Comerţul online este segmentul cu cea mai rapidă dezvoltare al comerţului din România, în condiţiile în care accesul la Internet şi utilizarea serviciilor online sunt în continuă creştere. Principalele avantaje ale acestui tip de comerţ pentru consumatori sunt cele de acces facil la o gamă completă de produse, simplitatea comparării şi a alegerii ofertelor, siguranţa tranzacţiilor, economia de timp şi de bani.
În plus, despre magazinele online se spune că sunt cele mai simple afaceri pentru că nu ai nevoie de sediu, angajaţi, depozite sau maşini. Doar cu o conexiune la Internet, poţi controla activităţile firmei şi poţi comercializa produse proprii sau marfă cumpărată de la mai mulţi furnizori.
Oare este atât de simplu? “Un astfel de bussines presupune, înainte de avea un site, să ai un concept cu privire la ce produse şi ce servicii vei vinde, care va fi strategia ta, către ce piaţă vinzi produsele, cât de mare e piaţa respectivă, care e competiţia pe piaţă etc”, declară Marius Ghenea, preşedintele Fit Distribution, companie ce deţine magazine precum PCFun.ro sau PCGarage.ro.
Ghenea spune că sunt mulţi care se entuziasmează în momentul de faţă la ideea deschiderii unui magazin online, uitând să cuantifice care e nişa sau segmentul de piaţa căruia i se adresează.

“Eu vorbesc cu mulţi antreprenori, iar majoritatea dintre ei mi-au demonstrat că nu făcuseră niciun fel de calcule cu privire la piaţă. Calculele sunt destul de cinice uneori pentru că dacă spui că eşti pe o nişă de produs care are o vânzare totală în România de 20 de milioane de euro pe an, comerţul online reprezintă 5% din acea nişă, deci vorbim de o piaţă totală adresabilă de un milion de euro pe an, din care dacă eşti cel mai bun jucător proabil poţi să faci 200.000 – 300.000 de euro pe an.
Întrebare e cu 20.000 de euro pe lună vânzări, poţ să susţii o activitate economică viabilă?”, declară Ghenea, care este şi presedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online.

Antreprenorul afirmă că sunt mulţi comercianţi online sau antreprenori care vor să devină comercianţi online care nu înţeleg diferenţele uriaşe care sunt între adaosul comercial pe care îl practici la produsele vândute online şi profitul rezultat din activitatea respectivă.

“Ei pun un 5% adaos şi cu acel 5% cred că sunt profitabili. Complet neadevărat. Orice magazin online indiferent cât atent gestionat este din punct de vedere al  costurilor, probabil mai puţin de 6-7% nu poate să aibă costuri de operare din valoarea vânzărilor şi atunci dacă vinzi cu marja medie de 5% vei realiza întotdeauna o pierdere”, afirmă Ghenea.

Problema e că antreprenorul nu va realiza acea pierdere decât la câteva luni sau chiar un an după ce începe să desfăşoare afacerea. În comerţul online încasarea se face imediat, stocurile sunt mici sau chiar zero, iar plăţile către furnizori se fac la 15-30 zile. “Senzaţia la început este că încasezi bani, dar la un anumit moment când lucrurile încep să se echilibreze constaţi că tu de fapt ai mai multe datorii decât active”, spune Marius Ghenea.

Cea mai mare greşeală

Deşi se poate spune că startul unui business online se poate face cu zero euro, un business de comerţ online ajunge în general la break even (echilibru între venituri şi costuri) numai după un an sau un an şi jumătate. În anumite cazuri nu ajunge niciodată.

“Antreprenorii trebuie să se gândească că timp de 18 luni trebuie să finanţeze afacerea din propriile buzunare sau prin împrumuturi. Aceste lucruri trebuiesc planificate de la început. Asta e marea problemă, cum faci să finanţezi o asemenea afacere de comerţ online, nu doar în ziua zero. Finantarea care se face ulterior este elementul cel mai important pentru comerţul online şi din păcate aici sunt foarte mulţi cei care rămân la jumătatea drumului pentru că ei pleacă poate cu multe lucruri pe care le-am spus: înţelegerea pieţei, echipa potrivită, dar nu înţeleg faptul că va fi nevoie de această finanţare de pe parcurs. Şi după trei luni, după şase luni, după un an îşi dau seama că nu prea mai au cum să continue în lipsa unei finanţări şi atunci e prea târziu”, conchide antreprenorul.

Cum îţi faci reclamă

Să faci reclamă outdoor la un magazin online este greşit. “Am văzut cât de mare este distanţa mentală pentru consumatori între a privi un panou stradal şi în a tasta site-ul din reclamă undeva. Acest lucru pur şi simplu nu se întâmpla. De ce? Pentru că în momentul în care te uiţi la panou sau eşti în maşină este mai greu să faci lucrurile acestea”,  este de părere Ghenea.

O altă problemă este zona de display online care furnizează foarte puţină eficienţă pentru comerţul online. “Cred că e o chestiune care ţine şi de tipul de conţinut şi de problematica generală a advertisingului online din România. În primul rând este foarte mic, este exagerat de mic, în al doilea rând este copleşit de reclame corporatiste care nu au niciun fel de obiective imediate de vânzare şi atunci noi comercianţi online suntem puşi într-o competiţie care nu mi se pare deloc corectă”, concluzionează Ghenea.

Dacă vrei să faci reclamă unui magazin online trebuie să te concentrezi pe campanii de newslettere, pe crearea unei comunităţi online şi al unui sistem de afiliere.