Producătorii de lacuri şi vopsele s-au luptat, în ultimii ani, cu reducerea costurilor de fabricaţie prin unirea operaţiunilor, mutarea producţiei şi retehnologizare. Toţi încearcă să supravieţuiască pe o piaţă care se contractă de cinci ani încoace
Cea mai recentă mişcare a fost făcută de Policolor, companie controlată de fondul de investiţii Reconstruction Capital 2, care în vederea optimizării procesului de producţie a decis să îşi mute fabrica de vopsele din zona Theodor Pallady a Capitalei în incinta platformei chimice din cartierul Militari, cu acces la Bulevardul Timişoara. Policolor a demarat procesul de selecţie a proiectantului viitoarei fabrici de vopsele şi va organiza o licitaţie la care societăţile interesate se pot înscrie până în 7 aprilie 2014. Grupul Policolor-Orgachim a început procesul de restructurare a Policolor în 2009 şi a decis vânzarea activelor care nu fac parte din obiectul principal de activitate al firmei şi mutarea fabricilor. Surplusul imobiliar a fost scos la vânzare atât în România, cât şi în Bulgaria, cele două pieţe pe care activează grupul. Terenul de 13,8 hectare din zona Theodor Pallady, din care o parte este ocupat de fabrica clădirea administrativă şi corpurile conexe ale Policolor, a fost scos la vânzare în 2011 pentru circa 30 mil. euro.
„Vânzarea acestui teren este o posibilă cale de urmat în cazul în care vom avea cumpărători şi oferte competitive. Au existat în trecut diverse discuţii pentru achiziţionarea terenului, care nu s-au finalizat mulțumitor. La momentul oportun vom lua în considerare vânzarea acestui teren, în funcţie de ofertele celor interesaţi“, a declarat Marius Văcăroiu, CEO-ul Policolor-Orgachim. Lotul de 13,8 ha reprezintă jumătate din fosta platformă Policolor. Pe cealaltă jumătate a fost dezvoltat un parc de retail din care fac parte hipermarketul Auchan (fost Real), OBI, Metro şi Decathlon.
Greutatea acestor active imobiliare reprezintă motivul principal al transferului producţiei, proces al cărui cost a fost estimat la 6-8 mil. euro. Transferul producţiei în viitoarea fabrică a fost programat pentru anul 2016, iar platforma va ocupa doar 2,5 hectare de teren şi va avea o capacitate de 4.000 de tone/an, comparabilă cu cea actuală. Reprezentantul Policolor nu poate divulga numele vânzătorului terenului şi amplasamentul exact al noii fabrici până la finalizarea tranzaţiei, însă spune că bugetul alocat mutării include investiţia în teren şi construcţie, achiziţia de echipamente noi şi costul de transfer al unei părţi din utilajele existente.
„Acest proiect înseamnă o fabrică complet nouă pentru producţia de lacuri şi vopsele Klar Professional (pentru industria auto n.red.). În noua unitate de producţie vor fi transferate doar câteva dintre echipamentele din actuala fabrică, însă vom transfera o mare parte din echipamentele de laborator. În ultimii doi ani, au fost realizate investiţii însemnate în retehnologizarea acestui departament-cheie. Aproape un milion de euro au mers către aparatură, pregătirea specialiştilor, instalaţii şi procese de testare. În plus, circa jumătate de milion de euro s-au investit pentru protecţia mediului, prin îmbunătăţirea instalaţiilor de filtrare şi de tratare a apelor uzate“, spune Văcăroiu.
Varianta fuziunii
Producătorii Fabryo şi Atlas au apelat la unirea operaţiunilor pentru optimizarea costurilor de producţie. Procesul de fuziune, demarat în ianuarie 2013, a fost încheiat la începutul acestui an şi s-a concretizat într-o nouă companie care a urcat în vârful topului celor mai mari producători de lacuri şi vopsele decorative. Practic, Atlas Corporation a trecut printr-un proces de împărţire a operaţiunilor, în urma căruia divizia de materiale de construcţii s-a constituit într-o companie separată, denumită Atlas Paints. Acţionarul majoritar al Atlas Corporation, Chroma Holdings, a devenit, de asemenea, acţionarul majoritar al Atlas Paints. Chroma Holdings este controlată de antreprenorul grec John Sitinas.
„În 2013, primul an de integrare operaţională, am obţinut creşteri semnificative ale cifrei de afaceri în categoriile de mortare şi termoizolaţii, pe o piaţă în scădere. Ne-am întărit poziţia de lider al pieţei de lacuri şi vopsele decorative şi am creat un portofoliu complex de produse şi branduri complementare“, menţionează Dragoş Militaru, directorul general executiv al Fabryo-Atlas Paints, companie controlată de fondul suedez Oresa Ventures şi Chroma Holdings. Fabryo-Atlas Paints deţine o platformă de producţie de vopsele, mortare şi adezivi în Popeşti-Leordeni şi o alta de produse termoizolante în Tunari şi are, în urma fuziunii, circa 440 de angajaţi.
Motorul pieţei vopselelor
Ponderea lucrărilor de renovare în piaţa de construcţii a crescut constant în ultimii cinci ani. Producătorii estimează că, anul trecut, peste 70% din consumul de vopsea a fost generat de renovări şi că tendinţa se va menţine şi în 2014. Chiar dacă producătorii din industrie nu mai păstrează statistici de câţiva ani, valoarea pieţei de lacuri şi vopsele decorative este estimată la circa 160-165 mil. euro.
„Apreciem că piaţa de profil s-a situat la un nivel apropiat celui din anul 2012. Dacă au fost schimbări, acestea au fost de ordinul câtorva procente. Piaţa a oscilat, la nivel de volum, între stagnare şi o scădere de câteva procente, dar, oricât de mică ar fi această scădere, va marca al cincilea an de declin al sectorului în care activăm“, consideră Marius Văcăroiu. Potrivit acestuia, deocamdată nu se observă o revigorare suficient de mare a sectorului rezidenţial încât să facă diferenţa, însă este vizibilă stagnarea cu o tendinţă uşoară de creştere. „Din acest statuquo vom ieşi doar dacă dezvoltatorii imobiliari şi administraţia chiar reiau proiectele pe care le-au amânat atâţia ani. Consumatorii sunt cei care au susţinut piaţa în ultimii ani şi au stimulat creşterea ei calitativă“, mai spune Văcăroiu.
Specialiştii producătorului de materiale de construcţii Duraziv, controlat de antreprenorul român Daniel Guzu, estimează că fiecare tranzacţie imobiliară este urmată la scurt timp de o investiţie în materiale de finisaj, cu scopul de a personaliza spaţiul achiziţionat. „Locuinţele noi sunt vândute cu pereţii vopsiţi în alb. Cei care achiziţionează aceste imobile vor dori să-şi pună amprenta asupra lor. Culoarea este unul din modurile prin care noii proprietari îşi exprimă propria personalitate“, explică Marga Carp, directorul de marketing al Duraziv.
165 milioane de euro a fost valoarea pieţei de lacuri şi vopsele decorative în 2013, al cincilea an consecutiv de scădere