Vrancart are potential de crestere la Bursa

publice initiale de vanzare actiuni Vrancart Adjud, societate care produce hartie igienica, carton ondulat si hartie de carton ondulat (hartie fluting). Compania nu este noua pe piata de capital. Pana la jumatatea anului trecut, aceasta a fost listata pe piata Rasdaq, insa datorita legislatiei, actionarul majoritar, SIF Banat-Crisana, a fost obligat sa initieze o oferta publica de preluare in vederea delistarii.Vrancart Adjud este cel mai mare producator intern de hartie igienica si printre cei

publice initiale de vanzare actiuni Vrancart Adjud, societate care produce hartie igienica, carton ondulat si hartie de carton ondulat (hartie fluting). Compania nu este noua pe piata de capital. Pana la jumatatea anului trecut, aceasta a fost listata pe piata Rasdaq, insa datorita legislatiei, actionarul majoritar, SIF Banat-Crisana, a fost obligat sa initieze o oferta publica de preluare in vederea delistarii.Vrancart Adjud este cel mai mare producator intern de hartie igienica si printre cei mai mari producatori de carton ondulat. Pentru anul 2004, conducerea societatii a preliminat o cifra de afaceri de 684,84 miliarde lei, in crestere cu 18% fata de cea realizata in anul precedent, si un profit net de 54 miliarde lei, mai mare cu 69% decat cel din 2003. In aceste conditii, marja neta a companiei a fost de 7,9%, mai mare cu 2,4 puncte procentuale fata de valoarea obtinuta in 2003. Carmen Lipara, analist la Ieba Trust, spune ca rata marjei comerciale a societatii este mai mare fata de cele inregistrate de alte companii din acelasi sector de activitate, dand exemplul Ecopak Ghimbav (unul dintre principalii concurenti pe piata cartonului ondulat), care a avut in 2004 o marja neta de 3,7%. Si rentabilitatea activitatii de exploatare s-a imbunatatit anul trecut, datorita cresterii profitului din exploatare. Acest lucru arata ca investitiile realizate de companie in anii precedenti au inceput sa genereze profit. In ultimii trei ani, compania a realizat investitii de 2,5 milioane euro, care au constat in modernizari ale anumitor faze ale procesului de productie, achizitia unor mijloace de transport si a unor aparate de laborator. Programul investitional pentru anul in curs necesita fonduri de 5 milioane de euro si are ca scop cresterea calitatii produselor existente, obtinerea unor produse noi si scaderea costurilor de productie. Cum vor evolua actiunile Vrancart la Bursa?Pe piata, nu sunt listate societati ale caror actiuni sa fie indeajuns de lichide incat sa reprezinte o referinta pentru Vrancart (de exemplu, Ecopak Ghimbav). Calculand indicatorul PER utilizand profitul preliminat si pretul din oferta publica de vanzare (1.500 lei/actiune), rezulta o valoare de 9,7, in timp ce valoarea indicatorului P/BV (pret/valoarea contabila a actiunii) este de 1,3. „Daca se considera trei elemente: actiunile oferite in cadrul ofertei vor fi subscrise integral, profitul estimat pentru 2005 si valoarea PER de 15 la 31 decembrie 2005, rezulta un potential de apreciere al cotatiilor Vrancart pana la sfarsitul acestui an de 20% (crestere raportata la pretul de referinta de 1.500 lei)“, considera Carmen Lipara.In opinia analistului de la Ieba Trust, principalul risc al achizitionarii de actiuni ale acestei companii consta in faptul ca din cauza concurentei in crestere, Vrancart ar putea sa isi diminueze cotele de piata ale produselor sale. „Chiar si in aceste conditii, tinand seama de consecintele programului de investitii vizat de managementul Vrancart si de cresterea estimata a pietei produselor sale, cifra de afaceri si profiturile societatii isi vor mentine trendul ascendent. Astfel, pentru anii 2005-2007, conducerea Vrancart previzioneaza cresteri ale profitului net de 6%, 15%, respectiv 13%, in timp ce pentru veniturile din exploatare sunt estimate aprecieri anuale de circa 5%“, a precizat Lipara.
NOTA: Articolul are doar un rol informativ si nu implica in nici un fel recomandari sau sugestii de investitii. Informatia care trebuie sa stea la baza deciziei investitionale este in exclusivitate cea provenita de la societatile emitente.

Analiza swot

Puncte tari
Tehnologiile utilizate sunt similare la nivel mondial, cu ritm lent de perfectionare si fara salturi tehnologice. Materia prima (maculatura) se gaseste in cantitati suficiente, iar oferta este in crestere. Firma este in echilibru financiar pe termen lung, inregistrand o rata scazuta a datoriilor. Politica de dividend promovata de firma este stabila, ceea ce are un efect benefic asupra implicarii actionarilor.
Puncte slabe
Produsele firmei Vrancart, ca de altfel ale intregului sector de activitate, sunt caracterizate prin valoare adaugata redusa. Pentru cresterea cifrei de afaceri a firmei, este nevoie de cresterea productiei vandute, ceea ce implica un sistem de distributie cu acoperire ridicata a zonelor geografice ale tarii. Firma nu detine insa un parc auto dezvoltat.
OportunitATi
Reducerea impozitelor si taxelor determina cresterea profitului net pe care firma l-ar putea reinvesti. Realizarea investitiilor propuse ar duce la cresterea calitatii produselor, dezvoltarea de noi produse si a raportului calitate/pret, ceea ce ar determina cresterea cotei de piata a firmei. Produsele precum cartonul pentru ambalat sau hartia de toaleta nu sunt substituibile, iar tendinta ultimilor ani este de crestere a consumului.
AmeninTAri
Ca amenintari ce pot afecta activitatea firmei si a sectorului de activitate, putem preciza cresterea pretului materiilor prime, a utilitatilor, ca urmare a politicii de aliniere a preturilor acestora la cele practicate de UE. Aparitia unor concurenti noi pe piata.