Volkswagen și Stellantis scapă de taxele mari impuse de Donald Trump
Volkswagen și Stellantis au anunțat că mașinile lor fabricate în America de Nord nu vor fi afectate de noile taxe de 25% impuse de președintele SUA, Donald Trump. În schimb, BMW va trebui să plătească aceste taxe.

Producătorii auto europeni sunt afectați de noile reguli comerciale, iar liderul american a amenințat de mult timp că va introduce astfel de taxe pentru parteneri comerciali importanți ai SUA, precum Canada și Mexic. Săptămâna trecută, taxele au intrat în vigoare pentru bunuri din Mexic, Canada și China.
În Europa, această decizie provoacă îngrijorare deoarece exporturile de mașini și echipamente către SUA sunt foarte importante. Marii producători auto europeni ar putea, cel puțin pentru o perioadă, să scape de noile taxe.
Săptămâna trecută, Casa Albă a decis să le ofere o amânare de o lună companiilor auto care respectă regulile Acordului SUA-Mexic-Canada (USMCA). Potrivit acestui acord, dacă cel puțin 75% din piesele unei mașini sunt produse în America de Nord, vehiculul nu va fi taxat suplimentar la import din Canada și Mexic.
Mașinile Volkswagen asamblate în America de Nord îndeplinesc aceste condiții și sunt scutite de taxa de 25%. Ca producător auto global, Volkswagen urmărește îndeaproape situația din America de Nord și analizează cum ar putea afecta aceste taxe industria auto și compania. Volkswagen nu deține doar marca principală, ci și altele cunoscute, precum Skoda, Audi și Bentley.
„Vehiculele mărcii VW asamblate în America de Nord respectă regulile de origine USMCA şi sunt scutite de tarifele de 25%.
În calitate de producător auto global, monitorizăm îndeaproape evoluţiile din America de Nord şi evaluăm orice posibile efecte asupra industriei auto şi companiei noastre, ca urmare a tarifelor anunţate pentru SUA, Canada, Mexic şi Uniunea Europeană.
Suntem pregătiţi să colaborăm cu factorii de decizie pentru a găsi soluţii care să sprijine industria auto din SUA, protejând în acelaşi timp oportunităţile economice pentru muncitori, companii şi consumatori”, a transmis un purtător de cuvânt al Volkswagen.
Stellantis i-a mulțumit lui Donald Trump pentru scutirea de taxe. Compania auto va investi mai mult în SUA. Stellantis se numără printre firmele care au primit o amânare de o lună înainte ca noile taxe să intre în vigoare pe 2 aprilie 2025. După anunțul liderului american, acțiunile companiei auto au crescut cu peste 2% luni, la Bursa din Londra.
„Împărtăşim obiectivul preşedintelui de a construi mai multe maşini americane şi de a crea locuri de muncă durabile în SUA. Aşteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu el şi echipa sa”, au transmis cei de la Stellantis.
BMW va fi afectată de noile taxe
Pe de altă parte, BMW a spus că, dacă regulile USMCA nu se schimbă, va fi afectată de noile taxe.
„Situaţia actuală privind introducerea tarifelor la import în America de Nord este foarte volatilă şi complexă. Legătura dintre tarifele de import şi respectarea regulilor USMCA este cel mai recent anunţ. Dacă această reglementare rămâne în vigoare, BMW Group se va număra printre companiile afectate.
Poziţia noastră rămâne neschimbată: comerţul liber, care a fost întotdeauna un principiu fundamental pentru BMW Group, are o importanţă imensă la nivel global. Este unul dintre cei mai importanţi factori de creştere şi progres.
Tarifele, pe de altă parte, împiedică comerţul liber, încetinesc inovaţia şi creează un cerc vicios negativ. În cele din urmă, ele sunt în detrimentul clienţilor, făcând produsele mai scumpe şi mai puţin inovatoare”, au transmis cei de la BMW.
Adevărata problemă pentru BMW
Analiștii UBS au estimat că 10% din vânzările BMW în SUA provin din mașini importate din Mexic, în special modelele din seriile 2 și 3, care sunt mai accesibile ca preț. Deja existau taxe pentru aceste importuri. Acum, noul tarif ar putea afecta profitul BMW cu aproximativ 400 de milioane de euro (înainte de creșterea prețurilor), ceea ce reprezintă doar 4% din câștigurile companiei.
Totuși, adevărata problemă pentru BMW și alți producători auto europeni este posibilitatea ca SUA să impună taxe și pentru mașinile fabricate în Europa. Decizia ar trebui să fie luată până pe 2 aprilie 2025.
„Merită menţionat că importurile BMW din Mexic în SUA erau deja supuse unor tarife. Tariful suplimentar ar trebui, teoretic, să genereze un impact asupra EBIT de aproximativ 400 de milioane de euro (înainte de creşterea preţurilor), ceea ce este relativ mic la nivel de grup (4%). Adevărata ameninţare pentru BMW şi alţi producători auto germani este posibilitatea unui tarif pentru maşinile fabricate în UE, care are un termen limită pe 2 aprilie”, au explicat analiştii UBS.