Bursa Specială „Guvernul României“ (BSGR) pentru formarea managerilor din sectorul public a devenit victima sistemului pe care ar fi trebuit să îl reformeze.
La patru ani de la lansare, programul Bursa Specială „Guvernul României“ este practic blocat: Comisia BSGR e nefuncţională, partenerul de implementare se retrage peste două săptămâni, iar legea care numeşte noua instituţie care va coordona proiectul nu e încă votată.
Un număr de 149 de tineri au fost selectaţi, în urma unor examinări riguroase, pentru a participa la program. Tinerii se obligau să obţină calificative bune la universităţi reputate din Occident, să revină în ţară la finalizarea studiilor şi să activeze pe poziţii de management în sectorul public. Din 2005 şi până azi, beneficiarii s-au lovit de toate piedicile posibile, de la şicane administrative la tergiversări legate de plata burselor.
Noi incertitudini planează asupra proiectului în care statul român a investit peste 6 milioane de euro. Un act normativ aflat în curs de avizare la Ministerul Educaţiei prevede înlocuirea partenerului de implementare a proiectului, Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, cu Centrul Naţional pentru Burse de Studii în Străinătate. Diferendul dintre PNUD şi minister ar fi pornit de la faptul că Guvernul nu îşi respectă obligaţiile contractuale. Niciunul dintre cei 100 de tineri care au absolvit programul nu a primit postul promis! „Angajarea bursierilor era o chestiune elementară de eficienţă în cheltuirea banului public“, afirmă Mircea Miclea, fost ministru al Educaţiei.
Preşedintele Comisiei BSGR, abilitate cu supravegherea proiectului, îl acuză pe Emil Boc de blocajul creat. „Premierul nu a numit mai mulţi membri ai Comisiei, astfel că aceasta nu mai poate funcţiona. Sunt beneficiari care nu-şi pot continua studiile în lipsa avizelor CBSGR“, spune Ion Roşca. Întrebat de „Capital“ de ce nu a făcut respectivele numiri, Emil Boc a transmis o informare în care ocoleşte răspunsul. Cel puţin patru dintre cei 49 de beneficiari care încă studiază nu îşi pot continua studiile în aceste condiţii. La rândul lor, sătui de tergiversări, absolvenţii aşteaptă măcar eliberarea de clauzele contractului cu statul. Noul proiect de lege nu zice însă nimic despre acest lucru.
Legea a fost prost concepută. Guvernanţii s-au amăgit că au timp trei-patru ani să găsească o modalitate de angajare a bursierilor până când aceştia vor absolvi.
Ion Roşca, preşedinte CBSGR
Eşecul programului e consecinţa proastelor decizii politice, a promovării oamenilor de partid şi a acoliţilor în detrimentul unor specialişti.
Mircea Miclea, fost ministru al Educaţiei
Zece reţete pentru cheltuirea banilor publici din România
LEGI PROASTE Actul normativ ar fi trebuit să desemneze, de la bun început, responsabilii cu facilitarea angajării absolvenţilor în adminis-traţie, consideră preşedintele CBSGR, Ion Roşca. Noul act normativ pregătit de Guvern nu corectează nici acum această lacună legislativă!
COMISII INEFICIENTE Dependentă de numirile premierului, Comisia nu îşi mai poate desfăşura activitatea din toamnă. CBSGR are doar trei reprezentanţi cu drept de vot, în vreme ce Legea nr.157/2004 cere să fie minimum 12 membri validaţi dintr-un total de 15.
SCHIMBĂRI DE VIZIUNE Un program de numai patru ani a prins patru guverne diferite. „S-au schimbat guvernele, iar entuziasmul faţă de program s-a stins. Am impresia că proiectul BSGR nu e deloc pe agenda Guvernului Boc“, consideră preşedintele CBSGR, Ion Roşca.
LIPSĂ DE COMUNICARE Relaţiile dintre Ministerul Educaţiei şi PNUD, respectiv dintre CBSGR şi Guvern, au fost extrem de greoaie, mai ales în ultima vreme. Memoriile şi scrisorile depuse de PNUD şi CBSGR sunt ignorate cu lunile de guvernanţi.
LIPSĂ DE ATITUDINE Interesate mai degra-bă de profitul pe termen scurt, persoanele cu funcţii de decizie, dar şi ONG-urile de genul PNUD au fost indulgente cu situaţii care afec-tau sau riscau să afecteze grav programul.
DICTATURA BIROCRAŢIEI „Venim de la New York sau de la Cambridge să ne rezolvăm problemele curente pentru buna desfăşurare a programului şi suntem trataţi ca ultimii oameni, trimişi de colo colo pentru nişte acte“, se plâng beneficiarii programului BSGR.
