ca vanzator la magazinul tatalui sau. Era inceputul anilor 90, perioada in care toata lumea facea comert cu orice. Vlad Iosif mergea ziua la cursurile Facultatii de Electrotehnica, iar seara vindea la tejgheaua micii afaceri de familie. „A fost inceputul initierii mele in tainele feroce ale capitalismului”, glumeste Iosif. Dupa o perioada in care comertul cu de toate a functionat din plin, mica afacere s-a reprofilat pe importul de mobilier din Austria. S-a reprofilat ulterior pe cacao boabe, pe computere si alte produse care se cereau pe piata. La jumatatea anilor 90 insa capitalismul autohton intrase intr-o noua perioada, iar afacerea familiei Iosif nu prea mai functiona. Vlad, care tocmai isi luase licenta in marketing, s-a decis ca este timpul sa porneasca un business pe cont propriu. Insa in ce domeniu? Un prieten din Statele Unite avea o firma care se ocupa cu inchirierea de baloane gonflabile companiilor care vroiau sa isi faca reclama. Este vorba de acele baloane imense pe care oricine le vede la targuri si expozitii. Era un domeniu la care nimeni nu se gandise in Romania, insa avea o problema mare: de unde sa faca rost de un balon. A primit o fotografie si s-a gandit ca il poate construi de unul singur. A pus totul pe hartie si a construit primul tipar aplicand principiile de geometrie invatate la scoala. Capitalul de pornire a venit de la sotia sa, care si-a vandut actiunile Alro Slatina pe care le primise prin Programul de Privatizare in Masa. „Foarte bune actiuni… Daca opta pentru alta societate, fara lichiditate, mai aveam eu firma de succes acum?”, spune Vlad Iosif. Pe 1 martie 1997 a ridicat pentru prima oara balonul construit de el la o expozitie la Brasov. „Nici nu va puteti da seama ce senzatie am avut: dimineata, cand m-am trezit, am dat drumul la televizor si am vazut balonul intr-o transmisie directa”, continua Iosif. La o luna de la acest eveniment a trebuit sa mai construiasca alte trei baloane pentru ca cererea era foarte mare. Bani nu avea, posibilitati de a lua credite nici atat. Ceea ce incasase cu primul balon plus avansul pe care il lua de la clienti i-a permis sa le construiasca. Dupa un an avea deja cinci bucati si o cifra de afaceri de circa 5.000 de euro. In anul 1998 a infiintat compania Aztec Inflatables. Dupa un an de la deschiderea afacerii a investit 3.200 de euro in achizitia unui cutter si a inceput sa se ocupe si de inscriptionarea baloanelor. „Inainte inscriptionam la alte companii. Investitia a meritat pentru ca veniturile au crescut simtitor”, spune Vlad Iosif. Dupa un an a aparut oportunitatea de a construi asa numitele replici dupa produs. Este vorba de acele materiale publicitare gonflabile care imita produsul firmei respective: sticle de suc sau apa minerala, telefoane mobile etc. Acestea au insa un grad de complexitate mult mai ridicat, ceea ce presupune realizarea lor automata. „Nu prea mai mergea sa fabricam manual. A trebuit sa facem investitii, care au depasit 150.000 de euro”, spune Vlad Iosif. Evolutia firmei ii permitea sa faca astfel de investitii. Daca in al doilea an de functionare cifra de afaceri a Aztec Inflatables ajunsese la circa 50.000 de euro, in 2003 depasea 350.000 de euro, in conditiile unei rate a profitului net de 20-25%. Cea mai mare parte a veniturilor vin din inchirierea de baloane gonflabile, in prezent compania avand peste 100 de bucati. Insa o parte din cifra de afaceri este asigurata de baloanele si replicile dupa produse, comandate de catre companii. Urmatoarea zona in care Vlad Iosif doreste sa isi extinda afacerea este cea a parcurilor gonflabile pentru copii. Omul de afaceri a luat toate aprobarile necesare si va incepe instalarea de astfel de parcuri, incasarile urmand sa vina din taxa de intrare pe care o vor plati parintii copiilor.
Business Start
Investitia minima: se poate porni la drum cu 1.000 de euro pe care sa ii investiti in construirea primului balon. Unul de-a gata costa intre 800 si 15.000 de euro. Tehnologie: initial, pentru construirea primului balon este nevoie de tipare, masini de cusut si material. Ulterior insa, pe masura ce firma se dezvolta, trebuie investit in achizitia de soft pentru desen si productie de tipare, cutter, masini de cusut.Piata: exista trei zone in care aceasta afacere se poate dezvolta. Inchirierea de baloane aduce cele mai importante venituri. Lui Vlad Iosif acestea ii asigura 70% din cifra de afaceri. Pretul perceput pentru inchirierea unui balon variaza intre 50 si150 euro/zi, in functie de dimensiuni. Comenzile de replici de produs venite din partea firmelor reprezinta o alta directie de dezvoltare. Afacerea se poate dezvolta si catre fabricarea de parcuri si jocuri gonflabile pentru copii.