Transportatorii și utilizatorii de servicii de transport sunt din ce în ce mai interesați să reducă emisiile și costurile de CO2 prin utilizarea GNL combustibil. Din acest motiv, noile camioane Volvo FH și Volvo FM vor avea motoare care funcționează pe gaz natural lichefiat și biogaz, care oferă aceleași performanțe ridicate ca și motoarele diesel. Utilizarea biogazului face posibilă realizarea unui transport neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon și reducerea emisiilor de CO2 cu până la 100%.

Green Deal indică în mod clar direcția pe care industria de transport trebuie să o ia spre un viitor mai curat, ceea ce înseamnă că trebuie să existe o dată limită pentru utilizarea combustibililor fosili. Drept urmare, transportatorii și cumpărătorii de servicii caută alternative la motorină.

„Astăzi, camioanele alimentate cu GNL sunt cea mai viabilă alternativă comercială la motorina obișnuită pentru operațiunile de transport greu pe distanțe lungi. Acest combustibil este disponibil în cantități suficient de mari și la un preț competitiv. Folosirea mai multor camioane pe benzină creează, în timp, condiții favorabile pentru tranziția către o pondere mai mare a biogazului lichefiat”, spune Lars Mårtensson, director de mediu și inovație la Volvo Trucks.

Operarea camioanelor pe biogaz lichefiat și gaz natural are o eficiență energetică comparabilă cu cea a camioanelor pe  motorină, dar produce emisii de CO2 semnificativ diminuate. Utilizarea biogazului lichefiat, cunoscut și sub denumirea de Bio-GNL, reduce emisiile nete cu până la 100% în timp ce utilizarea gazelor naturale reduce emisiile cu aproximativ 20% (TTW) în comparație cu motorina standard europeană obișnuită.

Reducerea dependenței de motorină necesită investiții majore

Producerea de biogaz necesită un număr mai mare de instalații de producție pentru digestia anaerobă a deșeurilor, cu posibilitatea răcirii gazului sub formă lichidă. Diverse studii au calculat că puțin peste 20% din motorina din Europa ar putea fi înlocuită cu gaze regenerabile sub formă de GNL până în 2030. Numărul stațiilor de alimentare cu gaz lichefiat este în continuă creștere și este deja o alternativă la motorină pe multe rute.

Cu toate acestea, numărul stațiilor de alimentare trebuie să continue să se extindă în ritm alert, cu o creștere corespunzătoare a numărului de camioane cu gaz.

Necesitatea unui mix de combustibili în viitor

Deoarece niciun transportator individual de energie nu este capabil să facă față tuturor provocărilor legate de schimbările climatice, diferitele tipuri de combustibili și conductele de transmisie vor continua să coexiste în viitorul apropiat.

„Îmbrățișarea noilor tehnologii va fi cheia realizării neutralității climatice. Ponderea camioanelor GNL va crește treptat în Europa. Dar camioanele cu gaz nu vor putea face față tuturor provocărilor de transport. Electromobilitatea va juca un rol important la nivel local, precum și la nivel regional în viitor, iar dezvoltarea bateriilor și a infrastructurii de încărcare vor fi factori importanți în extinderea sa”, explică Lars Mårtensson.

Electromobilitatea utilizând tehnologia Fuel Cell cu hidrogen are potențialul de a reduce pe termen lung necesitatea bateriilor pentru transportul pe distanțe lungi. „Deși s-au făcut dezvoltări promițătoare în tehnologia celulelor de combustibil cu hidrogen, există încă obstacole practice și financiare de depășit înainte ca aceasta să poată oferi beneficii climatice semnificative în transporturile grele”, spune Lars Mårtensson.

În ciuda tuturor progreselor tehnice în electromobilitate, îmbunătățirea continuă a eficienței motoarelor cu ardere internă va continua să joace un rol cheie în reducerea impactului climatic pentru mulți ani de acum încolo.