acestora. Cei care au avut astfel de initiative sustin insa ca, in cazul acestor produse, piata nu prea reactioneaza la reclama si publicitate. Decizia de cumparare se bazeaza pe alte considerente, cum ar fi pretul, finetea, luciul, elasticitatea si culoarea, aprecierea calitatii unei marci fiind constientizata ulterior achizitiei si testarii ciorapului. Adesgo, cel mai mare producator de dresuri, ciorapi si sosete din fire poliamidice si lycra, pentru femei si copii, din Romania, detine marca Diamond. In iunie 2002, pachetul majoritar de actiuni al acestei societati a fost preluat de compania LOAR B.V., parte a grupului Argaman Industries LTD. La ora actuala, Adesgo are o capacitate de productie de peste 23 de milioane de perechi de ciorapi pe an, iar in masura in care cererea interna este acoperita, o parte din produse se livreaza la export, in tari precum Olanda, Anglia si Germania. Gama Diamond cuprinde modele actuale si atractive: ciorapi cu plasa, dresuri cu talie joasa, pentru adolescente, ciorapi-pantalon Retro, cu dunga, dresuri de vara, fara cusatura la varf etc. „Am sesizat la un moment dat ca marca Diamond era falsificata“, ne spune Miron Harison, Marketing & Sales Vice-President la Adesgo SA. „In urma cu trei luni, am demarat operatiunea de securizare a marcii, prin aplicarea, pe ambalaj, a unei holograme fabricate in Italia. Vom face public acest demers, probabil in toamna, cand vom avea certitudinea ca stocul actual existent in unitatile de desfacere s-a epuizat“, precizeaza Miron Harison. Al doilea producator local care conteaza in piata de profil este Mondex Sibiu, fosta intreprindere „7 Noiembrie“, infiintata in anul 1927. In aceasta societate se produc anual intre 16 si 20 de milioane de dresuri, ciorapi si sosete, sub marcile Mondex, Tuareg si Shara.
Produsele chinezesti concureaza marcile
Cei doi mari producatori invoca aceeasi problema: importurile de ciorapi subevaluate in vama, care se vand cu un cent perechea. In ultimii doi ani, de exemplu, au intrat pe piata aproximativ 60 de milioane de perechi si bucati de dresuri, ciorapi si sosete, din China. Ce se va intampla cu industria romaneasca in momentul aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana? Maria Brindasu, director general la Mondex Sibiu, crede ca lucrurile se vor inrautati: „Chiar daca intram in UE, importurile subevaluate raman o mare problema. Cu aceasta situatie se confrunta si Italia, Franta sau Germania. Probabil ca vom inchide fabricile si oamenii vor ramane fara lucru, desi industria romaneasca de textile este recunoscuta ca fiind foarte puternica. Noi am facut investitii considerabile in capacitatile de productie, avem produse de calitate care pot concura cu cele din strainatate, putem schimba modelele extrem de rapid, deci din acest punct de vedere nu avem nici o teama ca nu am face fata cerintelor impuse de Uniunea Europeana. Dar daca nu se iau masuri in vama, industria locala de profil va fi distrusa“, conchide Maria Brindasu. Miron Harison crede ca, in momentul aderarii, productia interna va fi afectata din punctul de vedere al costurilor: „Nu vor creste costurile cu utilajele sau cu materiile prime, pentru ca oricum le aducem din strainatate, insa va creste manopera, tendinta fiind de aliniere a salariilor la cele din Uniunea Europeana. Ca atare, va creste pretul produsului final“, afirma interlocutorul nostru. Deocamdata, sezonalitatea este cea care creeaza probleme producatorilor de dresuri fine, primavara si toamna fiind anotimpurile care ii favorizeaza cel mai mult. Insa, in momentul in care temperaturile cresc brusc sau scad foarte mult toate prognozele referitoare la vanzari sunt date peste cap.Pe de alta parte, in Romania, ca de altfel peste tot in lume, se constata o diminuare a cererii de ciorapi eleganti, din cauza tendintei femeilor de a purta tot mai mult pantaloni. Din acest motiv, chiar si in „patria ciorapilor“, Italia, s-au inchis, in ultimii zece ani, o multime de fabrici de dimensiuni reduse.
Una din trei femei nu cunoaste nici o marca de ciorapi
Va prezentam principalele rezultate ale studiului Omnibus realizat de compania Synovate, in exclusivitate pentru revista Capital.
Baza: 763 de femei, esantion reprezentativ la nivel national
Notorietate spontana
• Rezultatele cercetarii releva ca cele mai cunoscute marci de ciorapi de dama sunt Roberta (import Italia), Diamond (Adesgo) si Mondex Sibiu. Una din trei femei nu cunoaste nici o marca de ciorapi, iar 20% afirma ca stiu doar ca sunt Lycra.
• Notorietatea marcilor este semnificativ mai mica in randul femeilor cu varste cuprinse intre 55 si 64 de ani, a celor cu venituri mici si a celor din Moldova si Crisana. Roberta si Diamond sunt cunoscute intr-o masura mai mare de femeile care au un venit de peste noua milioane de lei pe luna.
• Alte marci mentionate spontan, dar intr-o pondere extrem de mica, sunt: Pompea, Melissa, Golden Lady, Filodoro si Isabella.
Ce conteaza in momentul cumpararii
• Potrivit respondentelor, cele mai importante atribute ale ciorapilor pe care-i achizitioneaza sunt durabilitatea (70%), un pret cat mai accesibil (51%) si elasticitatea (38%). Pretul accesibil a fost invocat mai ales de femeile de peste 55 de ani, in timp ce bucurestencele considera ca acest atribut are o importanta scazuta.
• Bucurestencele, persoanele aflate in pozitii de conducere (top si middle management) si cele cu educatie inalta sunt interesate in mod deosebit de finetea ciorapilor.
• Pentru femeile din Moldova, este important ca ciorapii sa fie luciosi, iar pentru cele din Transilvania, sa fie elastici.
Tipuri si culori de ciorapi achizitionati
• In ultimele 12 luni, femeile au cumparat urmatoarele tipuri de ciorapi: obisnuiti (90%), cu model (6%), cu plasa (4%), cu banda adeziva (1%), colorati (1%).
• Trei din patru romance cumpara cel mai des ciorapi in nuante bej. Alte culori preferate sunt negru (37%), maron (8%) si gri (7%).
Locuri de achizitie
• Atunci cand cumpara ciorapi, femeile vizeaza, cu precadere, urmatoarele locatii: magazine de imbracaminte (33%), magazine generale (30%), chioscuri (11%), supermarketuri (9%), magazine specializate (4%), tarabe din piata (4%).
• Femeile din Banat si Oltenia prefera magazinele generale, in timp ce in Crisana, ciorapii se cumpara cel mai des din magazinele de imbracaminte sau de la tarabele din piata.
Grosimea ciorapilor
• Din zece perechi achizitionate, patru au grosimea intre 10 si 15 den, trei intre 16 si 20 den, doua intre 21 si 40 den si una intre 41 si 80 den.
Defecte depistate dupa cumparare
• In 42% din cazuri, ciorapii au corespuns calitativ asteptarilor cumparatoarelor. Dintre neplacerile exprimate, prima mentionata este legata de marime, in sensul ca aceasta nu a corespuns datelor de pe ambalaj. Alte defectiuni depistate se refera la material, model si culoare.