Volksbank România: Rata creditelor neperformante este de 20 – 22%, cu o valoare de circa 600 milioane de euro

Rata înregistrată de Volksbank România pe total credite neperformante în default (cu întârzieri de peste 90 de zile) este de 20 - 22%, în linie cu media pieţei, iar ca valoare se ridică la circa 600 de milioane de euro, a declarat, Bogdan Neacşu, coordonator Sistem Control Intern, din cadrul băncii.

‘La credite neperformante în default avem o rată de 20 – 22%, în linie cu media pieţei. Ca valoare – vorbim despre credite pentru persoane fizice şi juridice – în jur de 600 de milioane de euro. Însă, structura portofoliului este 80% persoane fizice’, a precizat Neacşu.

În ceea ce priveşte valoarea provizioanelor de risc, aceasta depinde de standardul contabil folosit, acum IFRS.

‘Creditele neperformante sunt provizionate cu procente cuprinse 70 şi 80% din valoarea creditelor, tocmai din motive de prudenţă bancară, pentru că criteriile de prudenţă sunt ceva mai ridicate, din punctul meu de vedere, adică am încercat să acopăr cât mai bine riscurile, atât prezente, cât şi ce poate să mai vină ulterior’, a explicat el.

Potrivit reprezentantului Volksbank, în portofoliul băncii există un număr limitat de credite de consum, majoritare fiind creditele acoperite cu garanţii imobiliare, atât pentru persoane fizice, cât şi juridice. Acţiunile băncii în vederea recuperării creditelor neperformante, constau, în special în cazul persoanelor fizice, în intrarea în discuţii cu clienţii, pentru a se ajunge pe cât posibil la o înţelegere în privinţa plăţii datoriilor.

‘Asta înseamnă să fim flexibili şi să acceptăm diferite structuri de plată a creditelor: fie îi prelungesc maturitatea, fie îi dau altă dobândă, fie îi dau o graţie, dacă chiar se impune. Deci, încercăm să ne adaptăm această ofertă de restructurare la posibilităţile clientului”, a arătat acesta.

Bogdan Neacşu a admis că sunt şi cazuri în care clientul nu mai poate să facă faţă plăţilor, de exemplu a luat un credit ca să investească speculativ într-o proprietate – sau pur şi simplu nu mai vrea să plătească. În aceste cazuri, se ajunge la executare silită, chiar dacă sumele nu sunt recuperate integral.

‘În principiu, în cazul majorităţii clienţilor care ajung să aibă dificultăţi în a-şi susţine plata la credit, intrăm în negociere directă tocmai pentru a ne adapta posibilităţilor lor de plată, pentru că interesul meu nu este să acumulez cât mai multe credite neperformante, ci să fac clientul să plătească atât cât poate. Suntem conştienţi că la momentul la care creditul a fost dat, clientul avea o anumită structură de venituri, iar acum aceasta a fost afectată din varii motive: fie că este vorba de garanţie, că este vorba de salariul pe care l-a avut sau de chiriile pe care le încasa ori, pur şi simplu, cursurile de schimb au evoluat în favoarea sau defavoarea lui’, a subliniat el.

Analizând perioada din 2008 până în prezent, se observă scăderi semnificative în materie de valoare a proprietăţilor, sumele obţinute din executare fiind sub valoarea creditului. În acest context, rămân porţiuni neacoperite din credit, iar banca, ulterior executării garanţiei, încearcă alte metode pentru recuperarea creditului.

‘Intru într-o relaţie cu clientul şi încerc pentru suma rămasă, chiar dacă este neacoperită, să obţin o reeşalonare sau ceva bani de la el. Sunt şi situaţii în care nu am ce să fac şi trebuie să trec totul pe pierderi. Însă, nu pot să spun că am avut pierderi foarte mari, pentru că nici nu am vândut portofolii de credite, nici nu am trecut portofolii pe pierdere. Eu încă fac eforturi să recuperez de la clienţi, deci deocamdată nu m-am dus în direcţia de a trece credite pe pierdere”, a explicat reprezentantul Volksbank.

Neacşu a adăugat că problemele au început să se materializeze odată cu izbucnirea crizei, dar au continuat şi în 2011.

‘Problemele au început să se materializeze odată cu criza – sfârşit de 2008, 2009, 2010, chiar şi în 2011. Dacă e să mă refer la stocul de credite pe care îl avem, au fost originate în 2005 – 2008 marea majoritate a creditelor pe care le avem acum în stoc. Însă, trebuie făcută o diferenţă între momentul originării şi momentul materializării acestor probleme şi merg întotdeauna strict corelate cu ciclul economic”, a conchis Bogdan Neacşu.

SURSA: Agerpres