De mai bine de un deceniu, sedentarismul face ravagii. Peste tot apar oameni grasi, care cu greu se pot integra in comunitate. Si mai greu pentru ei este sa gaseasca haine si incaltaminte potrivite. In Occident, atat in marile metropole, cat si in orasele de provincie, au aparut magazine specializate pentru supraponderali, denumite XXL.
Acum doi ani, o intreprinzatoare din Targu-Mures punea bazele unei firme mixte romano-austriece, Soby SRL. Monika Bartha a deschis un magazin pe Strada Calarasilor. Cum nu i-a venit in minte o denumire adecvata, a botezat magazinul, dupa un model occidental, XXL, fara sa banuiasca faptul ca acest magazin avea sa fie invadat de persoane supraponderale. Astfel incat s-a reprofilat.
Acum, firma aduce haine si pantofi de mari dimensiuni atat de la Viena, cat si de la Bucuresti. Pentru un neavizat, marfa nou-nouta tine de domeniul science-fiction-ului: pantaloni marimea 64, sutiene marimea 105, pantofi de marimea 51! Marea majoritate a marfurilor sunt comandate de clientii statornici, care nu pot gasi produse adecvate in magazinele traditionale. Astfel, comanda este onorata in maximum doua saptamani. Dar nu este deloc usor sa traiesti pe… picior mare. O pereche de ghete, tot marimea 51, costa 1.750.000 lei.
Patroana si vanzatoare
in acelasi timp
„Nu este deloc usor sa fac aprovizionarea. Si in Occident asemenea produse sunt greu de gasit”, spune Monika Bartha. De altfel, nu poate face rabat la pret, caci si in strainatate astfel de produse costa extrem de scump. Cel mai greu se gasesc articole pentru femei… mari. Bartha spune ca este o veritabila aventura sa gaseasca pantofi de dama de marimea 43 sau 44.
Majoritatea cumparatorilor nu sunt, conform unor prejudecati, persoane in varsta. Ce mai multi sunt tineri sau de varsta mijlocie.
„Din aceasta afacere nu te poti imbogati” – spune Monika, dupa care adauga: „Poti numai supravietui. De altfel, nu sunt numai patroana, ci si vanzatoare. Chiria mare, costurile de aprovizionare, la fel, ma impiedica sa angajez o vanzatoare.”
Cu toate acestea, magazinul este din ce in ce mai cautat de grasani de toate varstele. Lasand la o parte complexele, lesne de inteles, ei doresc sa-si gaseasca produse de calitate pe… masura. In pofida dificultatilor, Monika Bartha este optimista. Ea crede ca acest magazin va deveni din ce in ce mai rentabil, cu clienti stabili si cu o oferta cat mai apropiata de necesitatile si de buzunarele supraponderalilor.
In timp ce marea majoritate a magazinelor ofera imbracaminte pentru femei si barbati de tipul top-modelelor, aceasta intreprinzatoare targmureseana s-a gandit si la necesitatile unor minoritari burtosi, care din cauza sedentarismului tind sa devina majoritari intr-o societate sufocata de supertehnologie.
Peter Leb