50 de ani, 13 albume, o avere de circa 450 de milioane de dolari. Cu ultimul turneu, Sticky&Sweet, a stabilit un nou record de vânzări pentru un artist solo. Precedentul îi aparţinea tot ei.
Cel mai probabil, în luna august a acestui an, întoarsă acasă la finalul unei serii de aproape 30 de concerte, Madonna va sărbători performanţa de a fi încheiat al doilea cel mai profitabil turneu din istorie. Se va apropia, astfel, de reuşita trupei The Rolling Stones, care a strâns de-a lungul ultimului turneu, A Bigger Bang, 558 de milioane de dolari. De altfel, în anumite privinţe i-a depăşit deja: raportat la câştigul pe concert, anul trecut, în prima parte a Sticky&Sweet, Madonnei i-au revenit 4,8 milioane de dolari, cu peste 20% mai mult decât legendarei formaţii britanice. Din suma totală, 281 de milioane de dolari, vedeta a rămas, efectiv, cu mai mult de o treime, restul acoperind costurile de producţie şi plata celor 250 de oameni cu care a colaborat de-a lungul turneului. De altfel, doar managerului său, Guy Oseary, îi revin nu mai puţin de o cincime din veniturile ei brute.
Investiţie sigură: arta postmodernă
Extrem de discretă când vine vorba despre conturile din bancă, Madonna a reuşit, se pare, să şi le gestioneze fără greş. De pildă, jumătate din averea de 450 de milioane de dolari pe care o are în momentul de faţă a fost investită în obligaţiuni guvernamentale, ceea ce a făcut-o relativ imună la actuala criză financiară. Apoi, circa o cincime a fost alocată achiziţiei de proprietăţi, deţinând şase case numai în Londra. Peste Ocean, cântăreaţa a preferat New York-ul, unde are trei imobile. Ultima achiziţie a avut loc chiar luna trecută: o vilă în valoare de 40 de milioane de dolari. Altă ţintă a investiţiilor Madonnei – arta. Mai exact, o colecţie de 300 de lucrări semnate de artişti precum Salvador Dali, Pablo Picasso sau Damien Hirst, cu o valoare estimată de 80 de milioane de lire. Potrivit unuia dintre biografii săi, vedeta ar fi declarat că i-ar plăcea să fie amintită ca o Peggy Guggenheim modernă, căci „picturile sunt pasiunea şi recompensa mea“.
„Rătăcirile fetei nesăbuite“
După ce şi-a bifat toate priorităţile, pe lista obiectivelor oricărui star ar urma capitolul „Filantropie“. Nu este neapărat cazul Madonnei. Un sondaj Reuters o cataloga recent drept cea mai zgârcită vedetă. Motivul? Cea mai mare parte a sumelor acordate în scop caritabil au doar două destinaţii: Kabbalah şi orfanii din Malawi. Ca exemplu, în 2007 a donat 4,2 milioane de dolari centrului Kabbalah din Los Angeles, de peste şase ori mai mult decât a trimis anul acesta victimelor cutremurului din Italia. Pentru amatorii de detalii personale, câteva ponturi: parfumul preferat – Classic Pink de la Nanadebary, telefonul de suflet – Blackberry, iar cărţile pe care le-ar reciti – „Rătăcirile fetei nesăbuite“, a lui Mario Vargas Llosa, şi „Shantaram“, de Gregory David Roberts. În prezent, în garajele vedetei se regăsesc un BMW Seria 7, un Audi A8, un Mini Cooper S şi un Maybach.
120 mil. de dolari este valoarea contractului semnat de artistă, în urmă cu doi ani, cu organizatorul de concerte Live Nation
Un turneu perpetuu
DEBUT
La un an de la lansare, ajungea pe prima poziţie a clasamentelor cu albumul Like a Virgin, care s-a vândut în peste 12 milioane de copii şi i-a adus o mică avere de 250.000 de dolari. Producţia a transformat-o într-un superstar, chiar dacă marii critici din SUA au catalogat-o drept „o vedetă de mucava, enervantă şi nedemnă de luat în seamă“.
SCANDAL
În 1989, Madonna a încasat cinci milioane de dolari de pe urma unui contract publicitar cu Pepsi. Spotul a rulat doar o dată, videoclipul Like a Prayer nefiind pe placul companiei. Banii i-au rămas vedetei.
MAVERICK
Casa de discuri Maverick Records a fost fondată de Madonna împreună cu doi asociaţi în 1992. Cântăreaţa şi-a vândut acţiunile 12 ani mai târziu, interval în care s-a ocupat de promovarea unor artişti ca Alanis Morissette sau The Prodigy.
EŞEC
În 2003, apărea American Life. Deşi bine primit de critici, albumul a avut cele mai slabe vânzări din cariera cântăreţei. Include piesa Hollywood, prima care nu a intrat în topul Billboard Hot 100 de la debutul artistei şi până acum.
HARD CANDY
Cel de-al 13-lea album a ajuns pe prima poziţie în clasamentele din 37 de ţări. În SUA, în schimb, unde turneul de promovare a atins vânzări record, compilaţia nu a reuşit să urce mai sus de locul 50.