Roboţii care îndeplinesc diferite activităţi casnice încep să fie tot mai prezenţi în casele celor cu bani, însă în viitorul apropiat aceştia vor fi mai numeroşi şi mai accesibili.
Roboţii nu mai sunt de ceva vreme doar o parte din peisajul uzinelor sau laboratoarelor. Aceştia încep să devină parte a vieţii cotidiene, în special în casele bogaţilor din ţările asiatice precum Japonia sau Coreea de Sud şi, mai nou, Statele Unite. Un raport al companiei de cerecetare Juniper arată că în cinci ani, una din zece gospădării din SUA va avea un robot. Nu este vorba neapărat de un robot umanoid, ci de roboţi sub forma unui aspirator sau orice aparat capabil să fie programat pentru a îndeplini anumite funcţii. Cel mai bogat om din lume, Bill Gates, dă ca orizont de timp anul 2035, iar roboţii de atunci vor putea ajuta oameni în orice activitate, de la gătit la curăţenie şi chiar şofatul maşinii. Domeniul roboticii va deveni o industrie uriaşă, potrivit Merrill Lynch, divizia Bank of America, care îl estimează la o valoare de 153 de miliarde de dolari până în 2020. Roboţii vor ajuta nu numai în gospodărie, ci vor efectua şi diferite joburi, astfel încât mai multe locuri de muncă vor fi eliminate. Un studiu publicat la Forumul economic mondial de la Davos, relevă faptul că utilizarea crescută a roboților și a inteligenței artificiale, vor duce la pierderea a 5,1 milioane de locuri de muncă până în 2020. În același timp va exista o cerere crescută pentru anumiți specialiști, inclusiv analiști date și reprezentanți de vânzări specializați.
Roboţii de azi
Revenind în zilele noastre, cei mai mulţi roboţi din prezent sunt specializaţi pe curăţenie, iar cei umanoizi au preţuri exorbitante. Spre exemplu, cel mai cunoscut robot umanoid din lume, Asimo, are un preţ de 2,5 milioane de dolari. Ultima versiune a fost lansată acum cinci ani, iar printre funcţionalităţile lui se numără abilitatea de a se deplasa prin spaţii aglomerate, precum mall-uri, abilitatea de a urca şi coborî scările şi deplasarea cu până la 9 km/h. Asimo are 130 de cm şi cântăreşte 48 de kg.
Dintre roboţii care ajută la curăţenie merită menţionaţi Roomba şi Scooba. Roomba este cel mai popular aspirator automat de pe piaţă. Acesta poate curaţa orice tip de pardoseală şi covoare, are senzor contra căderii de pe scări şi senzori acustici care detectează locurile extrem de murdare de care se va ocupa intensiv. Scooba, în plus faţă de Roomba, poate aspira şi spăla în acelaşi timp. Astfel de roboţi au în portofoliu şi cei de la LG sau Electrolux. Un alt tip de robot care va deveni cel mai bun prieten al familiei este Jibo. Este o combinaţie între un asistent personal, fotograf, povestitor şi mesager. Jibo a fost creat pentru a fi utilizat de familii. Acesta este capabil să recunoască voci şi chipuri, să poarte conversaţii şi să efectueze diferite sarcini precum comandarea de mâncare. Preţul unuia este de 600 de dolari, însă în prezent stocul este lichidat. Un robot similar este Echo de la Amazon. Acesta are un preţ de 180 de dolari şi poate reda muzică, aprinde lumini, răspunde la întrebări, oferind totodată informaţii despre trafic şi vreme. De la lansare a primit 95 de noi îmbunătăţiri, devenind tot mai inteligent.
Un robot umanoid mai accesibil este Pepper. Creat de SoftBank, gigantul japonez de telecomunicaţii, robotul este echipat cu sistem de recunoaştere a vocii astfel încât poate detecta dacă interlocutorul este supărat sau bucuros. Acesta învaţă din interacţiunile pe care le are, iar cei 25 de senzori şi camere video oferă informaţii detaliate despre mediul în care se află şi persoanele cu care interacţionează. Robotul este pe piaţă din ianuarie anul trecut şi este disponibil momentan doar în Japonia. Preţul unui model este de 1.600 de dolari.
Un alt tip de robot personal care îşi poate ajuta utilizatorii cu treburile zilnice este Hovis Genie. Robotul are recunoaştere vocală, poate patrula, face fotografii şi poate reda muzică sau desene animate copiilor. Acesta se reîncarcă automat când bateria este aproape epuizată. Robotul are un preţ de 2.000 de dolari.
Acest articol a apărut în ediția numărul 5 al revistei Capital, 1-7 februarie 2016.