Imediat dupa inceperea evenimentelor din Afganistan, companiile de asigurari au introdus, ca masura suplimentara pentru acoperirea riscului de razboi, suprataxe ce variaza intre 10 si 200 de dolari/container. Acest lucru a condus la cresterea globala a tarifelor de transport.
„Pentru porturile de descarcare cu riscuri minime, precum cele din Europa, tarifele sunt mai mari cu aproximativ 10 dolari/container, in timp ce pentru destinatiile din zona conflictului s-au majorat cu circa 200 de dolari/container”, a declarat Nicolae Benchea, director al Levant Maritime Services. Suprataxe de pana la 125 de dolari sunt percepute si la traversarea Canalului Suez. In aceste conditii, companiile romanesti apreciaza ca traficul containerizat spre tarile musulmane din zona Orientului Apropiat a scazut cu circa 15-20%. Cel mai puternic sunt afectati clientii, societatile de import-export, care pentru a-si continua activitatea sunt obligati sa suporte aceste costuri suplimentare. De asemenea, pe fondul aceleiasi situatii, o serie de contracte aflate in derulare cu societatile aflate in zona de conflict, formata in principal din tari precum Arabia Saudita, Liban, Pakistan, Iran si Irak, au fost suspendate temporar.
„Multe dintre societatile care efectuau comert cu firme din zona au incetat livrarile, pretextand ca asteapta sfarsitul razboiului”, spune directorul companiei Levant Maritime. „Exportul este in scadere, dar marea majoritate a companiilor de comert exterior si-au asumat surplusul tarifar si suporta costurile din buzunarul propriu”, a spus Mariana Ionescu, de la compania MSC Romania Shipping. Costin Marcel, directorul companiei Zimrom Shipping, a declarat ca, desi societatea sa nu efectueaza transporturi catre tarile arabe, piata transporturilor navale resimte impactul aplicarii acestor taxe. „Chiar daca vrei sa transporti in Franta, pretul este mai mare cu 10 dolari pe container”, a spus Costin Marcel. Marius Rusu, directorul societatii HUB Dacia, a precizat ca o alta cauza care contribuie la diminuarea transportului naval este restrangerea drastica a comertului cu societatile americane, dupa atentatele din SUA de la 11 septembrie. „Procentul de marfuri exportate prin intermediul navelor maritime in Orientul Apropiat este de maximum 20% din traficul total”, spune directorul companiei Zimrom Shipping.