Cu noul Amarok, model care va intra pe piaţa autohtonă în această toamnă, germanii încearcă să se impună într-un segment dominat până acum de japonezi. Cum va reacţiona concurenţa?
Segmentul de piaţă al pick-up-urilor se află, în opinia lui Willi Netuschil, şeful echipei care a dezvoltat noul VW Amarok, în plină creştere. Şi cum Volkswagen are ambiţia de a deveni lider mondial în producţia de maşini, ignorarea acestei clase de vehicule nu putea merge la nesfârşit. Acesta este motivul pentru care, cu mai bine de cinci ani în urmă, şefii grupului german au decis să înceapă demersurile pentru dezvoltarea unui astfel de produs. Rezultatul, prezentat pentru prima dată la salonul auto de la Geneva din primăvara acestui an, poartă numele Amarok şi nu este un pick-up ca toate celelalte. Este un „vehicul dual“. Cel puţin, aşa îl numeşte Andreas Meurer, şeful departamentului de comunicare al diviziei de vehicule comerciale de la Volkswagen. De ce dual? „Pentru că poţi merge cu el atât ziua pe şantier, cât şi seara la Operă“, susţine Meurer. Cât de uşor poţi străbate străzile din Berlin sau din Hanovra cu un vehicul care are de la o bară la alta peste 5,2 metri, este lat de aproape doi metri şi cântăreşte, în funcţie de variantă, între 2,82 şi 3,04 tone este greu de spus. Asta, ca să ajungi la Operă. Cert este că, în privinţa comportamentului pe teren accidentat, noul Amarok furnizează suficiente motive de laudă. Graţie mulţimii de sisteme electronice de asistenţă (Off-Road ABS, ESP, Hill Descent Assist, Hill Hold Assist), dar şi a şasiului tip „scară“, maşina urcă şi coboară pante abrupte, trece prin vaduri şi escaladează stânci fără să pară a fi stânjenită de greutatea foarte apropiată de aceea a unui camion în toată regula.
Pista de testare de la Stotzing, din Austria, a părut o joacă de copii pentru Amarok, deşi puţine vehicule de teren ar fi avut şanse de a se descurca pe un teren atât de accidentat. Apoi, pe şoselele secundare înguste dintre Viena şi Bratislava, acelaşi Amarok ne-a demonstrat că ar putea fi creditat şi cu aptitudini interesante pentru amatorii de operă, atât din punctul de vedere al confortului şi al stabilităţii, cât şi al designului. Şi nu puţine capete s-au întors după acest vehicul, care rezistă unei comparaţii cu luxosul Touareg. De altfel, în privinţa designului, Amarok a împrumutat aproape totul de la fratele său mai stilat. Doar bena din spate îi trădează misiunea de cărăuş. Şi, dacă tot vorbim de benă, trebuie spus că în aceasta încape chiar şi un europalet, ceea ce este o caracteristică unică în segmentul pick-up-urilor de teren. Tot la superlativ trebuie menţionat şi spaţiul din habitaclu destinat pasagerilor. În marea lor majoritate, vehiculele pick-up double-cab pot găzdui cinci persoane, dar fără să pună la dispoziţa acestora un spaţiu suficient. Chiar şi în varianta single-cab, care încă nu a fost pusă în vânzare, în spatele scaunelor se va afla un spaţiu destinat bagajelor, element extrem de important pentru cei care au de condus pe distanţe lungi un astfel de vehicul.
Ţinta lui Amarok: clienţii lui Toyota Hilux
Din toate punctele de vedere, creatorii lui VW Amarok l-au proiectat având în minte modelul Hilux de la Toyota: şasiu asemănător, dimensiuni apropiate, profil de client aproape identic. Chiar şi la preţ, cele două vehicule sunt practic umăr la umăr. Dacă Hilux Double Cab costă circa 30.000 de euro, tot cam pe acolo va fi şi preţul noului Amarok. În Germania, preţurile anunţate sunt cuprinse între 28.940 de euro (versiunea Amarok) şi 37.169 euro (versiunea Highline). Cei mai puţin pretenţioşi pot lua în calcul şi Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Isuzu D-Max sau Mazda BT-50. Toate aceste vehicule au fost create, în intenţie, astfel încât să combine cât mai avantajos capacitatea de a transporta marfă cu confortul pasagerilor, pe orice tip de teren. Câţi au reuşit, numai clienţii o pot spune.