Prezentat la Salonul auto de la Frankfurt din 2013, modelul electric e-up! de la Volkswagen este disponibil din această vară şi în ţara noastră. Numărul modelelor electrice din România a crescut astfel, pe lângă e-up! şoferii românii având la dispoziţie Renault Zoe, Renault Kangoo şi Mitsubishi iMiEV. La nivel global mai sunt disponibile modele electrice precum BMW i3, Ford Focus Electric, Nissan Leaf, smart fortwo electric drive, Tesla Model S sau Kia Soul. În ţară circulă în prezent peste 100 de automobile electrice, cele mai multe aparţinând flotelor unor companii şi doar câteva fiind achiziţionte de persoane fizice. De anul acesta, Ministerul Mediului, prin Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), oferă o subvenţie de 4.500 de euro la achiziţia unui autoturism electric, iar împreună cu tichetul Rabla şi cele două ecobonusuri de 1.500 de lei fiecare preţul final se reduce cu 6.500 de euro. În total, AFM va emite 100 de astfel de ecotichete, valabile pentru tot atâtea automobile electrice.

„Atingerea unui prag de câteva zeci sau chiar 100 de maşini electrice vândute într-un singur an pe piaţa locală reprezintă un salt uriaş pentru România, unde în întreg 2014 s-au vândut oficial doar trei Mitsubishi iMiEV şi s-au mai importat, neoficial, două limuzine Tesla produse în Statele Unite“, spune  Bogdan Florea, brand manager Volkswagen Autoturisme în cadrul Porsche România. „La un preţ de circa 0,7 lei pe kilowatt, energia pentru a alimenta un automobil electric costă în jur de 8 lei pentru 100 de kilometri, preţ cu care nu poate rivaliza nicio maşina cu motor clasic“, adaugă Florea. Volkswagen a vândut deja pe piaţa locală un automobil electric. Este vorba de modelul VW e-up!, care are un preţ de 26.000  euro, iar ţinta pentru acesta an este de 15 exemplare.

Maşinuţă de oraş

Volkswagen e-up! este un automobil care atrage priviri şi nu pentru că este un automobil zgomotos, dimpotrivă, ci pentru că are un design plăcut. La exterior, e-up! este prevăzut cu lumini de zi cu LED-uri curbate, integrate în bara de protecţie faţă, şi lumini de ceaţă asemănătoare în spoilerul din spate. În interior, nemţii au folosit doar materiale premium, asta şi pentru că vorbim de un singur nivel de echipare. Automobilul include scaune încălzite, climă automată, sistem de navigaţie cu ecran tactil, frână automată de urgenţă, cruise control, parbriz încălzit etc. Spaţiul interior este generos pentru cinci persoane, iar portbagajul are 251 de litri, dar poate ajunge la 951 litri dacă sunt rabatate scaunele din spate.

e-up! are un motor electric care dezvoltă o putere maximă de 60 kW (80 CP). Cuplul de 210 Nm e disponibil încă de la primele rotaţii pe minut, în timp ce bateriile litiu-ion de 18,7 kWh oferă o autonomie maximă de 150 de kilometri. Viteza maximă a noului e-up! este de 135 km/h, iar sprintul de la zero până la 100 km/h se realizează în 12,4 secunde. Bateria se încarcă complet de la o priză normală în nouă ore, iar la o priză cu încărcare rapidă în 30 de minute se ajunge la 80% din capacitatea maximă. Există trei moduri de rulare: Normal, Ecopro şi Ecopro+. În acest ultim mod, durata de viaţă a bateriei se prelungeşte prin oprirea anumitor funcţii precum aerul condiţionat, iar puterea motorului este limitată. Transmisia este automată şi include modurile D şi B, acesta din urmă fiind legat de sistemul de regenerare a energiei, care este acţionat de fiecare dată când îndepărtezi piciorul de pe pedala de acceleraţie. Direcţia este excelentă, iar suspenia este surprinzător de bună. În ceea ce priveşte preţul automobilului, 26.000 euro, acesta este încă unul piperat însă odată cu apariţia mai multor modele pe piaţă şi a dezvoltării infrastructurii specifice, automobilele electrice vor deveni din ce în ce mai accesibile.