din reprosurile aduse frecvent operatorului Zapp. Noile terminale argintii, cu clapeta si ecran color, sunt foarte asemanatoare cu unele modele recente de Motorola sau Samsung. Diferenta consta in faptul ca noile terminale sunt concepute pentru tehnologia CDMA 450, folosita in Romania doar de Zapp.Lansarea noilor terminale, dintre care Z510 este deja disponibil in magazine, este o miscare indelung asteptata de piata. In vreme ce utilizatorii de GSM se lafaiau cu telefoane care de care mai arato
din reprosurile aduse frecvent operatorului Zapp. Noile terminale argintii, cu clapeta si ecran color, sunt foarte asemanatoare cu unele modele recente de Motorola sau Samsung. Diferenta consta in faptul ca noile terminale sunt concepute pentru tehnologia CDMA 450, folosita in Romania doar de Zapp.Lansarea noilor terminale, dintre care Z510 este deja disponibil in magazine, este o miscare indelung asteptata de piata. In vreme ce utilizatorii de GSM se lafaiau cu telefoane care de care mai aratoase, utilizatorii Zapp aveau de ales doar intre Hyundai si Synertek S200, terminale folosite de utilizatorii de date pe post de modemuri, in sensul ca se conecteaza cu ajutorul lor la laptop sau desktop.Era absolut natural ca operatorul mobil sa diversifice gama de telefoane disponibile pe piata, pentru ca Zapp, desi se proclama furnizor mobil de date, ramane, in mare parte, un operator de voce. Sa nu uitam ca 80% din veniturile companiei sunt realizate din serviciile de voce, cu toate ca transmisiile de date reprezinta principalul sau atu.”Romania ramane o mare piata de voce”, afirma analistul Nicolae Oaca. Desi operatorii mobili pretind ca apetitul pentru date al utilizatorilor este intr-o continua crestere, succesul serviciilor cu valoare adaugata (prin GPRS) oferite de Orange si Connex este destul de limitat.Bineinteles ca scopul celor de la Zapp este sa creasca ponderea serviciilor de date, motiv pentru care au facut un efort considerabil pentru modernizarea retelei. De aceea, daca presupunem ca noile terminale (doua modele urmand sa fie disponibile pana la sfarsitul anului) se adreseaza doar utilizatorilor de voce, ne aflam pe o pista gresita, spun sefii Zapp. Telefoanele vor fi dotate cu functii specifice utilizatorilor de date (tehnologie BREW si GPS).Desi datele sunt mai profitabile, deocamdata doar 20% din venituri sunt obtinute din aceste servicii, restul banilor provenind din voce. „Cred ca anul viitor veniturile din serviciile de voce vor creste cu 10-20%”, declara Cuneyt Turktan, presedinte Telemobil, compania care opereaza Zapp. Bineinteles ca estimarea acestei cresteri se bazeaza inclusiv pe lansarea noilor terminale. Miscarile operatorului de telefonie mobila au inceput sa se traduca si in imbunatatirea rezultatelor financiare. Presedintele Zapp estimeaza pentru anul in curs o cifra de afaceri de 45 milioane dolari – aproape de trei-patru ori mai mult decat anul trecut, insa destul de redusa, daca e sa facem o comparatie cu veniturile de sute de milioane de dolari ale Connex si Orange. Se pare ca investitiile in extinderea retelei la nivel national incep sa aduca roade. Daca la serviciile de voce, din cauza reducerilor de tarife (implicit, a marjelor comerciale), trebuie sa vinzi mult pentru a fi profitabil, in cazul datelor, filozofia este alta. Aici e vorba de o valoare adaugata mult mai mare. In concluzie, „ramanem axati, in principal, pe date”, declara Cuneyt Turktan. Aceasta concentrare pe date se traduce in practica prin investitia (peste 12 milioane USD) facuta de Zapp in modernizarea retelei, cu scopul cresterii vitezei de transfer pana la 2,4 Mbps si in implementarea tehnologiei BREW.Parafrazand o declaratie a lui Varujan Pambuccian, presedintele Comisiei IT&C din Camera Deputatilor, facuta la Forumul Regional de Comunicatii 2003, Zapp este mai lent, insa face mutarile decisive. A avut o retea restransa, insa a extins-o. Avea doar doua terminale, acum va vinde din ce in ce mai multe. Principala provocare ramane insa cresterea ponderii veniturilor din date.