În Polonia se vorbește tot mai mult în mass-media despre șansele înființării unui stat federal polono-ucrainean. Deocamdată nu este decât o ficțiune, subiectul fiind dezbătut în mare parte în presă, însă şi politicienii au avut deja argumente pro și contra.
În Polonia se vorbește tot mai mult despre șansele unui posibil stat federal polono-ucrainean
Dezbaterea a fost declanşată de un articol publicat de publicistul Marek Budzisz pe portalul wPolityce.pl, în care a îndemnat la reflecţia asupra fundamentelor ideologice ale unei formaţiuni statale comune. În opinia sa, federația polono-ucraineană se poate realiza în cel mai târziu zece ani. Tomasz Sakiewicz, redactor-șef al Gazeta Polska, fiind de acord cu această idee, a scris în săptămânalul său că ucrainenii doreau de mult să restabilească republica poloneză istorică, Rzeczpospolita (căreia îi aparținea și Ucraina de Vest de azi, împreună cu Lituania și o mare parte din Belarusul de azi).
Unii amintesc că încă din 1920 a existat o uniune de stat polono-ucraineană, așa-numita alianță Pilsudski-Petljura, când statul independent ucrainean în curs de formare și cel polonez renăscut au luptat împreună împotriva inamicului comun, Rusia sovietică, scrie magyarnemzet.hu
Crearea federaţiei a fost susţinută, printre alţii, de Jerzy Marek Nowakowski, istoric, publicist, fost secretar de stat şi ambasador în multe rânduri, precum şi de Romuald Szeremietiew, fost ministru adjunct al apărării naționale. Acest concept apare și în rândul actualilor oficiali guvernamentali, dar poate fi astfel interpretat şi discursul rostit de președintele Andrzej Duda de Ziua Constituției, din 3 mai, în care a vorbit despre „logodna celor două naţiuni”.
În acest context se încadrează şi recentele consultări interguvernamentale polono-ucrainene de la Kiev, în urma cărora părţile au semnat mai multe acorduri, printre altele, în domeniul politicii energetice și climatice, precum și al reconstrucției Ucrainei după război. Ideea statului federal este susţinută şi din partea opoziției. Fostul premier Jan Krzysztof Bielecki și fostul deputat în Seimul polonez, iar apoi eurodeputat în Parlamentul European, fost secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe din Polonia, Pawel Kowal, au pledat pe portalul Onet.pl. pentru încheierea unui acord special între Polonia și Ucraina. Acest acord ar prevedea o ședință comună de Guvern bilunară, o ședință comună anuală a parlamentelor și înfiinţarea unui consiliu comun la nivelul administraţiilor publice locale.
Însă mulţi se opun creării unui stat federal. Publicistul Jan Fiedorczuk a calificat, în săptămânalul Do Rzeczy, ideea formării unui stat comun drept o amenințare mortală la adresa intereselor naționale poloneze, menţionând că un asemenea stat federal ar destabiliza regiunea, ar avea consecințe economice grave, ba mai mult, ar produce un conflict direct între Varșovia și Moscova şi ar submina profesionalismul instituțiilor statului polonez și chiar ar strica bunele relații actuale dintre cele două țări vecine.
Ar însemna un război de facto cu Rusia
Ar însemna un război de facto cu Rusia, în care Varșovia nu ar putea conta nici pe ajutorul NATO, deoarece nu ar intra în stare de război ca parte atacată, ci din cauza deciziei sale. Susținătorii statului federal nici măcar nu se gândesc la ce ar presupune pentru Polonia reconstruirea, respectiv modernizarea Ucrainei după război, scrie Fiedorczuk. Economia poloneză este de patru ori mai mare faţă de cea ucraineană, Varșovia ocupă locul 23 în clasamentul mondial în ceea ce privește PIB-ul, în timp ce Kievul se află pe locul 53. Din punctul de vedere al Ucrainei, scopul principal al formării unui stat comun ar fi, probabil, apropierea nivelului de trai din Ucraina de cel din Polonia.
Dat fiind faptul că acest lucru este puțin probabil, federația ar fi un uriaş stând pe picioare de lut şi împovărat de conflicte interne, iar societatea poloneză ar respinge, probabil, finanțarea transformării economiei ucrainene. Nici unificarea RFG și RDG nu s-a desfășurat fără probleme, încă are consecințe, deși erau două țări cu o istorie comună și vorbind aceeași limbă, iar procesul a costat neînchipuit de mult, potrivit unor estimări a ajuns la două-trei mii de miliarde de euro.
În privinţa Poloniei şi Ucrainei, cum ar putea fi armonizate cele două sisteme juridice diferite, sistemele politice și economia? Cum ar fi alegerile democratice într-un stat comun în care ucrainenii ar prevala ca număr, iar dacă alegerile s-ar desfășura pe linia de demarcație națională, s-ar putea întâmpla uşor ca votul să fie împotriva polonezilor. Ba mai mult, propaganda rusă ar primi pe tavă dovada „imperialismului polonez” şi pentru argumentul său, mult susţinut, potrivit căruia Ucraina este inadecvată pentru a fi un stat independent, mai scrie Fiedorczuk. Statul federal imaginat nu ar semăna cu statele federale cunoscute în prezent, cum ar fi Marea Britanie, Statele Unite sau Germania. Ar fi o formațiune multinațională încărcată cu crize constante și conflicte interne. Crearea unui astfel de stat ar fi probabil un adevărat dezastru pentru Polonia, conchide publicistul polonez.