Creşterea numărului de utilizatori de internet şi a site-urilor active a dublat anul trecut vânzările firmelor din acest domeniu. Companiile străine vor şi ele să beneficieze de acest trend.

Bucureşteanul Flaviu Rădulescu avea 18 ani când a fondat firma Open Link, specializată în dezvoltarea de site-uri internet. Afacerea a crescut destul de repede, iar cei opt angajaţi făceau treabă bună din moment ce proiectele lor au intrat în atenţia companiei americane Hostway, unul dintre cei mai mari furnizori globali de servicii de web-hosting. În luna mai a anului trecut, Flaviu Rădulescu (26 de ani) a primit o ofertă de preluare din partea reprezentanţilor acestei corporaţii. Şi a acceptat-o, bătând palma pentru o sumă care doreşte să rămână confidenţială. Acum, Flaviu vine la serviciu cu un automobil de teren BMW, în calitate de director general al afacerilor locale ale Hostway Corporation. Este o responsabilitate importantă, întrucât din această poziţie se ocupă de o afacere extinsă (Hostway România a preluat şi firmele Top Hosting şi IMS Soft & Services). „Dacă în vara anului trecut ofeream servicii de găzduire a site-urilor pentru circa 1.500 de clienţi, în prezent numărul acestora depăşeşte 5.000“, spune el. La nivel internaţional, Hostway Corporation are în prezent peste 400.000 de clienţi.

În capătul celălalt al ţării, la Timişoara, firma Rospot se ocupă de circa 2.000 de clienţi. „Faţă de anul trecut, numărul abonamentelor a crescut de aproape două ori. În general, piaţa s-a dublat în fiecare an şi presupun că, în cel mai rău caz, în viitorul apropiat se va păstra acest ritm de creştere“, spune Cosmin Neagu, asociat al companiei.

Dar cum se explică acest avânt naţional? În primul rând, pentru că dezvoltarea de site-uri este în plină expansiune. Anul trecut au fost înregistrate cu 43% mai multe domenii „.ro“ noi decât în 2005. Iar de această creştere importantă beneficiază direct firmele care oferă servicii de web hosting, pentru că un site poate fi accesat pe internet numai dacă este găzduit pe un server funcţional.

În al doilea rând, piaţa se dezvoltă pentru că numărul românilor care utilizează internetul se majorează într-un ritm rapid. Conform reprezentanţilor Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, numărul conexiunilor de acces la internet din România a crescut anul trecut cu 80% faţă de anul 2005 şi a ajuns la 3,3 milioane. Această evoluţie implică un număr mai mare de accesări ale site-urilor, deci un trafic semnificativ mai ridicat pentru furnizorii de servicii de găzduire.

Piaţa de web-hosting din România este caracterizată de un grad mare de fragmentare. Multe firme care au afaceri în domenii conexe pătrund uşor pe piaţă. „La început, am oferit servicii de web-design şi multimedia, dar clienţii nu se pricep sau, pur şi simplu, nu au timp să se ocupe de partea de găzduire a site-ului şi a conturilor de e-mail. Aşa că am început să oferim aceste servicii clienţilor noştri“, afirmă Flaviu Ghiţulescu, reprezentant de vânzări al firmei clujene Fancy Art.

Cum se diferenţiază între ele firmele din România profilate pe servicii de web-hosting? „În primul rând, prin suportul tehnic. Calitatea acestuia este dată de pregătirea tehnică a angajaţilor, de numărul lor şi de posibilitatea de a oferi suport tehnic de calitate, pe măsură ce numărul clienţilor creşte“, consideră Daniel Toma, IT manager al firmei Webdev.

Calitatea suportului tehnic pare, însă, să fie şi principalul punct slab al majorităţii companiilor de hosting din România. „Aceste servicii sunt foarte complexe şi foarte tehnice, iar multe firme ce activează pe piaţa românească nu au personal calificat sau suficient pentru a rezolva corect aceste probleme“, spune şi Cosmin Neagu, asociat al Rospot.

În ceea ce priveşte tarifele practicate, în special în cazul clienţilor care au site-uri cu un număr mai mare de accesări, acestea se situează peste nivelul din Uniunea Europeană sau din SUA. „Dacă în Statele Unite închirierea unui server dedicat se poate face începând de la 60 de dolari pe lună, în România preţul porneşte de la 300 de dolari“, spune Marian Vasile, director Devour Media. Această realitate arată că piaţa de web-hosting autohtonă este încă imatură şi că există un potenţial mare de creştere pentru firmele care doresc să se specializeze în furnizarea acestor servicii. Potrivit unor estimări neoficiale, piaţa de profil se ridică la aproximativ cinci milioane de euro. Unii jucători din domeniu afirmă că profiturile care pot fi obţinute se situează între 25% şi 40%, randamentul fiind în strânsă corelaţie cu numărul de abonaţi.
Preţul mediu al unui abonament se ridică la circa şapte euro pe lună, depinzând de pachetul de servicii pentru care s-a optat. 

AFACERILE CU SERVICII DE GĂZDUIRE

FUNCŢIONARE Pentru a putea fi accesat pe internet, un site are nevoie de un serviciu de web-hosting. În România, tariful abonamentului poate porni de la 1 euro pe lună pentru un site simplu şi poate ajunge la câteva mii de euro pe lună pentru un site complex.

COSTURI Tariful găzduirii variază în funcţie de dimensiunea site-ului, de traficul pe care îl generează, de spaţiul alocat pentru conturile de e-mail, de disponibilitatea suportului tehnic în caz de incidente, dar şi de garanţiile de securitate a datelor. În această industrie, costurile furnizării serviciilor scad foarte rapid, pe măsură ce apar servere mai performante. De cele mai multe ori, furnizorii de servicii menţin tariful abonamentului constant, dar oferă resurse mai mari de spaţiu sau trafic.

START UP Cel mai simplu mod de a porni o afacere în domeniul furnizării de servicii de găzduire este achiziţionarea unui cont de reseller. Aceasta presupune cumpărarea serviciului de la o firmă mare şi revânzarea acestuia fără a avea servere proprii. În acest caz, nu se fac investiţii importante în infrastrutură.