“Pentru mine, adevărata soluție pentru o creștere reală a calității este echilibrul dintre cele două activități: cea de explorare și cea de exploatare. Ambele sunt necesare”, a afirmat Knut Haanaes, în cadrul unei conferințe TED.
Spre exemplu compania Facit. Aceasta era o firmă importantă ce provenea din Suedia și făcea cele mai bune mașini de scris. Toată lumea le folosea. Și ce a făcut compania Facit cânt au apărut calculatoarele? Au continuat să facă același lucru…și în șase luni au ajuns de la venituri uriașe șa dispariția de pe piață. Facit a exploatat prea multe resursele sale, însă nu s-a folosit de explorare.
Haanaes mai spune că în urmă cu câțiva ani, a lucrat îndeaproape alături de o companie europeana în domeniul biotehnologiei. Compania a fost genială. Firma avea aplicații care promiteau diagnosticarea, chiar și vindecarea anumitor forme de cancer de sânge. În fiecare zi se crea ceva nou. Compania a fost extrem de inovatoare, și își dorea să ajungă la perfecțiune, dar până să ajungă la acel prag au ajuns învechiți. Firma s-a bazat prea mult pe explorare.
„Ce este explorarea. Explorarea este modalitate prin care ajungi la ceva nou. Este vorba despre căutare, este vorba despre descoperire, este vorba despre produse noi, este vorba despre noi inovații. Este vorba despre schimbarea frontierelor noastre. Eroii noștri sunt oameni care au făcut de explorare: Madame Curie, Picasso, Neil Armstrong, Sir Edmund Hillary, etc”, spune Haanaes.
„În schimb exploatare este opusul explorării. Exploatare înseamnă a lua cunoștințele pe care le avem și de a face bine și să încercăm să facem și mai bine. Exploatare nu este riscantă – pe termen scurt. Dar, dacă rămânem la acest stadiu, este foarte riscant pe termen lung. Și cred că toți avem amintiri de renumite formații pop care si canta mereu din nou și din nou aceleași melodii, până când devin învechit sau chiar patetic. Asta e riscul de exploatare”, a completat strategul.
În opinia lui Haanaes, dacă luăm o perspectivă pe termen lung, vom explora. Dacă luăm în considerare o perspectivă pe termen scurt, vom exploata. “Când suntem mici explorăm toată ziua. Pe măsura ce îmbătrânim, vom explora mai puțin pentru că avem mai multe cunoștințe pentru a exploata. Același lucru este valabil și pentru companii. Companiile devin, prin natura lor, mai puțin inovatoare, pe măsură ce devin mai competente. Și acest lucru este, desigur, o îngrijorare mare pentru directorii executivi. Și am auzit foarte des întrebări formulate în diferite moduri. De exemplu, <