Interesul pentru hidrogen este în creștere, cererea avansând rapid. De aceea, este posibil ca următoarea evoluție majoră în procesul de tranziție energetică să se bazeze pe economia hidrogenului.
În pofida presiunilor de mediu cu care se confruntă fiecare actor al industriei, adopția acestei tehnologii se va reduce la cost. Pentru a deveni dominantă, economia hidrogenului nu se poate baza pe subvenții. Motiv pentru care trebuie create piețe durabile iar obținerea unor costuri potrivite este unul dintre principalele obiective ce necesită urmărite.
Plug Power a înregistrat o creștere a prețului acțiunilor
Piața de capital a fost surprinsă recent de evoluția prețului acțiunilor Plug Power, un producător de celule de combustibil cu hidrogen, care a crescut de la 16 dolari, la începutul lunii noiembrie, la peste 70 de dolari la mai puțin de trei luni. Această performanță nu a fost izolată, alte nume din sector precum Bloom Energy, Ballard Systems și Cummins au înregistrat, de asemenea, o creștere remarcabilă, se arată în analiza XTB realizată de Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB.
Contextul a favorizat companiile de acest tip, noua administrație Biden prezentând o agendă care urmărește tranziția economiei americane către energia verde, iar economia hidrogenului ar putea să aibă un rol important.
În timp ce în cadrul administrației americane anterioare investițiile în alternative de energie ”verde” au fost suspendate, campania lui Biden a propus un plan de investiții de 2.000 de miliarde de dolari în domeniu, menit să obțină emisii nete zero în cadrul economiei americane până cel târziu în 2050.
Tot mai multe state se implică în dezvoltarea tehnologiei
Numărul statelor care au introdus politici ce sprijină în mod direct investițiile în tehnologiile pentru acest sector este în creștere, precum și numărul sectoarelor în care poate avea aplicabilitate. În ultimii ani, cheltuielile globale pentru cercetare și dezvoltare în cadrul sectorului de energie cu hidrogen au crescut.
Inițiative importante au fost anunțate și de alte regiuni cheie. Uniunea Europeană și-a prezentat obiectivul de a realiza o economie cu emisii nete zero până în 2050. În plus, a anunțat strategia legată de sectorul de hidrogen pentru o Europă neutră din punct de vedere climatic, declarând că este un aspect important în atingerea acestui țel.
De asemenea, UE dorește să consolideze poziția Euro ca monedă de referință globală pentru tranzacționarea hidrogenului, precum dolarul american este etalon pentru petrol.
Strategia statelor în dezvoltarea alimentării cu hidrogen
Japonia, care deține cele mai multe stații de alimentare cu hidrogen din lume, dorește să fie lider în sectorul automobilelor alimentate cu hidrogen.
Planul economic al Coreei de Sud prevede ca 30% din orașele sale să fie alimentate integral cu hidrogen până în 2040.
China, cel mai mare producător mondial de hidrogen, încorporează hidrogenul în planul său de obținere a neutralității climatice până în 2060. Iar Singapore vizează același obiectiv până în 2050.
Strategia Națională a Hidrogenului a Australiei dorește să profite de momentul de creștere al sectorului de hidrogen, încercând să îl transforme în principalul produs energetic de export.
Oficialii australieni susțin că există potențial de creare a mii de noi locuri de muncă în această piață, care poate contribui cu miliarde de dolari la creșterea economică până în 2050.
Marea Britanie a devenit o regiune importantă pentru cercetare și dezvoltare care vizează promovarea noii economii a hidrogenului.
Astfel, branduri emblematice precum Jaguar și Land Rover, care sunt deținute de grupul indian Tata Motors, și-au exprimat interesul de implementare a tehnologiei de celulele de combustibil bazate pe hidrogen în cadrul proiectului de trecere către automobile electrice.
Ce presupune proiectul GET H2?
Proiectul GET H2 arată cât de rapid se dezvoltă planificarea economiei hidrogenului în Germania și la nivel european. Astfel, nume precum British Petroleum, Evonik, Nowega, OGE, RWE, Salzgitter Flachstahl și Thyssengas au prezentat interes pentru finanțare în cadrul programului IPCEI (Important Project of Common European Interest).
Gruparea dorește să construiască o infrastructură transfrontalieră pentru hidrogen: de la producția de hidrogen ”verde” până la transport și utilizare industrială în mai multe etape între 2024 și 2030.
