alternativi. Investitiile in modernizarea retelelor pentru a putea oferi servicii de telefonie fixa, pe langa alte servicii de baza, cum ar fi televiziunea prin cablu sau Internetul, au fost anuntate cu mult fast de operatorii alternativi. Cand vine vorba de recuperarea si succesul investitiilor, acestia devin mai rezervati.Operatorii de CATV au investit, probabil, zeci de milioane de dolari in modernizarea retelelor si in tehnologia IP care simuleaza clasicele centrale telefonice. Totul a inceput cu investitii de 100 de dolari per abonat necesare construirii retelelor de cablu, prin care se transmiteau doar programe de televiziune. Transmisiile erau atunci unidirectionale, dinspre furnizorul de continut catre abonat. Din 2000, operatorii de cablu au inceput sa-si modernizeze retelele, inlocuind vechea infrastructura cu legaturi de fibra optica, prin care se puteau transmite volume de date mai mari. Din acel moment, cablistii au putut furniza si Internet. Acest upgrade a insemnat inca 200-300 de dolari per abonat.Dupa liberalizare, aceasta infrastructura modernizata a fost folosita si pentru servicii de telefonie fixa. „In total, investitiile operatorilor de cablu se ridica la 300-400 de dolari per abonat”, sustine Nicolae Oaca, analist de comunicatii. Avand in vedere ca Astral si RCS&RDS au cam 900.000 de abonati fiecare, investitiile per companie se ridica la peste 200 milioane de dolari.Se pare ca Astral a investit circa 20 de milioane de dolari doar in tehnologia IP necesara furnizarii de servicii de telefonie fixa.Recuperarea unor asemenea investitii se va face intr-un timp indelungat. Motorul amortizarii raman CATV-ul si Internetul, pentru ca reactia abonatilor in privinta ofertelor de telefonie fixa alternativa nu a fost extraordinara. Operatorii evita sa dea cifre cand vine vorba de numarul abonatilor care au optat si pentru servicii de voce.Tot ce putem afla de la acestia este faptul ca in special clientii business sunt tinta noului serviciu. Potrivit Astral, operator care a intrat pe piata telefoniei fixe inca de anul trecut, 80% din clienti sunt companii si restul de 20% sunt rezidentiali.Evolutia numarului de clienti pentru telefonia fixa este un subiect destul de sensibil si pentru Astral, si pentru RCS&RDS. Sa nu mai vorbim de Atlas Telecom, care s-a lansat cu surle si trambite, la propriu. Deocamdata, nu am vazut nimic de la operatorul cu sediul central in Oradea. tinta de un milion de abonati proiectata de managementul Atlas este mai mult decat fantezista.Intrebat care este strategia RDS pentru recuperarea investitiilor in modernizarea retelelor pentru a putea oferi mai multe servicii de comunicatii, directorul comercial al companiei, Ovidiu Ghiman, a raspuns: „Strategia noastra pe piata telefoniei fixe este de atragere a unui numar de clienti cat mai mare, care sa genereze un volum de convorbiri semnificativ, si nu una care sa se bazeze pe marje mari.”E normal sa mergi pe volume mari si pe marje mici pe o piata (a telefoniei fixe) in care cererea nu este extraordinara. Una peste alta, telefonia fixa se afla in declin pe pietele vestice, viitorul fiind al telefoniei mobile.Daca privim lucrurile din perspectiva furnizorilor, vocea si Internetul reprezinta exprimarea aceleasi tehnologii in doua moduri diferite. In ambele cazuri este vorba de transmisii de pachete de date. Cu alte cuvinte, pentru a furniza servicii de voce, operatorii nu au facut decat sa suplimenteze investitiile pentru Internet.Din perspectiva utilizatorilor, schimbarile aduse de liberalizare au fost supradimensionate. Prea putini au renuntat de la batranul RomTelecom in favoarea mai tinerilor competitori. Motivele sunt multiple: reticenta utilizatorilor mai varstnici de a folosi o tehnologie mai noua si imposibilitatea de a vorbi doar in interiorul retelei alternative, pentru ca in acest caz, costurile scad intr-adevar simtitor.Din acest punct de vedere, mai avantajate sunt companiile care au mai multe puncte de lucru (gen o retea de benzinarii) care comunica mult intern. De altfel, si ofertele operatorilor au vizat exact aceasta directie.In concluzie, telefonia fixa nu reprezinta nici pe departe marea lovitura a companiilor de pe piata de comunicatii. Furnizarea noului serviciu are sens doar daca este insotita de transmisii de date, CATV sau telefonie mobila, cum se intampla in cazul Connex si Orange.
Evolutia investitiilor In retele de cablu
Investitiile pentru modernizarea retelelor si introducerea tehnologiei IP au crescut
Abonati RCS&RDS 800-900.000
Abonati Astral 800-900.000
Investitia in IP 20 milioane USD
ARPU pe CATV 4-5 dolari
· Investitiile operatorilor de cablu au fost realizate in doua etape. La inceputul anilor 90, acestia au creat retelele propriu-zise de cablu, prin care se transmiteau unidirectional programe de televiziune. Ulterior, aceste investitii au fost suplimentate pentru a furniza si servicii de Internet si telefonie fixa. Amortizarea retelelor se va face din livrarea unor pachete de servicii: voce, date, cablu. Scopul cablistilor este sa creasca venitul mediu pe abonat (ARPU), intrucat facturile pe fiecare serviciu in parte sunt destul de mici. Cresterea cheltuielilor alocate pentru comunicatii sta la baza planului de recuperare a investitiilor.