Senatorul PNL, Vlad Pufu, a declarat că, în urmă cu 12 ani începeau şcoala 190.000 de elevi, iar anul acesta, în vară, au terminat doar 120.000 de elevi. Liberalul a spus că şcoala nu este atractivă pentru toţi copiii, astfel fiind explicate pierderile.
Vlad Pufu: Școala nu e atractivă. În 12 ani s-au pierdut 70 de mii de elevi
Senatorul Vlad Pufu susține că școala trebuie să fie mai atractivă pentru toți copiii pentru a reduce abandonul școlar. El subliniază că, în urmă cu 12 ani, 190.000 de elevi începeau școala, dar anul acesta, vara, doar 120.000 au finalizat-o.
”Acum 12 ani începeau şcoala 190.000 de elevi. Anul acesta, în vară, au terminat 120. 000 de elevi. Deci, 70.000 de elevi sunt pierduţi pe traseu. Unde s-au pierdut aceştia? Care este explicaţia pierderilor? Care este motivul pentru care ei au renunţat la şcoală? Trebuie să găsim, cu toţii, răspunsurile! Pe de o parte, cel mai simplu e să punem situaţia pe seama migraţiei, dar, pe de altă parte, sunt şi alte aspecte care îi fac pe copii să se îndepărteze de şcoală.
Vorbim de educaţia părinţilor, pentru că, astăzi, a fi părinte nu mai este pentru toată lumea, este evident, nu mai vin părinţii să-i îndrume către şcoală. Sunt copii care se pierd în clasa a VIII-a, din câte s-a constatat, pentru că şcoala nu face nimic să-i atragă. Dar, una dintre cauzele principale ale abandonului şcolar este sărăcia. Faptul că îi dai un ghiozdan şi cărţi, la începutul anului, nu rezolvă nimic, pentru că, ulterior, sunt tot felul de provocări pentru un copil fără posibilităţi de a ajunge la şcoală”, a spus senatorul PNL Buzău Vlad-Mircea Pufu la un post local de televiziune.
Senatorul Vlad Pufu a prezentat date alarmante privind abandonul școlar în România, referindu-se la un studiu recent care indică faptul că, în cadrul unui ciclu școlar (clasele I-XII), 70.000 de copii au abandonat școala. El a subliniat, de asemenea, că, potrivit unui raport de la Monitorul Social, România se confruntă cu unele dintre cele mai ridicate rate de abandon școlar din Uniunea Europeană.
În 2022, rata medie de abandon școlar în Uniunea Europeană era de 9%, în timp ce în România aceasta a fost de 15,6%. Monitorul Social a evidențiat discrepanțe semnificative între diferite regiuni ale țării, cu rate de abandon variind de la 11% în vestul țării până la 23% în Regiunea Sud-Est.
Școala trebuie să fie mai atractivă
Senatorul Pufu a argumentat că pentru a combate această problemă, este esențial să facem școala mai atractivă pentru toți copiii, astfel încât să se reducă riscul abandonului pe parcursul anilor de școală. El a propus că din cele 190.000 de copii care încep clasa I, cel puțin 185.000 ar trebui să finalizeze liceul sau să fie îndrumați către școli profesionale la finalul clasei a VIII-a, asigurându-se astfel că nu rămân fără studii. Pufu consideră că această abordare nu doar că ar reduce abandonul școlar, dar ar avea un impact pozitiv asupra societății, care se confruntă cu lipsa tinerelor generații bine pregătite.
Pentru a preveni abandonul școlar, Pufu a subliniat importanța implementării unor soluții eficiente și a evidențiat că profesorii joacă un rol crucial în identificarea și intervenția în cazurile de abandon. El a afirmat că este responsabilitatea noastră colectivă să atragem copiii din medii defavorizate și să le oferim oportunități educaționale, deoarece aceștia sunt adesea motivați și pot dovedi talente și abilități remarcabile. Pufu a adăugat că problemele care împiedică copiii să ajungă la școală sau să beneficieze de un mediu educațional adecvat nu se referă la capacitatea lor de a învăța, ci sunt cauzate de factori externi care trebuie abordați.
El a subliniat că este nevoie de un efort concertat din partea dascălilor, directorilor de școli, inspectoratelor școlare și întregii societăți pentru a identifica familiile cu copii care au nevoie de sprijin și pentru a-i atrage în sistemul educațional. Pufu a concluzionat că școala trebuie să fie accesibilă tuturor copiilor, subliniind că, printr-o abordare integrată și sustenabilă, putem asigura că fiecare copil are șansa de a beneficia de o educație adecvată și de a-și atinge potențialul maxim.