La prima vedere, Golf VII nu este altceva decât un face-lift minor al modelului precedent. Sau al oricărui Golf de până acum. Câteva linii mai agresive adăugate caroseriei, niște blocuri optice mai ascuțite și materiale de o calitate superioară în habitaclu sunt elementele care „sar“ în ochii oricărei persoane care se arată interesată de evoluția celui mai căutat model european. Culmea este că această realitate nu este negată de reprezentanții producătorului. Mai mult chiar, aceștia par convinși că, în acest moment, mașina lor nici nu putea arăta mai bine.

„E mașina perfectă“, spune plin de emfază unul dintre designerii Volkswagen, explicând că această concluzie a fost generată de succesul repurtat până acum pe piețele din întreaga lume. Și nici nu îl poți contrazice dacă ai în vedere că între 1974 (Golf Mk 1) și august 2012 (Golf Mk 7) modelul a atras nu mai puțin de 29,13 milioane de clienți. Unde mai pui că, pe lângă numărul impresionant de unități vândute, Golf este considerat un etalon chiar și de competitori. De exemplu, șeful Citroën a ţinut să menţioneze, cu ocazia testului internațional al modelului C4, desfășurat în Suedia, că este mulțumit când vede în presă „titluri de genul: «C4 este Golful franțuzesc»“. Până și oprirea producției modelului Fiat Bravo are legătură cu Golful celor de la Volkswagen. Conform lui Sergio Marchionne, modelul italian avea puține șanse de a atrage suficienți clienți ai clasei compacte pentru a justifica o continuare a comercializării.

Miza pe tehnologie

Pornind de la premisa că noul Golf nu avea niciun motiv de a evolua dramatic din punctul de vedere al designului interior și exterior, este demn de menționat că surprizele, majoritatea plăcute, se ascund sub carapacea de metal a vehiculului. Gama de propulsoare care include, deocamdată, dieseluri cu puteri cuprinse între 105CP și 150 CP și motoare alimentate cu benzină care dezvoltă între 85 CP și 140 CP este extrem de performantă din punctul de vedere al consumului de carburant și, în consecință, al emisiilor de CO2. Cumulată cu reducerea greutății totale a modelului cu circa 100 kg, aceasta poate însemna, conform oficialilor germani, o economie de 0,3 litri la fiecare 100 de km parcurși. Poate părea puțin, însă Ulrich Hackenberg, membru al consiliului de administrație al VW, a explicat că acest lucru înseamnă o scădere a emisiilor generate anual de întreaga gamă de 119.000 de tone de CO2.

Pe lângă grija pentru mediu, cei de la VW plusează și cu o atenție sporită acordată șoferului și pasagerilor. Astfel, Golf VII poate fi dotat, în funcție de nivelul de echipare, cu Dinamic Chassys Control  (DCC), Adaptive Cruise Control (ACC), City Emergency Brake, Dynamic Light Assist și o mulțime de alte sisteme, pe cât de complicate, pe atât de utile. Desigur, toate acestea au un corespondent direct în prețul final care, în cazul acestui model, nu a fost niciodată redus. Cu toate acestea, șeful grupului german, Martin Winterkorn, a anunțat că prețul noului model nu este „cu nicun cent“ mai mare decât al celui precedent. Având în vedere că prețurile pentru piața românească nu au fost făcute încă publice, putem menționa că în Germania varianta dotată cu motorul 1,2 TSI – 85 CP are un preț de 16.975 de euro, în timp ce modelul 2,0 TDI – 150 CP costă 25.275 de euro.

 În privința comportamentului rutier, Volkswagen Golf VII poate fi încadrat fără probleme în categoria mașinilor cărora cu greu le poți face  reproșuri. Noul sistem de suspensie  este o adevărată „carpetă magică“, iar direcția transmite cu fidelitate orice impuls dat de șofer spre roți. În privința propulsiei este loc de mai bine, însă germanii par să fi păstrat motoarele mai puternice pentru variantele sportive, care vor intra pe piață anul viitor. Cireașa de pe tort este însă sistemul care, în anumite condiții, întrerupe funcționarea a doi dintre cei patru cilindri ai propulsorului TSI de 1,4 litri. Trecerea este făcută insesizabil, iar rezultatul este o importantă reducere a energiei utilizate. Golf VII stabilește, fără doar și poate, noi standarde în clasa compactă. Rămâne de văzut cu ce vor contracara concurenții acest nou etalon.