlanda, Irlanda sau Islanda. În alte state, utilizarea autostrăzilor este gratuită, dar se percep taxe pentru lucrările de artă. De exemplu, în Austria se percep taxe pentru tranzitarea tunelurilor cu o lungime mai mare de 5 km.
La noi, nu este cazul, deoarece tunelurile rutiere pot fi numărate pe degete, lungimea niciunuia nefiind mai mare de doi kilometri.
Indiferent dacă autostrăzile sunt cu taxă sau nu, întotdeauna ai alternativa drumurilor naționale. În Franța, de exemplu, acestea au mai mereu două benzi pe sens, separate de parapeți de beton. Mai la est, ungurii au preferat să taxeze, cu vinietă, autostrăzile și drumurile expres, lăsând drumurile naționale pline de gropi. Situația este similară și în Slovenia.
În ceea ce privește România, sunt câteva destinații unde nu poți să ocolești taxarea. Chiar dacă, teoretic, de la București la Constanța există și un drum național paralel cu autostrada, brațul Borcea și Dunărea nu pot fi traversate decât pe poduri care necesită plata unei taxe, respectiv cele de la Giurgeni, Fetești și Cernavodă.
Cât plătesc europenii
Țara Taxă autostradă/100 km
Franța 6,66 euro
Spania 8,4-13,62 euro
Portugalia 6,5 euro
Italia 6,2-6,8 euro
Croația 4,5 euro
Grecia 5 euro
Turcia 1,05 euro
Germania 0
Cipru 0
Danemarca 0
Finlanda 0