Vladimir Putin a dat ordinul de începere a producției avionului LMS-901 Baikal, înlocuind avionul AN-2
Considerat cel mai mare biplan monomotor, avionul AN-2 este, fără îndoială, o legendă.
A efectuat primul zbor acum mai bine de 75 de ani, și chiar și astăzi, în unele state, continuă să fie utilizat. Acest avion a fost inclus și în echipamentul Armatei Române, iar dacă vreodată ați observat un biplan dispersând tratamente agricole pe câmp, era probabil un AN-2.
Deși este un model vechi, fizic și moral, faima sa rămâne incontestabilă. Rușii au încercat să îl înlocuiască cu un aparat la fel de fiabil, însă acest demers a întâmpinat dificultăți.
Astfel, a luat naștere (mai mult teoretic) noul avion de transport ușor LMS-901 Baikal, destinat să înlocuiască treptat venerabilul AN-2.
Prototipul avionului LMS-901 Baikal a fost testat, iar Putin a dat ordinul de a începe producția în serie.
„Treceți la producția de serie!”, a ordonat Vladimir Putin.
Totuși, dificultățile economice recente din Rusia au dus la creșterea semnificativă a costurilor de producție în ultimii trei ani.
Cu doar câteva săptămâni în urmă, presa rusă își exprima îngrijorarea că prețul avionului s-a cvadruplat, ceea ce ar putea descuraja potențialii cumpărători.
În ciuda acestui fapt, președintele Vladimir Putin a cerut lansarea producției de serie și a impus ca avionul să fie „competitiv” atât în preț, cât și în specificații. Cu toate acestea, chiar și oficialii ruși admit că acest obiectiv este greu de atins, conform Defense Express.
Avionul poate fi echipat doar cu motorul VK-800SM
Prim-viceprim-ministrul Denis Manturov a afirmat că avionul poate fi echipat doar cu motorul VK-800SM, ceea ce ridică provocări semnificative. Chiar dacă testele viitoare se vor dovedi reușite, producția de serie ar putea începe abia în 2026. O altă problemă esențială este costul avionului LMS-901 Baikal.
Deși inițial se estima un preț de 120 de milioane de ruble, acesta a crescut la 445 de milioane de ruble (aproximativ 4,87 milioane de dolari), iar o creștere anuală de 4% este prognozată.
În aceste condiții, este puțin probabil ca regiunile din Orientul Îndepărtat al Rusiei să își permită achiziționarea acestor avioane, care se apropie de jumătate de miliard de ruble per unitate.