S-ar părea că toată lumea câştigă în afacerea aceasta: clientul merge pe bani mai puțini în vacanță sau la spa, comerciantul care oferă reducerile vinde mai mult și câștigă clienţi noi, iar site-ul de reduceri își ia un comision din valoarea tranzacţiei. Vorbim de o piață cu potențial, însă imatură, concentrată în proporție de 90% în București, unde cumpărătorii unici de vouchere sunt de-abia în jurul a 250.000 de persoane.

Numărul site-urilor de reduceri a crescut în primele șase luni de peste cincisprezece ori față de aceeași perioadă a anului trecut, când erau doar cinci pe piață. „Discutăm de un număr de peste 70 de astfel de site-uri, dintre care primele zece aduc 80% din tranzacțiile cu vouchere“, spune Mihai Seceleanu, managing partner la InternetCorp, compania de publicitate care deține Kuponiada, unul dintre primele site-uri de reduceri colective apărute în România.

 El estimează valoarea pieței la aproximativ cinci milioane de euro, după nivelul veniturilor jucătorilor de pe piață, având în vedere comisioanele percepute din valoarea voucherelor. Potențialul de creștere este însă destul de mare, având în vedere că 90% din piață este concentrată în Capitală.
În provincie, afacerile cu cupoane nu merg la fel de bine și din cauza costurilor de transport până la client, care de multe ori este similar cu cel al produsului achiziționat. „Am avut o ofertă la sucuri naturale la care prețul unui bax era de 26 de lei, dar transportul costa 18 lei până la cumpărător“, spune Luciana Zamfirescu, managing partner la Top Deals, un site de profil care se poziționează pe segmentul reducerilor la servicii premium și are ca țintă consumatorii cu venituri medii spre mari.
Are peste 120.000 de clienți abonați, iar media de preț per ofertă este de 200 de lei. Cele mai multe site-uri de profil se adresează unui public cu venituri mai mici, cu un preț mediu pe ofertă de zece lei. Un astfel de site este Kuponiada, care a ales să abordeze piața după modelul american al reducerilor colective, care devin active doar dacă sunt cumpărate de un număr prestabilit de oameni. Din decembrie 2010, pe piața reducerilor a intrat compania americană Groupon, numărul unu la nivel mondial pe piața reducerilor colective. „Am țintit încă de la începutul anului un număr de 500.000 de abonați“, spune Gabriel Udrescu, social media manager la Groupon. Reprezentanții companiei nu doresc să ofere date financiare, având în vedere că se află în plin proces de listare la bursă.

Mulți încearcă, puțini vor reuși

Majoritatea site-urilor de profil din România nu se bazează exclusiv pe modelul reducerilor de grup, având în vedere că românii fac de-abia acum cunoștință cu cu acest sistem. „Cea mai bună abordare de business este cea a ofertelor instant, pentru că este frustrant pentru consumatori să cumpere o reducere care poate să dispară și nefezabil pentru compania parteneră, care poate să nu vândă nimic“.
Ofertele disponibile instant par mai profitabile, având în vedere că site-urile de profil trăiesc din comisioanele percepute la valoarea fiecărui voucher achiziționat de un client. Top Deals percepe un comision din valoarea cupoanelor vândute între 30 și 50%. Din decembrie până în prezent, cifra de afaceri a Top Deals a ajuns la trei milioane de lei, iar la sfârșitul lui 2011, compania țintește o cifră de șase milioane de lei. La mai puțin de un an de la apariția acestui model de business în România, piața încă se stabilizează.
„Mă aștept ca în 2012 să rămână doar 10-20 de jucători stabili“, spune Luciana Zamfirescu, managing partner la Top Deals. Mihai Seceleanu de la Kuponiada estimează o echilibrare a pieței în termen de un an și jumătate. „Cu siguranță nu se va ajunge la saturație mai devreme de cinci, poate chiar zece ani“, spune el. Proprietarul Redutti, Andrei Ștefan, consideră că impactul acestui business asupra mediului economic va fi unul extrem de pozitiv, de tip „bulgăre de zăpadă“. Și Luciana Zamfirescu subliniază importanța socială a acestui business: „accesul la servicii, mai ales cele medicale, este unul dintre câștigurile sociale datorate reducerilor oferite de companii. Au fost un fel de pansament pe rana crizei“.
Frumusețe și sănătate, la pret redus
Cei mai mulți români cumpără vouchere pentru a beneficia de servicii de îngrijire personală sau medicale, pentru a merge în vacanță sau pentru a mânca la restaurant. Odată cu apariția site-urilor de reduceri, au apărut și „agregatoarele“ de oferte, precum Redutti, CautăReduceri sau Adulmec, care s-au bazat pe nevoia consumatorului de a avea la un loc toate ofertele. Profitul vine din comisioanele percepute din vânzările făcute de site-urile de reduceri prin intermediul agregatorului şi din publicitate. Redutti percepe un comision fix de 10% din valoarea unui cupon vândut.
„Investiția inițială a fost de aproximativ 15. 000 de euro. Profitul nu este o țintă pentru noi în primii doi ani, strategia noastră fiind să reinvestim toate veniturile“, spune Andrei Ştefan. Cele mai vândute vouchere pe segmentul de lux sunt la saloanele de înfrumusețare și la serviciile medicale si de chirurgie estetică. Oferta vedetă la Groupon a fost una pentru accesorii feminine, iar la Kuponiada, restaurantele și zona de entertainment generează constant cele mai multe vânzări.
Cea mai scumpă ofertă vândută de Top Deals este pentru un serviciu medical, în valoare de 2.000 de lei, pentru vindecarea astigmatismului. Mai sunt și valuri sezoniere: „acum, în topul celor mai vândute oferte sunt cele din categoria turism, atât vacanțe interne, cât și în străinătate“, spune Cristina Cojanu, manager de vânzări la Adulmec, o companie româno-americană proaspăt intrată pe această piață.