Zboară, pasagerule, zboară!

V-aţi gândit vreodată câte zboruri trebuie să efectuaţi în Europa cu compania aeriană preferată pentru a fi recompensat cu un bilet gratuit? Vă spunem noi: de la nouă în sus şi, de preferat, pe distanţe cât mai mari. La nouă curse pe relaţia Bucureşti- Madrid cu Tarom, la clasa economic, orice pasager poate obţine un bilet gratuit la un zbor spre Chişinău, Istanbul, Budapesta, Sofia, Atena, Belgrad sau pe orice rută internă. Deşi seamănă a slogan publicitar, acesta nu

V-aţi gândit vreodată câte zboruri trebuie să efectuaţi în Europa cu compania aeriană preferată pentru a fi recompensat cu un bilet gratuit? Vă spunem noi: de la nouă în sus şi, de preferat, pe distanţe cât mai mari.

La nouă curse pe relaţia Bucureşti- Madrid cu Tarom, la clasa economic, orice pasager poate obţine un bilet gratuit la un zbor spre Chişinău, Istanbul, Budapesta, Sofia, Atena, Belgrad sau pe orice rută internă. Deşi seamănă a slogan publicitar, acesta nu este altceva decât avantajul principal al programului de bonusare al companiei, care constă în faptul că, la fiecare cursă efectuată, pasagerul care s-a înscris în acesta primeşte un anumit număr de „mile“ (puncte bonus – n. red). Odată ce ajung la un anumit nivel, ele pot fi transformate în bilet de avion sau pot ajuta la promovarea categoriei, de la economic la business class. „În programul de loialitate Smart Miles, pentru a obţine un bilet gratuit, dus-întors, la clasa economic, este nevoie ca pasagerul înscris în program să fi parcurs cel puţin 10.000 de mile cu compania noastră“, explică Ruxandra Brutaru, director general al Tarom. Numai în 2009 au fost emise peste 3.400 de bilete gratuite în baza milelor acumulate.

Mai mult, după ce operatorul naţio­nal va intra în alianţa Sky Team, în iunie,  pasagerul Tarom poate cumula milele de pe toate cursele efectuate cu partenerii alianţei. „Milele câştigate pe cursele operate de Air France, de exemplu, pot fi folosite în reţeaua KLM, precum şi în reţelele companiilor aeriene membre Sky Team, inclusiv Tarom“, spune şi Emanuela Ghyka, directorul de marketing al Air France-KLM, precizând  că pentru orice destinaţie europeană minimul de mile necesar acordării unui zbor gratuit este de 30.000, echivalentul a cel puţin 13 zboruri Bucureşti-Paris.

De acelaşi avantaj oferit de alianţa Sky Team beneficiază şi pasagerii Alitalia, care, în plus, prin programul de recompensă al companiei pot câştiga între 100 şi 1.500 de mile pe zborurile interne, respectiv până la 3.000 de mile pe zborurile internaţionale efectuate la clasa business. Practic, un om de afaceri care călătoreşte frecvent pe ruta Roma-Bucureşti poate primi, la 16 zboruri efectuate, un bilet gratuit pe o cursă Roma-Fort de Paris (Martinica), cu escală la Paris.

20.000 de mile între Bucureşti şi Londra

În cazul Malev, parte a alianţei One ­World, împreună cu Swiss, un zbor transatlantic Zürich-New York şi retur cumulează aproximativ 19.800 de mile, ceea ce se traduce printr-un bilet gratuit pe orice destinaţie europeană. „Numărul posesorilor de Duna Club (cardul de bonus al Malev – n.red) este în continuă creştere, cu 1,2%-1,5% în fiecare lună“, spune Mădălina Creţu, country manager Malev.

În contextul fuziunii British Airways (BA)-Iberia, pasagerii ambelor companii pot beneficia de programul comun de bonusare. „Un bilet Bucureşti-Londra poate fi achiziţionat cu 20.000 de mile. În cazul în care pasagerul nu are suficiente mile, acesta poate opta pentru varianta „part cash part miles“ şi, în acest caz, plăteşte 72 de euro plus 10.000 de mile“, spune Emil Delibashev, directorul comercial al BA pentru zona Balcanilor, menţionând că, în ambele cazuri, se achită taxele de aeroport.

Lufthansa a transformat, în 2009, milele pasagerilor în peste un milion de bilete de avion, în condiţiile în care un zbor dus-întors pe o destinaţie europeană poate fi achiziţionat începând de la 15.000 de mile. Şi pe liniile aeriene poloneze recompensa vine tot după 15.000 de mile câştigate. Potrivit lui Pawel Merchel, country manager LOT, aproximativ 60% dintre posesorii de mile le folosesc pentru achiziţia biletelor de avion. „Dacă pasagerul îşi cumpără un bilet de avion care are valoarea a peste 30.000 de mile şi dintr-un motiv oarecare nu poate efectua zborul, milele i se vor întoarce în cont“, spune Merchel.

Potrivit lui Stefan Versemann, directorul general de vânzări pe România şi Republica Moldova al Lufthansa, convertirea biletului economic la clasa business este din ce în ce  mai populară, iar Mădălina Creţu menţionează că, „în general, upgradarea la clasa business este preferată pe cursele transatlantice“.

Pentru cei care nu vor convertirea milelor în zboruri, companiile oferă cadouri precum ceasuri, parfumuri, stilouri ori tricouri.

500.000 de mile sunt necesare pentru a face înconjurul lumii gratuit. Punctele ajung pentru aproximativ 15 zboruri pe distanţă mare, echivalentul a circa 7.000 de euro.