Nu doar fondatorii Instagram au o problemă cu Mark Zuckerberg și cu modul în care acesta încearcă să aplice modelul Facebook unor aplicații populare care au avut, cel puțin până de curând, independență mare. Brian Acton, co-fondator al WhatsApp, a spus într-un interviu pentru Forbes că regretă faptul că achiziția de către Facebook a însemnat și ”predarea” vieții private a utilizatorilor către uriașa companie. El explică și că au fost neînțelegeri cu Zuckerberg pe tema felului în care WhatsApp va produce bani. David Marcus, unul dintre cei mai importanți șefi de la Facebook, i-a răspuns lui Acton, criticându-l și explicând câteva lucruri.
Acton a devenit miliardar în 2014, când Facebook a preluat WhatsApp pentru suma de 22 miliarde dolari. WhatsApp a avut independență și, atât Acton, cât și Jan Koum, celălalt co-fondator, au avut multe de spus despre viitorul rețelei care a trecut de 1,5 miliarde de utilizatori.
Însă în 2017 Acton a plecat de la WhatsApp, iar în aprilie 2018 a plecat și Koum. Acum câteva zile au plecat și co-fondatorii Instagram, o altă rețea cumpărată acum mult timp de Facebook, rețea care a crescut enorm. În ambele cazuri, fondatorii acestor rețele au constatat că libertatea lor de a dezvolta produsele pe care le-au creat s-a diminuat enorm în ultimul timp, fiindcă Zuckerberg caută moduri mai eficiente de a monetiza rețelele.
La fel de adevărat este însă că, datorită Facebook, atât WhatsApp cât și Instagram au crescut mult mai mult decât ar fi reușit dacă erau pe cont propriu.
”Am vândut viața privată a user-ilor pentru un profit mai mare. Am făcut o alegere, dar și un compromis și trăiesc zi de zi cu acest gând”, a spus Acton, care în toiul scandalului Cambridge Analytica îndemna oamenii pe Twitter să se retragă de pe Facebook, folosind un hashtag devenit celebru: #deletefacebook.
El mai spune, într-un interviu pentru Forbes, că a avut o relație rece cu Mark Zuckerberg pe care l-a întâlnit de vreo zece ori în patru ani.
Principala neînțelegere cu șefii Facebook a fost legată de dorința acestora de a aplica și la WhatsApp modelul foarte lucrativ de publicitate targhetată al Facebook, model în care sunt utilizate datele personale ale utilizatorilor care permit specialiștilor în marketing să adapteze diversele tipuri de publicitate în funcție de specificul fiecărui utilizator.
Un purtător de cuvânt al WhatsApp a confirmat faptul că aplicația va începe să plaseze reclame începând cu anul viitor. Alte aplicații criptate end to end sunt Telegram, Signal sau Dust.