Produse tradiționale românești cu aromă de profit

Perseverență, multă muncă și idei bune sunt lucrurile care l-au ajutat pe Grigore Florea să crească de la zero un brand ce a ajuns cunoscut atât pe plan local, cât și peste hotare pentru preparatele tradiționale din carne. Afacerea lui a ajuns la 6 milioane de euro și la un profit de 0,5 milioane de euro, într-un sector în care și jucătorii mici au un cuvânt de spus.

În 2014, firmele care au ca domeniu de activitate „prelucrarea și conservarea cărnii“, au generat o cifră de afaceri de 5,2 mld. de lei, în creștere cu 3% față de anul anterior, conform unei analize sectoriale realizate de Coface România. 136 de companii au înregistrat o cifră de afaceri anuală mai mare de un milion de euro. „Acest segment al firmelor reprezintă circa 27% din totalul firmelor active, dar generează aproximativ 96% dintre veniturile înregistrate la nivelul întregului sector“, se arată în sursa citată. Deși doar o treime dintre companii înregistrează pierderi sau un rezultat net în deteriorare, marginea consolidată la nivel sectorial este foarte aproape de zero, ceea ce indică faptul că profiturile în creștere ale companiilor mici acoperă pierderile înregistrate de companiile medii și mari.

Un exemplu de companie mică este afacerea derulată de Grigore Florea. Acesta a făcut primii pași în antreprenoriat în 1991, când a achiziționat, în comuna Cornu Luncii din județul Suceava, un teren de un hectar, pe care erau amplasate două hale, două magazii și o clădire de birouri. „Pentru achiziție am împrumutat 25 de milioane de lei de la bancă, ceea ce reprezenta o sumă mare la vremea respectivă“, își aduce aminte antreprenorul. În acel an, suceveanul a inaugurat o fabrică de mezeluri și a pornit la drum cu 17 angajați. Astăzi, în fabrica din Cornu Luncii lucrează peste 100 de persoane. Unitatea de producție s-a extins la peste 3.000 de metri pătrați și a ajuns să livreze 10 tone de produse pe zi din carne de porc, oaie, vacă sau pui. Circa 50% din producție este comercializată în cele 11 magazine proprii, răspândite în zona de nord a României, în timp ce 35% ajunge în alte magazine partenere din București, Botoșani, Suceava sau Iași. În fabrica suceveană sunt produse peste 60 de sortimente de preparate tradiționale de la cârnați de porc până la jambon sau mușchi, toate fiind comercializate sub brandul Raitar. Pentru trei dintre ele, Florea a primit atestat de la Ministerul Agriculturii pentru rețete consacrate, astfel că suceveanul a îndrăznit să trimită preparate și la export. În 2014, vânzările Raitar din Marea Britanie au ajuns la un milion de euro.

Secretul succesului

În viziunea antreprenorului, pentru a reuși într-o astfel de industrie ai nevoie de investiții. „În ultimii cinci ani am investit circa 1,5 milioane de euro în linia de producție. Trebuie să îmbunătățim tehnologia din fabrică în mod constant, de aceea în fiecare an reinvestim jumătate din profitul obținut“, a mai spus Florea. Dar pe lângă reinvestirea profitului, antreprenorul a mai apelat și la ajutorul băncilor pentru a-și moderniza unitatea de producție. Un alt lucru important, care a contat în reușita business-ului a fost faptul că materia primă (carnea de porc, vită, oaie sau pui) este achiziționată doar din România. Prețul este mult mai convenabil la nivel local, susține Florea. În opinia antreprenorului o susținere din partea autorităților ar fi benefică. „Guvernanții ar trebui să susțină proiectele bune atât din turism, cât și din agricultură. Și dacă sunt promovate aceste două sectoare, atunci s-ar putea dezvolta mult mai bine și segmentul produselor ecologice românești, atât de apreciate peste hotare“, spune el.  
Așadar, există șanse de a reuși în industria alimentară, chiar dacă există o competiție acerbă din partea unor mari jucători precum Cris-Tim, Angst, Caroli, Scandia sau Unicarm.

1,5 milioane de euro este valoarea investițiilor realizate în ultimii 5 ani de Grigore Florea în fabrica Raitar

Acest articol a fost publicat în al doilea număr al revistei Capital, din 11-17 ianuarie 2016