Plug Power continuă să își consolideze rolul în economia emergentă a hidrogenului de 10.000 miliarde de dolari. Compania vizează crearea mai multor centrale cu hidrogen ”verde” în America de Nord până în 2022 și și-a mărit obiectivele de producere a hidrogenului ”verde” la 500 de tone pe zi până în 2025 și 1.000 de tone pe zi înainte de 2028.
În plus, a anunțat un parteneriat cu SK Group, unul dintre principalele grupuri de afaceri din Coreea de Sud, care vizează investiții de capital de 1,6 miliarde de dolari pentru accelerarea implementării hidrogenului ca sursă alternativă de energie pe piețele asiatice, ceea ce i-ar oferi o expunere mai largă pe plan global.
Fusion Fuel Green, listat pe Nasdaq, a declarat că a semnat un acord cu BGR Energy Systems, o firmă de inginerie, achiziții și construcții al cărei sediu central este în Chennai.
Acordul se axează pe dezvoltarea proiectelor de hidrogen ”verde” în India. Parteneriatul vizează dezvoltarea unei facilități în orașul Cuddalore. După înființarea fabricii inițiale, companiile se vor concentra pe dezvoltarea unor proiecte mai mari în regiune.
Companiile Enbridge Gas și Cummins finanțează un experiment de 4 milioane de dolari în Ontario, care ar deservi un segment de 3.600 de clienți din rețeaua de distribuție din suburbia Markham din Toronto.
Un aspect important care consolidează poziția sectorului de hidrogen îl reprezintă intrarea pe piață a unor nume importante din piața combustibililor fosili. British Petroleum își propune obținerea de emisii nete zero până în 2050 și dorește să dețină o cotă de 10% din piața hidrogenului ”verde” și ”albastru” (o variantă mai poluantă decât hidrogenul ”verde”) în anumite regiuni până în 2030.
1,9 milioane de dolari pentru hidrogenul ”verde”
În 2020, British Petroleum a investit 1,9 milioane de dolari pentru a explora crearea unei facilități de export de hidrogen ”verde” în regiunea de Vest a Australiei și a colaborat cu alte companii energetice pentru a construi o rețea de hidrogen în Germania.
Un sector important este cel al transporturilor cu greutate medie și ridicată, unde hidrogenul ”verde” (hidrogenul care este obținut printr-un proces bazat pe electricitate provenită dintr-o sursă regenerabilă precum cea solară sau eoliană) este cel mai promițător combustibil cu emisii zero. Greutatea redusă, autonomia lungă și reîncărcarea rapidă a hidrogenului sunt relevante în special pentru vehiculele grele și trenuri.
Deși sectorul este la început, popularitatea sa în creștere duce la crearea de noi instrumente de investiții care să răspundă nevoilor traderilor. Astfel, Legal & General Investment Management a extins gama de produse odată cu lansarea primului ETF bazat pe sectorul de hidrogen din Europa. L&G Hydrogen Economy UCITS ETF (HTWO) este listat la Bursa de Valori din Londra, Deutsche Boerse, Borsa Italiana și SIX Swiss Exchange.
Acest ETF include companiile care permit producerea de forme mai ieftine și mai curate de hidrogen și cele care sunt așteptate să joace un rol important în această economie. În indice vor fi incluse companii cu o capitalizare minimă de piață de 200 milioane USD.
În pofida presiunilor de mediu cu care se confruntă fiecare actor al industriei, adopția acestei tehnologii se va reduce la cost. Pentru a deveni dominantă, economia hidrogenului nu se poate baza pe subvenții. Motiv pentru care trebuie create piețe durabile iar obținerea unor costuri potrivite este unul dintre principalele obiective ce necesită urmărite.
Prețul actual al producției de hidrogen ”gri” (o variantă mai poluantă care emite dioxid de carbon în atmosferă în momentul combustiei) la scară industrială este de aproximativ 2 EUR pe kg, uneori mai mic, în funcție de condițiile locale. Când vine vorba de utilizarea hidrogenului drept combustibil de transport, consumatorii plătesc aproximativ 9 EUR pe kg la o stație de alimentare (care sunt destul de rare) și acest aspect trebuie redus cu cel puțin o treime pentru a deveni atractiv.