O vacanță sau o călătorie peste hotare reprezintă, de cele mai multe ori, prilej de cheltuieli excesive. Biletele de avion, cazarea, gustările din timpul călătoriei, suvenirurile și biletele de intrare la diferite atracții turistice reprezintă o sumă de bani consistentă care trebuie bugetată din timp în economiile familiei. În plus, atunci când apar evenimente neplăcute pe traseu, bugetul de vacanță poate fi cu adevărat dat peste cap. Cum putem face pentru a evita pierderea unor sume mari de bani din cauza operatorilor de zbor în cazul zborurilor întârziate sau anulate?
Contextul legislativ protejează călătorii de evenimentele neplăcute din aeroport
Uniunea Europeană a luat în calcul aceste situații încă din anul 2004, când a pus bazele Regulamentului Comisiei Europene nr. 261/2004. Acest regulament prevede toate situațiile neplăcute în urma cărora orice cetățean poate obține despăgubiri pentru un zbor anulat sau întârziat. Țările din UE s-au angajat să respecte acest regulament în momentul aderării. Astfel, dacă zbori din sau într-o țară europeană sau dacă zborul tău este operat de o companie europeană, vei fi acoperit de aceste reguli.
Pe lângă acoperirea întregului teritoriu aerian al Uniunii Europene, Regulamentul CE 261/2004 se aplică și altor țări și teritorii, după cum urmează:
- țări din SEE precum Islanda, Elveția și Norvegia;
- regiuni ultraperiferice precum Insulele Canare, Guyana Franceză, Insula Martinica, Guadelupa, Madeira etc.
Înainte de a începe să analizezi zborurile din ultimii 3 ani pentru a descoperi eventualele evenimente neplăcute care s-ar putea încadra în normele regulamentului, trebuie să știi că despăgubirile și compensațiile pot fi primite doar de pasagerii ai căror zboruri au fost anulate din vina operatorului de zbor. Astfel, dacă pasagerul a decis să nu se prezinte la poarta de îmbarcare, indiferent de motiv, acesta nu este eligibil pentru despăgubiri. Mai mult, dacă operatorul de zbor a anunțat pasagerii de modificări în programul de zbor cu 14 zile înainte de ora îmbarcării, niciunul dintre aceștia nu va avea dreptul la despăgubiri și compensații.
Câți bani poți primi ca despăgubire pentru evenimentele neplăcute de la îmbarcare?
Un zbor anulat sau întârziat poate da peste cap complet o vacanță cu familia, o călătorie de business sau un city-break nu doar din punct de vedere organizațional, ci și din punct de vedere financiar. Nu este corect ca bugetul călătorilor să fie încurcat din vina operatorilor de zbor, deci compensațiile și despăgubirile sunt o variantă elegantă de a rezolva problemele apărute.
Situațiile neplăcute pot apărea indiferent de compania de zbor cu care decizi să călătorești. Regulamentul CE se aplică în mod egal tuturor firmelor de transport aerian. De exemplu, pentru un zbor anulat Lufthansa sau operat de altă companie vei primi aceleași despăgubiri. Suma pe care o primesc cetățenii nedreptățiți variază în funcție de lungimea zborului și timpul scurs până la momentul soluționării problemei apărute:
- 125 de euro pentru o întârziere mai mică de 2 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor mai scurt de 1500km.
- 250 de euro pentru o întârziere mai mare de 2 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor mai scurt de 1500km.
- 200 de euro pentru o întârziere mai mică de 3 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor pe o distanță cuprinsă între 1500 și 3000km.
- 400 de euro pentru o întârziere mai mare de 3 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor pe o distanță cuprinsă între 1500 și 3000km.
- 200 de euro pentru o întârziere mai mică de 4 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor mai lung de 3500km, în interiorul UE.
- 400 de euro pentru o întârziere mai mare de 4 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor mai lung de 3500km, în interiorul UE.
- 300 de euro pentru o întârziere mai mică de 4 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor mai lung de 3500km, în afara UE.
- 600 de euro pentru o întârziere mai mare de 4 ore până la acordarea unei curse alternative în cazul unui zbor mai lung de 3500km, în afara UE.
Orice călătorie presupune multă pregătire și organizarea unui buget de cheltuieli. Mai mult, mulți cetățeni sunt mult prea ocupați pentru a se ocupa de birocrația necesară recuperării despăgubirilor pentru disconfortul creat de astfel de evenimente neplăcute și renunță la întregul proces. Dacă te regăsești în situațiile descrise și consideri că, în ultimii 3 ani, ai fost nedreptățit de companiile de zbor, poți apela la o firmă specializată în recuperarea despăgubirilor, cum este și AirAdvisor.
Tot ce ai de făcut pentru a apela la serviciile unei companii specializate este să completezi o cerere pe site-ul lor. Întregul proces durează 2-3 minute, iar apoi vei fi contactat de un reprezentant. Cazul tău va fi preluat de juriștii specializați, iar aceștia vor face tot posibilul să te ajute să obții suma care ți se cuvine conform Regulamentului CE. Mai mult, nu trebuie să plătești nimic până în momentul în care obții suma finală. Comisionul juriștilor este de doar 30% din suma finală. Cu un efort minim, îți poate recupera banii pierduți.