Angajații din România apreciază voucherele de vacanță ca fiind un avantaj extra-salarial atractiv pe care și-l doresc în mod frecvent în pachetul de beneficii oferit de angajatori, conform unui studiu realizat de Alianța pentru Turism (APT) în colaborare cu Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET).
Românii îşi doresc vouchere de vacanţă în oferta de angajare
Angajații din România apreciază voucherele de vacanță ca fiind un avantaj extra-salarial atractiv pe care și-l doresc în mod frecvent în pachetul de beneficii oferit de angajatori. Cu toate acestea, multe companii se confruntă fie cu lipsa resurselor necesare pentru a le oferi, fie au neînțelegeri legate de modalitatea de implementare, conform unui studiu realizat de Alianța pentru Turism (APT) în colaborare cu Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET).
„Voucherele de vacanţă sunt un beneficiu extra-salarial care a dovedit în timp un impact real pentru cei care l-au primit. Cu siguranţă, acestea sunt un instrument esenţial pentru redescoperirea României ca destinaţie preferată de vacanţă. În plus, sumele alocate prin voucherele de vacanţă sunt un impuls relevant pentru sectorul de turism românesc, iar un studiu realizat la nivelul Ministerului Finanţelor arată că unităţile de turism care au optat pentru acceptarea voucherelor de vacanţă au înregistrat venituri mai mari cu 9% şi au angajat în medie 4,9% mai mulţi salariaţi”, a explicat preşedintele Asociaţiei Profesionale a Emitenţilor de Tichete (APET).
„Sistemul de vouchere de vacanţă s-a dovedit extrem de util în primul rând pentru angajaţi, care au astfel acces la cel puţin o vacanţă pe an. Cei care primesc aceste vouchere au acces facil la cel puţin o vacanţă pe an, îşi pot planifica un concediu, tocmai de aceea tot mai multe companii private au început să adopte şi să acorde acest beneficiu extra-salarial.
De aceea, considerăm că proiectul de lege care se află acum în dezbatere în Parlament, potrivit căruia angajatorii din sectorul privat sunt stimulaţi şi mai mult să acorde vouchere de vacanţă, este unul benefic.
Acesta va avea un dublu efect atât prin impulsionarea în continuare a sectorului de turism, cât şi prin facilitarea pentru angajaţii din România a unui concediu pe an, mult mai uşor de accesat”, a adăugat un reprezentant al Alianţei pentru Turism.
În România, există companii care optează să nu includă voucherele de vacanță în pachetul lor de beneficii
În România, există companii care optează să nu includă voucherele de vacanță în pachetul lor de beneficii din cauza lipsei resurselor financiare necesare. Deși aceste vouchere reprezintă un beneficiu fiscal atractiv, implementarea lor implică costuri considerabile care trebuie acoperite din fondurile proprii ale companiei.
Totuși, există o tendință crescătoare în rândul companiilor private de a oferi acest tip de beneficiu, an de an. Pentru companiile care aleg să ofere vouchere de vacanță, principalul avantaj este cel fiscal. Avantajele fiscale reduc costurile și cresc probabilitatea ca angajatorii să își permită să ofere acest beneficiu.
În plus, companiile sunt de părere că eliminarea impozitului de 10% ar putea mări atractivitatea acestui beneficiu, mai ales în contextul aplicării și taxării cu CASS de 10%.
De obicei, sumele primite de angajați sub formă de vouchere de vacanță nu sunt suficiente pentru a acoperi costurile unui sejur complet. Media sumelor oferite este de 2.200 de lei pe an, motiv pentru care angajații doresc ca acestea să acopere integral cheltuielile pentru vacanță. În medie, angajații speră ca sumele primite să fie suficiente pentru un sejur de 5 zile pentru o familie compusă din trei persoane (doi adulți și un copil), care să includă cazare și masă la o unitate de clasă medie.
Oferirea de vouchere de vacanță influențează comportamentul angajaților
Oferirea de vouchere de vacanță influențează comportamentul angajaților. Astfel, cei care aleg în mod obișnuit destinații externe adaugă acum și o vacanță în România, pe care o achită cu ajutorul voucherelor. În paralel, angajații care obișnuiau să își petreacă concediile în România utilizează acum voucherele pentru a reduce costurile totale ale sejurului.
Impactul cel mai mare este observat în rândul angajaților pentru care primirea voucherelor de vacanță înseamnă posibilitatea de a avea cel puțin o vacanță pe an. Acestea contribuie la creșterea numărului de nopți petrecute într-un sejur, la efectuarea unui număr mai mare de călătorii sau la îmbunătățirea calității unităților de cazare alese.
Voucherele de vacanță au un impact semnificativ pozitiv asupra economiei la nivel macro
Voucherele de vacanță au un impact semnificativ pozitiv asupra economiei la nivel macro. Astfel, pentru fiecare leu acordat sub formă de voucher, se generează 0,12 lei venituri suplimentare la bugetul de stat. Acest lucru se traduce printr-un impact direct de 0,0022 lei în cifra de afaceri a sectorului HORECA și de 0,025 lei în cifra de afaceri a tur-operatorilor și agențiilor de turism.
În plus, voucherele de vacanță au contribuit la stimularea creșterii gradului de ocupare în stațiunile turistice populare, având o valoare medie a unei rezervări de 2.500 de lei, din care aproximativ 1.500 de lei sunt acoperiți cu ajutorul voucherelor.