Vremuri grele, retailul românesc rezistă. Deocamdată

Au magazine cu suprafețe cuprinse între 100 și 2.000 de metri pătrați, depășesc 1.200 de unități și cifre de afaceri cumulate de aproximativ jumătate de miliard de euro, iar planurile lor în 2012 includ extinderea. Și nu este vorba de retailerii internaționali.

Prima conexiune pe care o facem când vorbim de retail românesc este afacerea Mic.ro, însă acest segment reprezintă mai mult decât magazinele de proximitate ale lui Dinu Patriciu. Din păcate, în mare parte, rețelele de retail dezvoltate de antreprenorii români sunt foarte active la nivel județean, dar aproape invizibile la București. De aici și percepția că nu există un astfel de sector în România.
Însă, în Prahova, Alba, Gorj, Argeș și multe alte județe, există lanțuri întregi care satisfac nevoile consumatorilor, fac afaceri sustenabile economic, sunt angajatori importanți la nivel de regiune și au o prezență serioasă în orașele în care activează.
De nenumărate ori, au trezit interesul marilor retaileri internaționali, care au venit cu oferte de cumpărare, însă au fost refuzați. Astăzi, în plină criză economică, pentru a avea succes, aceste afaceri românești „au nevoie să fie cu un picior în fiecare dintre cele două lumi, atât în cea a comerțului modern, cât și în cea tradițională, având ca scop crearea unor modele de afaceri care să genereze o creștere cât de cât profitabilă sau, în unele cazuri, supraviețuirea“, după cum spune Codrina Apostol, PR al Kosarom.
Potrivit acesteia, mediul concurențial este din ce în ce mai dur şi provocator. „În 2012, se va observa aceeași tendință de ascensiune, rata de profitabilitate fiind cheia succesului. Având în vedere tendința consumatorului de rând de a achiziționa produse cu discounturi mari sau de a fi atras de cele distribuite «cadou», presiunea asupra prețului și, implicit, a calității produsului va afecta întregul lanț al profitabilității“, explică Apostol.
Cine pune piedică românilor
Deși sunt concurați puternic de marii retaileri, „ai noștri“ au un mare atu. Aproape toți cei care s-au încumetat să deschidă magazine au în spate producția de carne și mezeluri, astfel încât mai mult de jumătate din ceea ce vând vine din comercializarea propriilor lor produsele. „În retail, este foarte greu să te menții, darămite să te dezvolți.
Noi am rezistat pentru că vindem produsele noastre: 50% din vânzări vin astfel“, spune Dumitru Crăciunescu, proprietarul grupului Diana, unul dintre cei mai importanți retaileri din județul Vâlcea. Aceeași situație se întâlnește și la Alba Market, deținut de omul de afaceri Dorin Mateiu, proprietarul producătorului Elit. „Aproximativ 35% din cifra de afaceri a lanțului de supermarketuri este reprezentată de vânzările produselor noastre“, spune George Anghelescu, directorul rețelei Alba Market. Anul care tocmai s-a încheiat a fost destul de greu – „special“, cum îl cataloghează directorul Alba Market. „Aș spune că și 2012 va fi la fel“, adaugă el.
Agricultura va juca un rol important în 2012, pentru că seceta de la sfârșitul anului trecut va avea influență asupra prețului produselor, ceea ce va culmina cu lipsa de lichidități a micilor producători. Instabilitatea cursului valutar, menținerea unei cote scăzute a profiturilor vor constitui, de asemenea, presiuni asupra pieței de retail. „În 2012, piața se va menține la un nivel comparabil cu anul precedent, nelipsită însă de expansiuni, falimente și insolvențe“, spune Codrina Apostol.Și relocări, am adăuga noi, dat fiind faptul că, și în 2011, presați de expansiunea puternică a marilor grupuri internaționale, mulți s-au văzut nevoiți să-și mute magazinele din zone cu vad, cândva bun. „În 2011, am avut multe relocări. Pe fiecare magazin în parte nu ne-au crescut veniturile, dar per total am înregistrat o creștere“, spune Sorin Chițu, directorul de rețea al Cris Tim, menționând că, pentru 2012, compania intenționează să se extindă în continuare.
Aceleași planuri le are și competitorul Angst, care și-a planificat între două şi șase inaugurări, mai ales că în 2011 a înregistrat o ușoară creștere. „Cei care lucrează corect, și aceștia sunt foarte puțini, vor rezista. Restul vor încurca piața pentru o bucată de timp“, declară Sorin Minea, proprietarul Angst. Şi Iustin Paraschiv, proprietarul lanțului Ana și Cornel, consideră că piaţa are perspective de dezvoltare. „Condiția este să se fundamenteze şi să crească pe baze sănătoase. Vor prolifera cei care se dezvoltă pas cu pas spre retail, prin calitate şi preţuri corecte“, spune Paraschiv.
Planuri pentru 2012
Și dacă Angst și Cris Tim nu se aventurează foarte mult în afara Capitalei, nici provincia nu vine alergând la București. Deși afacerea Diana este printre cele mai solide, Dumitru Crăciunescu nu intenționează să se extindă prea curând în Capitală. „Am fi departe de fabrică. Aici (în Vâlcea – n.red.) în 20-30 de minute alimentăm magazinele cu produse proaspete“, spune acesta, menționând că în prezent lucrează la un proiect de extindere în franciză, de altfel așa cum s-a dezvoltat și Kosarom.
5 falimente răsunătoare au fost înregistrate până în prezent în retailul românesc, atât pe sectorul de supermarketuri, cât și pe cel de hipermarketuri – acestea fiind  Spar, Ehtos, Pic, Trident și Univers‘all.