Poate că nu există post mai dificil pe piaţa românească decât cel de manager al unui retailer de electronice şi electrocasnice. Cum vor face faţă nou-veniţii?
Dacă managerii străini veniţi în România consideră că e o provocare şi un lucru neobişnuit pentru ei să lucrezi pe o piaţă care creşte puternic pe toate segmentele, iată că sincopa numită retail – unde primul abandon al unui jucător român, Univers’All, în faţa avalanşei de străini s-a consemnat săptămâna trecută – schimbă lucrurile. Ce strategii ar putea adopta aceştia pentru a nu fi puşi în postura de a se trezi „carne de tun“ pentru acţionari? Cu alte cuvinte, cum îşi vor îndeplini aceştia obiectivele din contractul de management?
Dacă privim raportul vizând activitatea la finele trimestrului III, comunicat de Flamingo bursei, se poate observa că majoritatea veniturilor provin tot din vânzarea de electrocasnice, şi mai puţin din electronice sau IT&C. Lucru admis şi de Lorand Szarvadi de la Domo. „Noi suntem conştienţi că viitorul e al produselor IT şi mai puţin al celor «albe», dar adevărul e că până acum profitul obţinut din vânzarea de electrocasnice a fost mâncat de devalorizarea accelerată a produselor IT&C“, spune el.
Explicaţia acestui fapt rezidă într-un specific al pieţei IT mai puţin sesizat de cei fără experienţă în domeniu. Pe de o parte, produsele foarte scumpe, high-end, care încorporează tehnologii avansate, sunt cele mai riscante. Având în vedere ritmul schimbărilor tehnologice din acest domeniu, rişti să fii nevoit să vinzi cea mai scumpă plasmă ori cel mai performant notebook la jumătate de preţ numai câteva luni mai târziu. De cealaltă parte însă, nici să mizezi pe comercializarea celor mai ieftine produse nu e o afacere. La fel de repede, acestea vor fi depăşite tehnologic şi vor deveni incompatibile cu platforme de generaţii următoare. Cel mai bun exemplu este lipsa, aproape cu desăvârşire, din oferta marilor retaileri a laptopurilor compatibile cu viitorul sistem de operare Vista, care se va lansa pentru public în ianuarie, sau cu noile formate de stocare HD-DVD şi BlueRay. „E adevărat, şi eu mi-am cumpărat recent un laptop din SUA“, admite Szarvadi. Cum să împaci şi capra şi varza, dacă eşti manager de retailer pe acest segment? „Cred că, pe viitor, cine va oferi servicii de calitate, va avea vânzători bine pregătiţi şi, mai ales, va oferi servicii postvânzare va face diferenţa“, mai spune acţionarul Domo.
La fel şi cu provocarea numită dezvoltarea retailului pe spaţii mari, care se dovedeşte tot un pariu cu viitorul şi aduce acum mai mult pierderi decât profit. Cu toate acestea, toţi jucătorii mizează pe spaţiile mari. „Tendinţa internaţională este aceea de existenţă pe piaţă a unor lanţuri mari de magazine, având o ofertă cât mai variată. În aceste condiţii, magazinele mici sunt cele care întâmpină mari dificultăţi în obţinerea de profit, pentru că volumele mari sunt cele care oferă clienţilor o gamă variată de promoţii şi oferte“, susţine Jiri Rizek de la Flamingo. Dar nu numai atât. E clar că toată lumea va trebui să se adapteze la regulile jocului. Iar cei mari joacă pe spaţii largi. „România este deja o piaţă cunoscută, care generează interes pentru marii investitori, iar momentul aderării va aduce o creştere a numărului acestora. Odată cu marile corporaţii care îşi vor spori prezenţa pe piaţă în umătorii ani, aceste magazine vor putea face faţă cel mai bine cererii“, avertizează Rizek.
Totuşi, revenirea pe profit nu se va face uşor. Aşa cum estimează chiar jucătorii pieţei, comerţul pe spaţii mari cere şi un alt comportament al cumpărătorului, dat de nivelul veniturilor. Iar pariul se va face pe cine rezistă pe piaţă până în momentul în care venitul mediu va ajunge la 500 – 600 de euro şi în România.
Provocările noilor manageri
Spaţii Să echilibreze balanţa între investiţiile necesare deschiderii de noi magazine pe spaţii mari cu eficienţa mai scăzută a vânzărilor pe metru pătrat al acestor spaţii.
IT&C Să găsească soluţia creşterii vănzărilor pe segmentul IT&C în contextul mai multor schimbări de generaţie tehnologică.
Servicii Să câştige pariul cu calitatea serviciilor postvânzare şi să crească nivelul angajaţilor fără a mări costurile.
Spaţiile mari fac diferenţa
«Momentul aderării va aduce o creştere a numărului acestora. Odată cu marile corporaţii care îşi vor spori prezenţa pe piaţă în umătorii ani, aceste magazine vor putea face faţă cel mai bine cererii.»
Jiri Rizek, director retail, Flamingo