Odată cu lansarea publică a Windows 7 Beta 1, Microsoft vrea să convingă clienţii, în special pe cei din business, şi să facă uitate greşelile comise cu Vista.

La începutul anului, când Steve Ballmer, CEO al Microsoft, anunţa la Consumer Electronic Show din Las Vegas că Windows 7 (Seven), noua versiune a celebrului sistem de operare va putea fi descărcată gratuit în variantă „beta“ (aproape finală) de 2,5 milioane de utilizatori, comunitatea IT a fost oarecum surprinsă. Este pentru prima dată când Microsoft face o asemenea mişcare, cu o evidentă componentă de marke­ting. În urmă cu trei ani, lansarea oficială a Windows Vista a fost amânată de mai multe ori, pentru că finalizarea produsului a durat mai mult decât se es­timase iniţial. Chiar şi acum, majoritatea vocilor din IT spun că, de fapt, Vista nu şi-a atins potenţialul, încât să devină un sistem de operare matur şi stabil, decât după lansarea Service Pack 1 (SP1 – un update major şi consistent). Însă răul a fost făcut, imaginea proastă cu care a fost primit Vista nemaiputând fi corectată.

Iată că acum, fără ca măcar să aibă estimată o posibilă dată de lansare pentru Windows 7, Microsoft aruncă pe piaţă versiunea de testare, pentru a convinge clienţii că nu vor exista probleme la apariţia noului sistem de operare, din moment ce versiunea beta este atât de stabilă încât poate fi oferită utilizatorilor obişnuiţi.

Cel mai mare producător de software din lume mizează pe câteva argumente în încercarea de a convinge consumatorii, şi mai ales clienţii business, care au rămas fideli bătrânului Windows XP, că Seven merită banii.
În primul rând, noul sistem de operare consumă mai puţine resurse şi se mişcă mai rapid decât versiunea actuală, Vista. Echipamentul hardware necesar rulării cu toate „efectele speciale“ ale interfeţei şi toate serviciile pornite poate fi un simplu netbook, cu procesor cu un singur miez (single-core), de genul Intel Atom şi memorie de numai 1GB. De asemenea, spaţiul ocupat de 7 pe hard disk scade la jumătate.

Mai bun ca XP, la 6 teste din 7

„Windows 7 va fi un sistem de operare complet nou, dar bazat pe fundamentele Windows Vista. Într-adevăr, performanţele Windows 7 sunt impresionante, însă să nu uităm că şi la Windows Vista cu SP1 îmbunătăţirile faţă de versiunea RTM (Release to Manufacturing) a Windows Vista sunt importante“, spune Tudor Galoş, Windows Business Group Lead la Microsoft România. „De exemplu, operaţiunile de fişiere (copiere, arhivare, dezarhivare) sunt cu între 44% şi 71% mai rapide decât la versiunea RTM (Release to Manufacturing), iar din punctul de vedere al securităţii, Windows Vista cu SP1 are o probabilitate de 2,8 ori mai mică să fie infectat cu software malign decât Windows XP cu SP 2“.

Într-un test comparativ efectuat de Intelprof, companie de consultanţă şi training în software, Windows 7 a reuşit să bată Vista la toate capitolele, iar faţă de XP cu SP3 a fost mai bun la şase din cele şapte teste, mai puţin la consumul de memorie în regim de aşteptare (idle).

„Din perspectivă business, ar fi o mare greşeală să lansezi un sistem de operare pe care să îl anunţi ca o realizare majoră şi el să fie mai slab decât versiunea anterioară“, comentează Gheorghe Dobrea, directorul general al Intelprof. Adevărat, însă, în ciuda faptului că există destule calcule care arată că Vista e mult mai eficient şi productiv decât XP, actualul sistem de operare nu a fost adoptat pe scară largă de către companii, care au invocat diverse incompatibilităţi cu echipamentele hardware, la apariţia lui pe piaţă. Va reuşi 7 să îi convingă pe cei care au „sărit“ peste Vista să facă upgrade? „Încă este prea devreme să vorbim la Windows 7 de costuri de TCO (costuri de exploatare) şi ROI (gradul de recuperare a investiţiei), însă acum se fac aceste cer­cetări prin intermediul u­nor companii în ca­re se testează versiunile beta. Reducerile de cost la PC-urile ce operează Windows Vista cu SP1 pot fi de până la 200$/PC. Mai mult, dacă se folosesc practici binecunoscute de deployment şi management, costurile IT pot fi reduse cu 70% prin folosirea imaginilor de Windows Vista cu SP1“, spune Galoş. Faptul că Windows 7 permite utilizatorilor să acceseze în mod securizat resursele organizaţiei fără a fi nevoie de un VPN (reţea privată virtuală) este un argument în plus adus de Microsoft pentru sporul de productivitate şi reducerea de costuri pe care le vor aduce noul sistem. Acest lucru însă este posibil doar cu Windows 7 şi Windows Server 2008 R2, iar tehnologia se numeşte Direct Access. În acest mod, multe costuri, atât directe (hardware dedicat pentru VPN, software dedicat pentru VPN), cât şi indirecte (pierderi de productivitate prin timpul consumat la setarea conexiunilor) vor putea fi eliminate, dar este necesară o investiţie iniţială în achiziţionarea serverului. În plus, Windows 7 mai permite căutarea direct din documente în diferite resurse (Wikipedia, Google, reţeaua companiei etc.), poate cripta inclusiv fişierele scrise pe USB Drive, iar User Account Control (UAC) a fost îmbunătăţit şi e mai puţin intruziv, după ce Microsoft a constatat că 40% din procesele pentru care UAC cerea autorizare de execuţie erau generate chiar de Windows.

„Cu precizarea că nu va putea înlocui aplicaţiile dedicate (IAG şi ISA), Direct Acces oferă posibilitatea conectării direct la reţeaua companiei, într-un mod sigur şi eficient“, precizează Victor Constantinescu, expert în securitate informatică. „UAC rămâne în continuare un rău necesar, care, deşi nu are o finalitate imediată, a dus la o rată de infecţie mult mai mică, în comparatie cu XP. Cât o să mai dureze această situaţie? Nu cred că prea mult, pentru că cei care fac viruşi şi-au adaptat codul la Vista mult mai repede decât dezvoltatorii de soft“, încheie Constantinescu.

«Ar fi o mare greşeală să lansezi un sistem de operare pe care să îl anunţi ca o realizare majoră şi el să fie mai slab decât versiunea anterioară.»
Gheorghe Dobrea, director general Intelprof

De ce 7?

Microsoft a revenit la tradiţie. După ce o perioadă l-a denumit cu anul lansării (98, 2000), cu diverse prescurtări (NT, XP) sau nume alese de departamentul de marketing (Millenium sau Vista – însemnând „perspectivă, privelişte“), Windows a ajuns la a şaptea versiune. Drept pentru care fost botezat 7. Va avea mai multe ediţii, denumite, în ordine, Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Ultimate şi Enterprise

146-25903-20itc07.jpg