Contextul actual preocupă pe toată lumea, iar comportamentul consumatorului este atent analizat în această perioadă. Este importantă înţelegerea comportamentului consumatorului pe termen scurt, dar nu este de neglijat deloc trendul general. Majoritatea producătorilor au înţeles că în această perioadă, mai mult ca niciodată, mărcile lor trebuie să treacă testul timpului. În general, într-un context economic defavorabil, bugetele de marketing şi promovare sunt revizuite. Totuşi, investiţia în studii de piaţă trebuie păstrată, ba chiar întărită, deoarece aceste cercetări oferă informaţii importante din perspectiva prioritizării investiţiilor: ce anume contează mai mult din punctul de vedere al consumatorului şi al clientului din retail, ce pârghii să acţionezi mai mult pentru întărirea brandului pe termen scurt, dar şi lung. Într-o astfel de perioadă, comportamentul de consum se modifică, scade mai mult în categorii tip investiţii şi mai puţin în segmentul bunurilor de consum. Românii vor continua să consume, să mănânce şi să bea, dar vor sta mai mult timp la raft şi vor calcula preţul şi chiar vor lua în considerare oferte pe care înainte le ignorau. Sindromul „coşului plin“ va scădea în importanţă, oamenii cumpărând mai puţin, dar din produsul preferat, sau se vor muta chiar pe produse mai ieftine. Foarte important este faptul că mărcile de suflet, cele care au câştigat de-a lungul timpului încrederea consumatorului, sunt şi cele câştigătoare în condiţii de criză, iar perdanţii în acest context sunt produsele „cu formă, dar fără fond“. Nu este o surpriză, consumatorul devine mai realist, se uită de două ori în portofel şi cumpără produsul care livrează cel mai bine din punct de vedere calitate-preţ. Principiul: „suntem prea săraci ca să cumpărăm produse ieftine“ se aplică. În schimb, renunţarea la produsele mai scumpe nu se face complet, dar cantitatea cumpărată se diminuează. Important este să ai branduri puternice în cât mai multe segmente de preţ. Când viaţa devine mai grea, cu toţii încercăm să ne oferim măcar un mic moment de bucurie, pe care „o marcă de suflet“ ni-l poate oferi.
RALUCA OPRESCU, Insight & Innovation Media Director, Ursus Breweries