Cum va evolua, anul acesta, turismul românesc? Vom asista sau nu la adoptarea unor măsuri care să destabilizeze acest sector? Iată cum se conturează părerile celor care împart piața.
Că România are nevoie de promovare pentru a deveni vizibilă este un lucru știut deja de foarte mulți ani. A fost și a rămas o problemă, fără un răspuns foarte clar. Și, oricât de mult le-ar păsa companiilor care au ales să facă business în acest domeniu, este clar că lucrurile nu se vor mișca natural fără implicarea totală a celor care se ocupă cu partea legislativă.
”În primul rând, nu măsurile în sine sunt cele care mă îngrijorează. Ca orice companie, ne vom adapta și vom face schimbările prevăzute. Mă îngrijorează, însă, temerea mediului de afaceri, care și-a manifestat, individual sau la nivel de asociații, camere de comerț (etc), neliniștea privind aceste schimbări care se petrec peste noapte, care destabilizează desfășurarea activității zilnice”, spune Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour. Acesta consideră că mediul de afaceri, la fel ca întreaga industrie a turismului, are nevoie de stabilitate și predictibilitate, iar măsurile Guvernului trebuie să fie îndreptate în această direcție. Pentru că, tocmai aceste două calități – ”stabilitate și predictibilitate” – dau încredere investitorilor din oricare domeniu ar fi aceștia.
”Dacă ne referim strict la turism, atunci oficialitățile ar trebui să se axeze pe promovarea României, acest lucru aducând atât turiști, prin urmare ponderea acestui domeniu de activitate în PIB-ului României ar crește, dar și investitori care vor contribui la dezvoltarea economiei”, adaugă Javier Garcia del Valle.
”Pro” unele măsuri
Evident că piața de turism reacționează pozitiv la măsurile care stimulează consumul, spune și Lucia Morariu, președinte Eximtur, care se așteaptă la o creștere generală de cel puțin 5% în 2018, pentru acest sector.
În mod cert, în 2018, bugetarea voucherelor de vacanță pentru instituțiile publice va aduce o creștere a călătoriilor pe destinații interne, în principal pentru Litoralul românesc, dar şi pentru staţiunile balneare. De asemenea, va crește interesul românilor pentru city-break-urile în ţară, mai ales în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Sibiu, Oradea, Iași. Iar românii vor fi atraşi în aceste oraşe şi datorită evenimentelor care se vor organiza în 2018, când sărbătorim 100 de ani de la Marea Unire. În același timp, datorită voucherelor de vacanță, vor fi categorii noi de consumatori care vor vrea să meargă în vacanță în România, ceea ce va creşte segmentul turistic mediu, adică unitățile de cazare de două și trei stele, ”cu condiția ca serviciile în aceste unități să fie corecte”.
”Este foarte important ca autoritățile locale şi proprietarii de unităţi de cazare să aibă grijă de calitatea destinației, cum îşi gospodăresc stațiunile, orașele şi alte zone turistice astfel încât turiştii să aibă o experiență care să îi facă să revină în aceste destinații chiar şi fără voucherele de vacanţă”, explică Lucia Morariu.
Consumatorii vor fi în mod cert mult mai exigenți, iar cei care dispun de bugete de călătorii mai mari își cresc, în mod justificat, pretențiile. Atât pentru destinațiile românești, cât și pentru cele externe, ei vor căuta mai mult unitățile de cazare cu un confort superior, cu facilități complexe și servicii de calitate.
”Sperăm ca turiştii să nu mai cumpere de oriunde doar pentru că preţul este cel mai mic. Se vor educa în a verifica situaţia agenţiei la care rezervă, tocmai pentru că plătesc în avans anumite servicii şi vor învăţa să se asigure că primesc ceea ce au rezervat şi că serviciile sunt conforme cu ceea ce au achitat”, adaugă Dan Goicea, manager Cocktail Holidays.
Oricum ar fi, vor fi câteva destinații vedetă și anul acesta. Iar dacă despre Turcia, Grecia și Spania știm déjà că se vor afla în top – ”Antalya revine spectaculos și estimăm o creștere cu cel puțin o treime față de 2017”, punctează Alin Burcea, CEO Paralela 45 -, România va fi, cu siguranță, o surpriză pentru mulți turiști.