Într-un context economic instabil și dominat de tehnologie, o nouă tipologie de cumpărător se naște la nivel global: Xtreme Shoppers (n.r. cumpărătorii extremi). România depășește media regiunii CEE în ceea ce privește incidența acestui segment, cea mai mare prezență fiind înregistrată în regiunea APAC (China, Coreea, Japonia), urmată de SUA și America Latină, potrivit studiului GfK FutureBuy.
În România remarcă o creștere spectaculoasă a acestui segment, în 2014 înregistrându-se cu 34% mai mulți astfel de cumpărători decât în 2013, arată studiul citat. Xtreme Shoppers se folosesc de orice resurse, tehnologii sau informații au la dispoziție pentru a ajunge la cele mai bune oferte.
De exemplu, înainte de a cumpăra un produs, 67% dintre aceștia folosesc internetul pentru a se informa despre acel produs, iar 38% dintre aceștia merg să vadă produsul în magazin, după care îl cumpără online sau de la alt retailer. Studiul GfK FutureBuy oferă o radiografie completă a acestui segment și a modului în care mărcile pot construi relații puternice cu ei pe tot parcursul procesului de cumpărare.
Rolul pe care îl joacă online-ul în procesul de cumpărare este unul complex, un ajutor din ce în ce mai puternic – nu doar în rândul Xtreme Shoppers, ci pentru toți utilizatorii de Internet. Este un fenomen susținut, printre altele, și de avansul smartphone-urilor și al tabletelor în rândul populației – aproape 4 din 10 respondenți consideră telefonul mobil cel mai important instrument în procesul de cumpărare.
Cu toate acestea, experiența anterioară cu retailerul, cu magazinul, sau cu marca sunt în continuare elemente dominante în procesul de cumpărare. Informațiile despre produs și recomandările vin în completarea experienței personale, ceea ce înseamnă că “atenția” brandurilor trebuie distribuită către toate elementele relevante pentru consumator în acest proces. Presiunea pe livrarea unei experiențe unitare la nivel de brand, indiferent de canal sau punct de interacțiune este din ce în ce mai mare, “omnichannel shopping” fiind un fenomen în plină expansiune.
Ancorele online-ului sunt mai degrabă raționale, în timp ce offline-ul are o puternică încărcătură emoțională. În ambele medii, cumpărătorii sunt din ce în ce mai siguri pe ei, se simt în control (72%) și independenți de influența retailerilor sau a brandurilor (64%). De asemenea, a crescut reticența față de monitorizarea activității pe Internet – atât în culturile foarte deschise (printre care se află și România), cât și în rândul celor care valorizează mai mult discreția, confidențialitatea.
Studiul GfK FutureBuy integrează toate aceste date şi oferă mai multe detalii despre influenţa tehnologiei asupra comportamentului de cumpărare, despre experienţa de cumpărare online versus offline, plata folosind telefonul mobil sau despre fenomene precum „omnichannel shopping” și „showrooming” pe diverse categorii de produse: bunuri de larg consum, jucării, produse electronice și electrocasnice, telecom, haine și acesorii, servicii financiare, medicale și altele.
Cercetarea a fost desfăşurată online, pe un eşantion de 1000 de respondenţi din panelul online AskGfK. Studiul GfK FutureBuy este reprezentativ pentru populaţia utilizatoare de Internet din mediul urban, cu vârste între 15 şi 45 de ani.
Prezentă pe piaţa locală din 1992, GfK România este, de peste 12 ani, institutul numărul 1 de cercetare de piaţă, cu o cifră de afaceri de 19,2 milioane euro în 2013. Activităţile GfK România sunt structurate în două sectoare, Consumer Choices şi Consumer Experiences.