Turoperatorii anunţă scăderi de până la 50% a vânzărilor aşa-numitelor „city breaks“, pachete turistice destinate amatorilor de excursii în capitalele europene în zilele de week-end. Doar cei care vânează discounturile uriaşe din această perioadă mai ţin acest segment pe linia de plutire. Potrivit Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), anul trecut, aproximativ 50.000 de români şi-au rezervat week-end-urile pentru ieşiri în străinătate, în speci
Turoperatorii anunţă scăderi de până la 50% a vânzărilor aşa-numitelor „city breaks“, pachete turistice destinate amatorilor de excursii în capitalele europene în zilele de week-end. Doar cei care vânează discounturile uriaşe din această perioadă mai ţin acest segment pe linia de plutire.
Potrivit Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), anul trecut, aproximativ 50.000 de români şi-au rezervat week-end-urile pentru ieşiri în străinătate, în special pentru cumpărături. Bugetul mediu alocat de către „shopperi“ se ridica la 500 de euro, adică dublu faţă de preţul excursiei plătite agenţiei de turism.
Anul acesta, numărul celor dispuşi să-şi organizeze o vacanţă dedicată shoppingului a scăzut cu 20-50%, după unele estimări, în timp ce bugetul alocat cumpărăturilor s-a diminuat cu 25% până la 45% faţă de 2008. „Situaţia nu este dramatică. Numărul acestor vacanţe a scăzut odată cu cel al turiştilor care îşi fac concediile în străinătate“, consideră Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al ANAT.
Pachetele „city-break“ contribuie cu 5-7% la cifra de afaceri a agenţiilor de turism. Profilul clientului unui astfel de pachet turistic este următorul: are vârsta cuprinsă între 25 şi 45 de ani, lucrează în multinaţionale sau bănci şi, deci are venituri peste medie.
Presiune pe reduceri de la agenţii
Agenţiile s-au concentrat pe promovarea cu predilecţie a sejururilor, în detrimentul ofertelor de weekend. „Între timp, tarifele bune practicate de operatorii low-cost au dus la o migrare a turiştilor amatori de shopping către deplasări pe cont propriu“, mai spune Lech. Totuşi, anul acesta, ca să beneficieze şi de reducerile de preţuri practicate în centrele comerciale din străinătate, turiştii se orientează către sejururi în ţările renumite atât pentru generozitatea discounturilor, cât şi pentru frumuseţea plajelor.
„Spania este o ţară tax-free, devenind astfel favorita românilor, mai ales că reducerile la diverse branduri renumite ajung la 75%“, explică Mircea Vladu, director general Prestige Tour. În general, Europa rămâne destinaţia preferată pentru ieşiri la cumpărături, atenţia turiştilor îndreptându-se către capitalele în apropierea cărora există outleturi, cum ar fi Lisabona, Viena ori Milano, nefiind excluse Istanbul şi Dubai.
„Viena şi Istanbul sunt accesibile pentru cei care preferă o deplasare cu autoturismul propriu, însă, pe astfel de destinaţii, agenţiile de turism pun la dispoziţie şi autocare, astfel încât preţul unui minisejur este mai mic“, adaugă Traian Bădulescu. Agenţiile recomandă, în această perioadă, Grecia pentru cei care sunt interesaţi de achiziţia de bijuterii şi blănuri, Spania pentru îmbrăcăminte şi accesorii, şi Tunisia, pentru pielărie.
500 de euro este bugetul mediu alocat de români unei excursii dedicate shoppingului. De obicei, suma reprezintă dublul preţului plătit agenţiei pentru excursie
3 zile reprezintă durata medie petrecută la shopping în străinătate. De obicei, se optează pentru o plecare în weekend, apelându-se la ofertele city break
Perioada de reduceri: 1.07-31.08
Discount: până la 50%
Branduri: Hugo Boss, Adolfo
Dominguez, Agatha Ruiz de la Prada
Țară: Spania
Perioada de reduceri: 24.06-28.07
Discount: până la 50%
Branduri: Fendi, Calvin Klein, D&G, Kookai, Comptoir de Cottonnier
Țară: Franţa
Perioada de reduceri: 28.06-19.07
Discount: până la 50%
Branduri: Stella Mccartney, DKNY, Just Cavalli, Furla
Țară: Marea Britanie