Luni, mii de angajați ai Volkswagen au oprit lucrul în nouă fabrici din Germania, ca parte a unor greve de avertisment organizate de sindicatul IG Metall. Aceste acțiuni marchează o escaladare a tensiunilor dintre gigantul auto și angajații săi, pe fondul intenției companiei de a modifica acorduri de muncă și de a renunța la un acord de protecție a locurilor de muncă în vigoare din 1994.
Volkswagen, conflict major cu angajații. Participanții la proteste au purtat bannere cu mesaje precum „Gata de grevă” și „Greve de avertisment — dreptul nostru”, semnalând fermitatea în revendicările lor.
Mii de angajați ai Volkswagen au oprit lucrul în nouă fabrici din Germania
Daniela Cavallo, șefa consiliului de lucru al Volkswagen, a subliniat că angajații sunt hotărâți să prevină orice măsură care ar implica închideri de fabrici, concedieri în masă sau reduceri salariale, considerând aceste acțiuni ca fiind linii roșii în negocierile cu compania, conform CNBC.
Thorsten Gröger, negociator-șef al IG Metall, a avertizat că această dispută salarială are potențialul de a deveni cea mai intensă din istoria Volkswagen. Deja, trei runde de negocieri între reprezentanții companiei, sindicat și consiliul pentru muncă nu au produs un consens, iar următoarea întâlnire, programată pe 9 decembrie, este considerată crucială pentru viitorul dialogului social la Volkswagen.
Compania speră să găsească o soluție sustenabilă prin dialog constructiv
Un purtător de cuvânt al Volkswagen a declarat că dreptul angajaților de a organiza greve de avertisment este respectat, iar compania speră să găsească o soluție sustenabilă prin dialog constructiv. Totuși, poziția fermă a angajaților și atmosfera tensionată din fabrici sugerează că negocierile rămân dificile.
Conflictul între Volkswagen și angajați reflectă provocările mai largi cu care se confruntă industria auto din Germania într-un context economic global dificil.
A respins propunerile sindicatului
Amintim că Volkswagen a respins vineri propunerile sindicatului de reducere a costurilor, cu doar câteva zile înainte de grevelor planificate, menite să evite închiderea unor fabrici în premieră pentru companie.
„Deşi pot exista şi efecte pozitive pe termen scurt, măsurile nu vor duce la nicio uşurare financiară durabilă pentru companie în următorii ani”, a transmis compania într-un comunicat, adăugând că va continua să colaboreze cu reprezentanţii angajaţilor
O sursă internă de la Volkswagen a susținut că propunerile sindicatului nu sunt realiste și că sunt, în esență, o încercare de a câștiga timp, pe care compania nu îl dispune.
„Noi discuţii într-un mediu şi mai dificil ar fi necesare până cel târziu în 2026”, a spus sursa, menționând că unele dintre propuneri nu respectă reglementările legale.
Volkswagen a solicitat o reducere a salariilor cu 10%, argumentând că trebuie să își scadă costurile și să își crească profitabilitatea pentru a-și proteja cota de piață în fața concurenței ieftine din China și a cererii slabe de mașini europene. De asemenea, compania a amenințat cu închiderea unor fabrici în Germania, un pas fără precedent în istoria sa de 87 de ani.