IRESPONSABILITATE Guvernanţii nu fac nimic pentru a-şi respecta obligaţiile asumate contractual, expunându-se plăţii unor daune consistente în instanţă. Mai mulţi beneficiari au acţionat deja statul în judecată, iar alţii ameninţă că o vor face şi ei.
CLIENTELISM Guvernul nu a găsit nicio soluţie pentru cei 100 de absolvenţi, dar a făcut loc în ministere şi agenţii pentru sute de acoliţi. „Aranjamentele şi cumetriile din instituţiile publice au subminat programul“, susţine Mir-cea Miclea, fost ministru al Educaţiei.
SIMULAREA DEZBATERII PUBLICE Două dintre instituţiile-cheie în desfăşurarea proiectului, Comisia BSGR şi Asociaţia Beneficiarilor (ABBSGR), nu au fost consultate în legătură cu noua lege pregătită de minister. „Ar fi trebuit să mă întrebe şi pe mine“, consideră Ion Roşca.
REZISTENŢĂ LA SCHIMBARE Chiar dacă ar fi numiţi în funcţii publice, absolvenţii BSGR ar urma să comande peste numeroşi bugetari neprofesionişti sau lipsiţi de motivaţie, dar apăraţi de sindicate puternice.
Cariere blocate pe biroul unei comisii inexistente
Deşi finalizarea studiilor la universităţile din străinătate este condiţie obligatorie în contractul semnat între bursieri şi stat, Comisia BSGR e în imposibilitatea de a acorda avizele pentru studenţii aflaţi în situaţii speciale.
«Eu pot!», clamează, cu atitudine, Nico în spoturile TV şi pe panourile uriaşe care fac reclamă, în marile oraşe, unuia dintre giganţii economiei globale. CV-ul studentei dă greutate sloganului. Campioană mondială şi europeană la dezbateri academice, Nicoleta Lupea îşi încheie studiile în Finanţe şi Matematică cu distincţia „Summa Cum Laudae“ acordată de Baruch College, City University of New York, după care vrea să finalizeze şi studiile din cadrul Facultăţii de Drept a Universităţii „Babeş-Bolyai“. Are o ofertă tentantă din partea uneia dintre cele mai mari bănci din Japonia, dar, cu toate astea, vrea să se întoarcă în România pentru a-şi onora contractul cu statul român, care i-a finanţat studiile la City University of New York.
Tânăra ambiţioasă din reclame nu mai crede însă în succesul Bursei Speciale „Guvernul României“. „Când am decis să particip la acest program, nu îmi doream decât să muncesc timp de patru ani în administraţia publică, acolo unde statul considera că pot să îmi aplic abilităţile“, îşi justifică Nico opţiunea.
Din raţiuni independente de voinţa ei, trebuie să-şi prelungească programul academic de la New York, iar pentru asta are nevoie de avizul CBSGR. Nu a primit niciun răspuns din aprilie. „Nu mai am nicio speranţă că avizarea cererii mele va putea fi făcută în timp util“, spune Nico.
Niciun răspuns, nicio speranţă
Andreea Udrea este doctorandă la Departamentul de Ştiinţe Politice al University College London. Pentru primii trei ani de doctorat a beneficiat de Bursa Specială „Guvernul României“. În octombrie 2008, la începutul celui de-al treilea an universitar, la sfatul îndrumătorilor săi de la Londra, a făcut o cerere pentru prelungirea contractului şi a bursei cu încă un an universitar. În mai, a încercat din nou.
„În scrisoarea adresată Comisiei în vederea prelungirii finanţării pentru anul al patrulea, am explicat că doctoratul în Anglia durează patru ani. Din start, contractul nu a prevăzut decât finanţarea primilor trei ani, şi numai a 10 luni din 12 pe an. Eu voi finaliza prima formă a tezei de doctorat în decembrie, urmând să-mi susţin dizertaţia cel târziu în septembrie 2010“, explică Andreea. Finanţarea prin BSGR i-ar asigura un minim necesar pentru cheltuielile de întreţinere în Londra. „M-aş putea concentra asupra finalizării doctoratului, şi nu asupra modalităţilor în care să-mi acopăr cheltuielile“, susţine Andreea, care, la fel ca şi Nicoleta, nu a primit niciun răspuns din partea Comisiei BSGR.
„Mă aşteptam să existe multe obstacole, dar nu mi-am imaginat că se vor cheltui 6 milioane de euro, noi vom rămâne fără posturi, dar legaţi de Guvern, şi nimeni nu va fi tras la răspundere pentru acest eşec. Trei premieri au asistat nepăsători la acest eşec“, acuză Nico.
3.000 de euro pe lună este suma maximă pe care, conform legii, o puteau primi beneficiarii BSGR. Pe an, un
bursier putea primi între 20.000 şi 35.000 de euro
DETALII:
Citeşte şi ANCHETĂ CAPITAL.RO: Bursierii Guvernului României, bursierii nimănui.