Lantul spaniol de retail Zara s-a extins in mod extrem de rapid in ultimele cateva luni, reusind sa depaseasca principalul rival, Gap, si devenind astfel cea mai mare retea de imbracaminte din lume. Zara s-a extins puternic pe piata globala in timp ce Gap a suferit o scadere semnificativa a vanzarilor pe fondul atitudinii consumatorilor de pe piata din SUA. Inditex, parintele Zara, a inregistrat o crestere de 9% a vanzarilor in primul trimestru fiscal al anului, pana la 2,218 miliarde de euro.
Lantul spaniol de retail Zara s-a extins in mod extrem de rapid in ultimele cateva luni, reusind sa depaseasca principalul rival, Gap, si devenind astfel cea mai mare retea de imbracaminte din lume.
Zara s-a extins puternic pe piata globala in timp ce Gap a suferit o scadere semnificativa a vanzarilor pe fondul atitudinii consumatorilor de pe piata din SUA.
Inditex, parintele Zara, a inregistrat o crestere de 9% a vanzarilor in primul trimestru fiscal al anului, pana la 2,218 miliarde de euro. In acelasi timp, Gap a raportat o scadere de 10% a vanzarilor, pana la 2,169 miliarde de euro.
Diferenta poate parea chiar mica, insa pentru Inditex aceasta este semnificativa, fiind pentru prima data cand isi depaseste rivalul american.
Grupul spaniol a devenit in urma cu 3 ani cel mai mare retail de pe piata europeana, dupa ce a reusit sa devanseze compania H&M.
Primul magazine Zara a fost deschis in 1975 in orasul A Coruña din Galitia. Anii ’80 au insemnat o expansiune rapida pe piata spaniola, pentru ca in 1988 sa fie deschis primul magazin in afara Spaniei, in Porto, Portugalia.
Si adevarata expanisune abia atunci a inceput. In 1989 se deschide primul magazin din New York pentru ca in 1990 Zara sa intre pe piata pariziana. Acum grupul detine aproximativ 3.900 magazine in 70 de tari.
Inditex a reusit sa ajunga atat de departe prin folosirea unor tehnici inovatoare de management si logistica, tehnici studiate acum in scolile de business din lume.
Compania urmeaza aceeasi pasi la intrarea pe fiecare piata. In prima faza deschide un magazine-insigna care promoveaza brandurile companiei pentru ca apoi sa se extinda puternic pe intreaga piata.
Pentru o companie care cheltuie foarte putin pentru publicitate, magazinele sunt principala unealta de marketing. Acestea sunt construite pentru a arata ca “buticuri” de moda, atragand astfel foarte multi clienti.
Cheia succesului Inditex sta insa in dezvoltarea pe verticala a grupului. Aproape toate fazele de proiectate pana la vanzarea unui produs sunt dezvoltate “in familie” iar designerii companiei sunt indemnati sa tina pasul cu lumea modei pentru a mentine trendul hainelor ce le comercializeaza.
In urma cu un an Inditex a inregistrat un avans al profitului cu 25%, pana la 1,25 miliarde de euro. Zara ramane cel mai important brand al companiei cu vanzari de 6,26 miliarde de euro in 2007, reprezentand doua treimi din cele totale ale grupului.
Comparativ, de mai bine de patru ani vanzarile Gap au fost in continua scadere, in ultima vreme economia dificila din SUA spunandu-si cuvantul. Gap are in acest moment 3.100 de magazine la nivel global si 150.000 de angajati.
Sursa: The Guardian