‘Este nevoie de bani acolo. Dacă nu punem câteva zeci de milioane de euro, Cupru Min se închide în maximum un an, pentru că nu are bani să plătească autorizaţia de mediu, nu are bani de retehnologizare şi nu are bani pentru descoperte, adică pentru pregătirea unor noi zăcăminte pentru exploatare. Nu ştiu să vă spun cât costă toate acestea. Avem acum o echipă de expertiză care se ocupă de acest lucru. Am licitat, este o echipă compusă din două firme care fac expertiza tehnică, de mediu şi financiară şi, până la jumătatea lui iunie ne va spune exact câţi bani trebuie să cerem. Dar, ca să nu pierdem timp până atunci, am făcut un anunţ de ofertă în care am rugat diverse firme interesate să vină. De ce am făcut anunţ de ofertă? Pentru că cei care vin trebuie să ştie că trebuie să îndeplinească nişte criterii prealabile, să nu facem ca anul trecut. Anunţul de ofertă are o mare calitate: după el toate contactele pe care le avem, cu acordul terţilor, devin publice. Veţi şti care va fi interesul asupra Cupru Min. După 15 iunie, în clipa în care vom avea datele efective, elaborăm un caiet de sarcini şi mai dăm o perioadă de o lună pentru ofertele efective de investiţii’, a explicat Vosganian.
Ministrul Economiei a reiterat că, în prezent, Cupru Min nu se poate privatiza, deoarece are nişte litigii, cu compania canadiană Roman Copper Corp, a cărei ofertă fusese declarată câştigătoare la licitaţia de privatizare organizată de Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, dar, ulterior, licitaţia a fost anulată, şi cu Energomineral.
‘Cupru Min nu se poate privatiza astăzi pentru că are nişte litigii. O firmă care are litigii nu se poate privatiza decât cu mari costuri şi eu nu vreau să plătesc aceste costuri. Este un proces în urma privatizării eşuate de anul trecut în care Roman Cooper doreşte returnarea unei garanţii de 1,5 milioane euro, bani care se găsesc acum în bugetul statului. Mai există un proces cu o companie, Energomineral, care este în lichidare acum, cu un contract care a avut nişte anexe care, după părerea mea, au slăbit poziţia Cupru Min în faţa Energomineral. Au cedat nepermis atribuţii manageriale şi s-a ajuns în situaţia în care Energomineral consideră ca a îndeplinit nişte prestări pe care Cupru Min nu le recunoaşte. Litigiul cu Energomineral este de vreo 78 milioane lei, iar Cupru Min în contrapartidă solicită 50 de milioane de lei. Aceste litigii trebuie să se încheie’, a spus Vosganian.
Acesta a adăgat că problema de fond este cea a cotaţiei bursiere a cuprului, dar aceasta nu periclitează însă contractul care se are în vedere pentru Cupru Min.
‘Problema de fond este a cotaţiei bursiere. Asta nu periclitează contractul. Marea diferenţă dintre un contract de privatizare şi un astfel de contract este că, în timp ce contractul de privatizare se face o dată şi gata, în contractul de atragere de investitori se pot pune clauze de risc. Riscul acesta presupune că durata contractului diferă de cotaţia cuprului. Dacă cotaţia se duce spre 8.000-9.000 de euro, atunci contractul va fi mai scurt, pentru că, fiind minereul mai scump, investiţia se recuperează mai repede. Dacă această cotaţie scade, atunci contractul va avea o perioadă mai lungă’, a mai afirmat Varujan Vosganian.
Ministerul Economiei a publicat vineri anunţul de intenţie pentru atragerea de investiţii la societatea Cupru Min Abrud, document în care se estimează că modalitatea de selecţie a investitorului va fi aprobată de conducerea societăţii în cursul lunii iunie 2013, potrivit site-ului instituţiei.
‘Se estimează că modalitatea de atragere de investiţii şi de selecţie a investitorului va fi aprobată de conducerea societăţii în cursul lunii iunie 2013 şi va fi dată publicităţii prin anunţul privind atragerea de investiţii la SC Cupru Min SA, care va conţine detalii cu privire la achiziţionarea caietului de sarcini, precum şi cu privire la calendarul operaţiunilor’, se menţionează în anunţul de intenţie.
Realizarea procesului de atragere de investiţii se va face prin orice metodă prevăzută de lege (asociere în participaţiune, cooperare, etc.), suma obţinută de la investitorul selectat urmând să fie utilizată pentru efectuarea investiţiilor de mediu, dotarea tehnologică a societăţii, deschiderea de noi fronturi de lucru şi capital de lucru. Selectarea investitorului se va face pe baza unui proces competitiv.
Caietul de sarcini va conţine informaţii detaliate cu privire la condiţiile de participare la selecţie, documentele de participare solicitate, condiţiile de eligibilitate, modalităţile de prezentare şi conţinutul ofertelor, criteriile în baza cărora vor fi evaluate ofertele depuse de investitorii care participă la selecţie, modalitatea de punctare a ofertelor pentru desemnarea ofertei câştigătoare, modalitatea de acces la date şi informatii, garanţiile solicitate.
Scrisorile de Interes trebuie transmise până în 10 iunie 2013. Acestea vor conţine şi o prezentare a investitorului, cuprinzând informaţii detaliate despre acţionariatul acestuia şi/sau structura de control corporativ, experienţa investitorului în domeniul finanţării şi/sau operării de societăţi care activează în industria minieră, în mod particular în sectorul cuprifer, precum şi despre capabilităţile financiare ale acestuia, care să demonstreze posibilitatea efectivă şi imediată de implicare într-un proiect comun de investiţii cu societatea, pentru dezvoltarea acesteia.
În cazul în care înainte de punerea în vânzare a caietului de sarcini sau de cumpărarea acestuia, investitorul care a prezentat o Scrisoare de Interes trebuie să comunice în scris societăţii că doreşte efectuarea unei vizite cu scopul de a-şi forma o opinie generala asupra situaţiei companiei. Societatea va asigura accesul investitorului pe amplasamentele acesteia şi la informaţii publicabile, cu semnarea în prealabil a unui angajament de confidenţialitate, fără achitarea unei taxe.
SURSA: Agerpres