La sfârșitul lunii trecute, re­pre­zentanții Albalact au anunțat că grupul francez Lactalis va prelua 70,3% din pachetul de acțiuni al producătorului de lactate. Pentru unii decizia a fost de bun augur. Astfel, familia Ciurtin (prin intermediul firmelor Crisware Hodings Limited și Croniar Holdings Limited) și Ion Florescu (prin fondul de investiţii Reconstruction Capital II), care dețineau împreună 70,3% din participațiile companiei, vor încasa în urma finalizării acestei tranzacții în jur de 46 de milioane euro, potrivit unui preț pe acțiune de 0,4543 lei, dat ca exemplu de Albalact, într-un comunicat de presă remis către Bursa de Valori București.

Ion Florescu, omul de afaceri care conduce fondul RC2, proprietarul a 25,4% din Albalact, susține că această tranzacție este o procedură normală de exit pentru o investiție ajunsă la maturitate. „Credem că valoarea agreată reflectă valoarea corectă a companiei. Am lucrat împreună cu managementul și am susținut continuu echipa pentru a aduce compania la nivelul actual, inclusiv în poziția de lider al pieței locale a lactatelor, iar acum considerăm că un investitor multinațional, cu resurse puternice, va putea susține în continuare creșterea companiei“, a declarat Florescu pentru revista Capital. Legat de modul în care vor fi investiți banii obținuți la finalul tranzacției, omul de afaceri a spus că o adunare generală a acționarilor RC2 va hotărî în cursul acestui an.

Miza pentru Lactalis

În ceea ce privește impactul tranzacției asupra pieței lactatelor, analiștii din domeniu susțin că se vor resimți niște efecte. Pentru cumpărători ar fi niște modificări pozitive deoarece vor avea parte de mai multă diversitate. Asta pentru că,într-o piață de 800 de milioane de euro, grupul francez Lactalis va încerca să câștige o cotă cât mai mare din piață. În 2014, Albalact a devenit cel mai important producător de lactate obținând cea mai mare cifră de afaceri, 474 de milioane de lei, dintre toți jucătorii din piața locală. În același an, producătorul  avea o cotă de piață pe segmentul de lapte de aproape 30%. După tranzacție, Lactalis va ajunge la o cotă de piață pe acestă categorie de circa 40%, având în vedere că La Dorna, companie aflată în portofoliul francezilor din 2008, deține o cotă de piață de circa 10%. Pe acest segment al pieței, cel mai mare competitor este Friesland Campina, care în 2014 a înregistrat o cifră de afaceri de 400 de milioane de lei.

În același timp, Lactalis va avea mult de lucru pe piața iaurturilor, având în vedere că pe această categorie lider este Danone, care se poate lăuda cu aproape 50% din vânzările totale. În 2014, Albalact avea doar 17% din piața iaurturilor. În schimb, Florescu crede că această tranzacție nu va influența major piața de profil. „Lactalis are o prezență relativ redusă în România prin investiția în compania LaDorna, iar această deținere nu cred că va influența foarte mult evoluția viitoare a Albalact sau piața lactatelor în general“, susține Florescu, care însă ține să precizeze că este o părere personală, pe care nu a discutat-o cu grupul Lactalis și nu implică poziția RC2.

Acordul Concurenței

Însă, tranzacția va putea fi finalizată după ce va primi acordul Consiliului Concurenței. Până la închiderea ediției, reprezentanții Lactalis nu au trimis încă notificarea pentru obținerea acordului. Potrivit legii, după ce va fi completat tot dosarul trimis către Consiliul Concurenței, cele două companii pot primit un răspuns în termen de 45 de zile. Oricum, în această tranzacție, lucrurile se pare că nu vor fi deloc complicate. Cum nu e niciun pericol de a se crea un monopol, există o probabilitate infimă ca tranzacția să nu fie încheiată din cauza legilor Concurenței.

800 de milioane de euro reprezintă valoare pieței lactatelor din România

Istoricul companiei Albalact

1971 A fost înființată compania;
1990 Compania a fost transformată în societate comercială pe acțiuni, aflată în proprietatea statului;
1996 Societatea a fost listată și la Bursa de Valori București;
1999 Firma a fost privatizată și a devenit o societate cu capital integral privat; Familia Ciurtin (Petru Ciurtin și Raul Ciurtin) din Alba Iulia a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni;
2004 Albalact a lansat primul său brand sută la sută românesc – Fulga;
2006 A fost lansat brand-ul Zuzu, cel mai important brand al companiei;
2007 și 2008 Au fost anii investițiilor majore. Albalact a deschis porțile noii fabrici de la Oiejdea, din județul Alba – una dintre cele mai mari și mai moderne investiții greenfield din Europa Centrala și de Est;
2008 Compania a achiziționat și pachetul majoritar de acțiuni al societății Rarăul Câmpulung Moldovenesc, specializată în producția de brânzeturi și lapte praf;
2014 Au fost finalizate investiții de aproximativ 8 milioane de euro pentru modernizarea și extinderea capacității de producție a fabricii de la Oiejdea. Albalact a ajuns la o cifră de afaceri de 474.909.116 lei, situându-se, astfel, pe primul loc în topul producătorilor de lactate din România.

Acest articol a apărut în ediția numărul 6 al revistei Capital, 8-14 februarie 2016.