Nikola, căci despre acest producător de vehicule electrice este vorba, a depus miercuri cererea de intrare sub protecția falimentului, devenind cel mai recent exemplu al crizei care afectează industria auto, informează Bloomberg. Nici automobilele cele mai lăudate nu stau excelent.

Marketingul nu i-a ajutat pe cei de la Nikola

„În ultimele luni, am întreprins numeroase acțiuni pentru a strânge capital, pentru a ne reduce datoriile, pentru a ne curăța bilanțul și pentru a păstra numerar pentru a ne susține operațiunile”, a declarat Steve Girsky, președinte și CEO al Nikola.

Din păcate, eforturile nu au fost suficiente pentru a depăși aceste provocări.

”Consiliul de Administrație a stabilit că Capitolul 11 reprezintă cea mai bună cale posibilă de urmat, în aceste circumstanțe, pentru companie și părțile sale interesate”, a adăugat Girsky.

Blestemul pandemiei

Mai multe companii din domeniu, precum Fisker, Proterra și Lordstown Motors, care s-au listat în perioada pandemiei promițând să revoluționeze sectorul, au ajuns în faliment din cauza lipsei de finanțare, a dobânzilor ridicate și a cererii în scădere, mai relatează Bloomberg.

Până și Tesla a raportat în 2024 prima scădere anuală a vânzărilor, în ciuda subvențiilor oferite în toată lumea pentru achiziția mașinilor sale.

Nikola, clipă sumbră

Situația financiară a Nikola Corporation este extrem de dificilă, iar viitorul companiei este incert.

  • active estimate: între 500 milioane – 1 miliard de dolari
  • Datorii: între 1 și 10 miliarde de dolari
  • Lichidități disponibile: doar 47 milioane de dolari
  • Prăbușire pe bursă: -45% în predeschidere, până la 0,41 dolari/acțiune
  • Scădere anuală: peste 97% din valoare

Deși Nikola încearcă să mențină temporar operațiunile pentru camioane și stațiile de alimentare cu hidrogen, perspectivele nu sunt deloc optimiste. Scăderea dramatică a valorii acțiunilor și lipsa lichidităților ridică semne de întrebare despre viabilitatea companiei pe termen lung.

Se credeau imbatabili

Când vă gândiți la mașini electrice, primul lucru care vă vine în minte este Tesla. Aceasta a revoluționat de una singură industria auto. Trecerea inevitabilă la vehiculele electrice și potențialul uriaș de creștere a pieței dau naștere la multe companii auto noi.

Un astfel de exemplu distinct a fost Nikola și, până de curând, a fost prezentată ca un pionier în devenire în domeniul vehiculelor cu emisii zero.

Înființată în 2014 de Trevor Milton, Nikola a fost considerată următoarea mare realizare de pe piața vehiculelor electrice și pe bază de hidrogen, promițând cu îndrăzneală că va aduce tehnologia revoluționară a hidrogenului și a bateriilor pentru alimentarea camioanelor sale.

Camionul minune

Nikola One, un camion revoluționar „complet funcțional” alimentat cu hidrogen, a fost prezentat de Trevor Milton. Se presupunea că va schimba regulile jocului. Producția urma să înceapă în 2020.

În martie 2020, fără semne clare că Nikola One ar fi intrat în producție, Nikola a anunțat că intenționează să fuzioneze cu o societate SPAC. La o zi după finalizarea fuziunii, acțiunile Nikola au început să se tranzacționeze pe NASDAQ. Până în august, compania a fost evaluată la o sumă uluitoare de 13 miliarde de dolari.