Google încearcă să reducă dezinformarea pe platforma sa YouTube prin limitarea accesului la conținutul care este la limita regulilor și promovarea surselor de încredere. YouTube a urmărit în ultimii ani să reducă răspândirea acestui conținut la limită pentru că tot mai multă lume folosește platforma pentru a urmări cele mai recente știri sau pentru subiecte de interes.
YouTube este o platformă publică, unde oricine poate încărca conținut video și îl poate împărtăși cu toată lumea. Această deschidere oferă oportunități nelimitate, dar și provocări. De aceea, YouTube depune eforturi constante pentru a găsi un echilibru între exprimarea creativității și protejarea comunității de conținut dăunător.
Regulile pe YouTube sunt definite de politicile comunității, iar o combinație între elementul uman și machine learning ne permite să îndepărtăm mai mult conținut care încalcă regulile decât înainte. Va exista însă totdeauna conținut care este la limita regulilor YouTube, fără a le încălca. De aceea, în ultimii ani, YouTube s-a concentrat pe reducerea răspândirii acestui tip de conținut „la limită” și a dezinformării, în paralel cu promovarea unor surse autorizate, de încredere.
Accent pe sursele de încredere
Tot mai multă lume se uită pe YouTube pentru a urmări cele mai recente știri sau pentru subiecte de interes – de la schimbările climatice la dezastre naturale, de exemplu. Pentru subiecte precum muzica sau divertismentul, cele mai importante criterii care determină subiectele de interes pentru public sunt relevanța, popularitatea și noutatea. Însă pentru zone precum știri, știință sau evenimente istorice, factorii cheie sunt prestigiul și autoritatea sursei, alături de calitatea informației și contextul. De aceea, YouTube și-a dublat eforturile în susținerea și promovarea surselor de autoritate și a adoptat o serie de schimbări în acest sens:
- Prioritizarea surselor: În 2017, YouTube a început să prioritizeze sursele oficiale pentru rezultate ale căutărilor după știri și informații și listele „watch next”, incluzând aici nume precum CNN, Fox News, Jovem Pan, India Today sau The Guardian. De exemplu, o căutare după un eveniment știre, precum Brexit: în medie, 93% dintre videourile din primele 10 rezultate ale căutării au ca sursă un canal cu un grad înalt de prestigiu și autoritate în domeniu. Această autoritate este importantă în subiecte care nu se perimează și sunt expuse dezinformării, precum videouri despre vaccinuri. În acest caz, YouTube pune accent în rezultatele căutărilor pe videouri ale unor surse cu expertiză în domeniu, precum instituții publice din domeniul sănătății.
- Informații de încredere și la timp pentru breaking news: Informațiile de încredere sunt critice atunci când un subiect „explodează”. Realizarea de conținut video de calitate, cu informații verificate, necesită timp, o resursă insuficientă în contextul evoluției evenimentului. Pentru a suplini acest lucru, sunt oferite preview-uri cu articole text în rezultatele căutărilor din YouTube, alături de un reminder că evenimentele sunt în desfășurare, iar știrile se pot schimba foarte rapid. De asemenea, YouTube a introdus secțiunile Top News și Breaking News pentru a scoate în evidență jurnalismul de calitate. În 2019, traficul pe canalele surselor de prestigiu a crescut cu 60%.
- Context pentru utilizatori: Câteodată un singur video nu oferă destul context pentru ca oamenii să înțeleagă foarte bine ce urmăresc. Vrem să ne asigurăm că persoanele care urmăresc videouri pe subiecte expuse dezinformării primesc informații suplimentare în timpul vizionării. YouTube a adăugat o serie de casete care oferă diferite informații de context pentru videoul urmărit – subiecte generale, știri recente referitoare la dezinformare sau detalii despre sursa știrii. De exemplu, când cineva urmărește un video care încurajează oamenii să nu facă vaccinul MMR, vor fi afișate informații care oferă mai mult context științific subiectului, cu linkuri către alte surse. Sau dacă cineva urmărește un nou video încărcat de o publicație finanțată de guvern, sub video va fi afișată această informație despre cel care a publicat videoul. Această soluție de afișare de informații contextuale a fost introdusă în iunie 2018 și mai apoi extinsă la tot mai multe țări.
Eforturile pentru reducerea conținutului la limita regulilor, care ar putea să dezinformeze utilizatorii YouTube, au început în ianuarie 2018. Aceste eforturi au fost extinse în afara Statelor Unite, mai întâi către țările vorbitoare de engleză, precum Marea Britanie, Irlanda sau Africa de Sud, iar apoi către țări ne-vorbitoare de engleză, începând cu Brazilia, Franța, Germania, Mexic și Spania. Acest conținut „la limită” reprezintă în prezent 1% din timpul de vizionare pe YouTube în Statele Unite. Spre comparație, videourile despre meditație, o categorie destul de redusă, însumează mai mult timp de vizionare decât conținutul „la limită” și cel care dezinformează, la un loc.
Cum se stabilește ce este „la limită” și dezinformare
A stabili ce este informație dăunătoare sau la limită este un demers delicat, în special când e vorba de marea varietate de videouri disponibile pe YouTube. Ne bazăm pe evaluatori din afara companiei, localizați peste tot în lume, care ne oferă informații critice privind calitatea unui video. Acești evaluatori iau regulile publice ca repere în munca lor. Fiecare video evaluat primește până la 9 opinii diferite, iar în fiecare zonă critică este nevoie de experți certificați. De exemplu, medicii oferă îndrumare pentru validarea videourilor referitoare la tratamente medicale specifice, pentru a reduce răspândirea dezinformării în această zonă. Plecând de la informații validate unanim de către evaluatori, YouTube contruiește modele folosind sistemele machine-learning. Aceste modele sunt apoi utilizate pentru a analiza sute de mii de ore de videouri în fiecare zi, pentru a identifica și reduce răspândirea conținutului „la limită”. Iar acuratețea acestor sisteme se îmbunătățește continuu.
Mai multe detalii găsiți pe blogul YouTube.