Tinerii programatori de la centrul de dezvoltare din Bucureşti al Adobe Systems au lansat, de curând, primul soft al gigantului american din IT realizat integral în România: InContext Editing.
Cu doi ani în urmă, Adobe Systems Inc., una dintre cele mai mari companii din industria IT din lume, intra pe piaţa din Romånia prin achiziţionarea unei firme locale, Interakt Online, deţinută la acea dată de cei doi cofondatori, Alexandru Costin şi Bogdan Rîpă, precum şi, cu o participaţie minoritară, de către omul de afaceri romåno-american George Haber. Foarte repede, cu o echipă în plină expansiune, noul centru local de cercetare al Adobe (denumit „campus“ de cei care lucrează acum acolo) intra în prima fază a unui proiect ce avea să devină primul produs software Adobe realizat integral în Romånia: InContext Editing, un serviciu web adresat în principal utilizatorilor Dreamweaver, o aplicaţie de dezvoltare web folosită pe scară largă la crearea de site-uri de internet.
„InContext Editing este un serviciu web care le permite utilizatorilor să editeze pagini HTML direct într-o fereastră de browser“, spune Cristinel Anăstăsoaie, product manager InContext Editing în cadrul Adobe Romånia. „Acesta încearcă să îi ajute pe dezvoltatorii Dreamweaver să rezolve nevoia clienţilor lor de a edita pagini HTML şi de a-şi publica noi informaţii pe site-urile lor. El se referă în mod specific doar la modificarea de conţinut a unui site, deoarece aceasta este partea care se modifică cel mai des.“ InContext Editing, aşadar, este de fapt un editor vizual pentru paginile web. Dacă vi se pare oarecum tehnicist, în realitate nu este deloc aşa; pånă acum, proprietarul unui site de internet era de obicei obligat, dacă voia să facă modificări pe site, să angajeze pe cineva care cunoştea HTML – limbajul de programare în care sunt scrise, grosier vorbind, paginile web. (Spunem „grosier“ pentru că HTML a fost gåndit în mod special pentru text, nu şi pentru grafică.) O alternativă era să apeleze la web designerul site-ului pentru a face modificările cerute. Evident, pentru o afacere de dimensiuni mici, ambele variante înseamnă costuri financiare suplimentare, uneori deloc neglijabile.
Acum, însă, lucrurile se simplifică mult. „Gåndeşte-te că ai, de exemplu, un articol pe o pagină din site-ul Capital şi vrei să schimbi ceva“, spune Bogdan Rîpă, director of engineering al Adobe Romånia. „Ideea e să te duci într-o pagină şi să o editezi fix pe aia; altfel, cu editoarele HTML mai vechi, trebuie să mergi într-o interfaţă de administrare, să găseşti articolul, să-l editezi, să dai save, să te întorci să vezi ce a ieşit, deci ai un workflow mult mai complex. În schimb, aici ai dat CrtlĂE, intri în modul de editare, ai scris, ai dat save şi gata! Trei chestii!“ Cui i-ar folosi un astfel de serviciu? „Targetul nostru, cu acest produs, sunt IMM-urile“, explică Rîpă. „Ei sunt targetul final, dar cine anume le face site-ul pot fi şi mari firme de design.“
18 luni de muncă, sute de mii de linii de cod, două brevete
Simplitatea acestui serviciu – „e o interfaţă gen Word, ceva foarte simplu“, afirmă Rîpă – şi faptul că poate fi utilizat direct într-o fereastră de browser (văzånd aşadar efectele modificărilor exact în pagina respectivă, în context, de unde vine şi numele „InContext“) sunt două dintre atuurile serviciului. Un altul – poate chiar mai atrăgător – este faptul că acesta nu cere ca utilizatorul să instaleze nimic pe serverul său. „Serviciul este găzduit pe serverele Adobe din Statele Unite, iar clientul nu trebuie să instaleze absolut nimic pe serverul lui web“, spune Anăstăsoaie. „Funcţionează simplu: doar marchezi nişte zone din pagină care sunt editabile, salvezi pagina şi o pui la loc pe server. Tot ce rămåne de făcut este să îţi creezi un cont pentru acest serviciu pe serverul Adobe, după care poţi să editezi. Singurul lucru necesar este să ai un server FTP (un protocol larg răspåndit de transmitere a datelor pe internet, destinat fişierelor, n.r.), care să permită scrierea efectivă a paginii pe hard disk.“
„Partea importantă pentru Adobe Romånia este că InContext Editing este realizat 100% aici – tot ce înseamnă product management, project management etc.“, spune Rîpă, evident måndru. Are şi de ce; pentru un centru de dezvoltare care elaborează softuri Adobe de numai doi ani, realizarea lui în numai 18 luni de scriere efectivă a codului (plus şase luni de cercetări înainte de asta), este o performanţă – mai ales că este vorba de una dintre caracteristicile cele mai importante (şi promovate ca atare) ale noii versiuni Dreamweaver CS4, lansată în octombrie.
