La sfârşitul lui 2003, Judith M. Von Seldeneck intra în biroul şefului său cu o propunere îndrăzneaţă: vinde-mi înapoi firma pentru mult mai puţin decât ai plătit pe ea acum cinci ani. Şeful său a acceptat oferta.
Economia intrase pe un drum greoi în 2003 şi AccuStaff, compania care i-a achiziţionat firma Diversified Search, avea probleme, spune aceasta. La câteva luni după acea discuţie, ea a devenit din nou singurul proprietar al Diversified Search, firma de recrutare căreia i-a pus bazele în 1974 şi care funcţionează şi astăzi. Judith M. Von Seldeneck spune că şi-a răscumpărat firma pentru mai puţin de jumătate din cât plătise AccuStaff, o mare firmă de recrutare, care face parte acum din Adecco.
„Am răscumpărat-o în primăvara lui 2004, chiar în perioada în care economia îşi revenea“, spune aceasta. „Am realizat cât de bine este să fii liber“.
Judith M. Von Seldeneck nu este nici pe departe singura care a aşteptat să îşi răscumpere afacerea. Antreprenori care şi-au văzut companiile pe care le-au fondat, construit şi vândut, rănite de o combinaţia de management defectuos şi probleme economice, au adesea dorinţa de a prelua din nou controlul.
Această perioadă a venit din nou. În ultimii trei ani a crescut interesul antreprenorilor în răscumpărarea companiilor, la fel cum a fost şi în crizele economice trecute. Motivele par de obicei foarte clare: companiile valorează mai puţin acum, alte investiţii pentru banii pe care îi câştigi oferă randamente mici şi, pentru multă lume, dorinţa de a fi din nou la cârma companiei căreia i-au pus bazele este mai puternică ca niciodată.
„Nu veţi observa multe răscumpărări când piaţa este în creştere şi economia duduie“, spune Bruce Cameron, preşedintele şi directorul executiv al Berkshire Capital, o firmă specializată în fuziuni şi achiziţii. „În schimb, le vezi în perioade în care firmele au făcut achiziţii şi încearcă să se restructureze“.
Stephen G. Salley, şeful GenSpring Family Offices, o firmă de management din sănătate, spune că fondatorii ar trebui să se gândească mai bine înainte de a încerca să intre din nou în aceeaşi afacere. Motivele sunt acelea că tind să romanţeze perioada în care erau şefii companiei – uitând nopţile târzii de stres – şi simt că în vremuri economice proaste trebuie să intervină şi să salveze ceea ce au construit. El spune că scopul său este acela de a-şi descuraja clienţii de la răscumpărarea companiilor.
„Dacă te uiţi la această decizie raţional, ai spune că nu contează că aceasta a fost afacerea mea. Întrebarea este: aici ar trebui să pun 40 mil. dolari astăzi şi ce aş putea face cu aceeaşi sumă de bani în altă parte? Răscumpărarea unei afaceri de familie este o decizie mai mult emoţională, decât una economică“, spune Salley.
SURSA: The New York Times