Munca a fost considerabilă. „Cred că ajungem la ordinul a sute de mii de linii de cod“, afirmă Lucian Cozma, engineering manager, care a condus echipa de dezvoltare. „Codul amestecă destul de multe tehnologii: Flash/Flex, JavaScript, HTML, CSS, partea de server side, furnizarea serviciului în sine, care înseamnă PHP, sunt şi alte bucăţi de infrastructură interne…“ În orice caz, se pare că a meritat. „Dovada că soluţia tehnică e deosebită este că acum avem două brevete în curs de înregistrare în SUA, pe porţiuni din această tehnologie pe care le-am dezvoltat aici. Vor fi înregistrate în SUA, în numele Adobe, dar cu menţionarea numelor dezvoltatorilor romåni“, spune Anăstăsoaie.
Deocamdată, InContext Editing se află într-o fază de „free preview“, utilizarea sa fiind gratuită pånă la lansarea comercială a serviciului. Dar planurile de viitor sunt mari: lansarea lui pe pieţele regionale, care se va întåmpla relativ repede, potrivit lui Anăstăsoaie: „Probabil anul viitor sau la începutul lui 2010. Pentru lansările pe pieţele regionale, va trebui să creăm infrastructura necesară – servere şi alte lucruri de acest gen – şi apoi să-i dăm drumul efectiv acestui serviciu.“
Gigantul Adobe
Adobe Systems Incorporated este una dintre cele mai mari companii de software din lume. A fost fondată în 1982 de John Warnock şi Charles Geschke, doi foşti angajaţi ai Xerox Palo Alto Research Center (Xerox PARC), cel din urmă fiind cel care fondase şi condusese Imaging Sciences Laboratory al instituţiei. Adobe produce atåt aplicaţii software pentru computere desktop (cum este suita Creative Suite, prescurtată CS şi ajunsă acum la versiunea CS4, din care face parte cel mai folosit produs de prelucrare foto din lume, celebrul Photoshop), cåt şi softuri destinate serverelor şi tehnologii care funcţionează pe mai multe platforme, de tipul PostScript, Flash sau standardul PDF. Compania are circa 7.000 de angajaţi şi este listată la New York, pe Nasdaq. Capitalizarea de piaţă, la 30 octombrie, era de 14,28 de miliarde de dolari. Calculate pe ultimele 12 luni, veniturile au fost de 3,58 miliarde de dolari, EBITDA de 1,31 miliarde, iar rata profitului a fost de 23,72%, conform Yahoo! Finance. În ultimele 52 de săptămåni, preţul acţiunilor Adobe a scăzut cu peste 44%, în timp ce titlurile S&P 500 au coboråt în valoare, în medie, cu aproape 40%. Compania a intrat pe piaţa din Romånia în septembrie 2006, prin achiziţia firmei locale de software Interakt, pentru o sumă vehiculată atunci la circa 20 de milioane de dolari.