– accesul la informatie este regula, iar limitarea accesului este exceptia;
– in informatia de interes public intra orice informatie care este produsa sau gestionata de o institutie sau autoritate publica, inclusiv regiile autonome (pentru ca si ele gestioneaza bani publici);
– institutiile au obligatia de a furniza din oficiu informatii: normativele ce le reglementeaza activitatea, structura organizatorica, strategiile si programele, numele functionarilor, atributiile lor, programul de audiente, sursele financiare, bugetul, bilanturile contabile s.a.
– publicul poate solicita si alte informatii, raspunsul trebuind sa fie furnizat in maximum 30 de zile (refuzul, in 5 zile, cu drept de contestatie si de actionare in justitie, inclusiv pentru daune);
– daca o informatie clasificata acopera un act ilegal, ea se declasifica automat, devenind de interes public si putand fi difuzata;
-institutiile sunt obligate sa distribuie informatiile difuzate din oficiu prin puncte de informare-documentare, pliante, brosuri, rapoarte si, mai rapid si mai ieftin, pe paginile de web ale ministerelor, prefecturilor, primariilor municipale si orasenesti;
-pentru mass-media, termenul de furnizare a informatiilor de interes public este de 48 de ore;
-acreditarile nu pot fi refuzate ori retrase pentru motive care tin de activitatea ziaristului vizavi de institutia respectiva;
-institutiile vor intocmi anual un raport referitor la: cereri primite, rezolvate, reclamatii, plangeri, rezultatul acestora, domeniile de interes (pentru a sti daca e cazul sa largim sfera informatiilor difuzate din oficiu), costurile, cheltuieli recuperate etc.;
– informatia publica este oferita gratuit, cetateanul trebuind sa suporte eventual doar costul copiilor imprimate.
Sase ONG-uri au muncit la lectia de transparenta
„Pe ansamblu este o lege buna, maximum ce se putea obtine in conditiile actuale, apreciaza directorul executiv al Asociatiei Romane pentru Transparenta, Adrian Baboi. Oricum, mai buna decat a intrat in Parlament, datorita consultarii grupului de sase ONG-uri care au sustinut aceasta lege. Este o lectie ca transparenta nu face rau nimanui.”
Totusi, Legea accesului la informatiile de interes public ascunde si cateva capcane:
– delimiteaza vag domeniul informatiilor clasificate, inca nereglementat;
– conform legislatiei actuale, persoanele fizice nu pot actiona intitutiile in contencios;
– nu se reglementeaza regimul informatiilor comerciale (cum face legea americana), firmele continuand sa depinda de bunul plac al administratiei.
Zece puncte tari si trei capcane
6 decembrie 2001, 12:00
Ultima modificare în 6 decembrie 2001, 14:00
- accesul la informatie este regula, iar limitarea accesului este exceptia;- in informatia de interes public intra orice informatie care este produsa sau gestionata de o institutie sau autoritate publica, inclusiv regiile autonome (pentru ca si ele gestioneaza bani publici);- institutiile au obligatia de a furniza din oficiu informatii: normativele ce le reglementeaza activitatea, structura organizatorica, strategiile si programele, numele functionarilor, atributiile lor, programul de audiente,
Etichete: arhiva
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Companiile de retail merg pe comertul electronic
- Vinuri de 24 de carate
- Stiri
- Credite Phare cu 20% gratis
- Un trabuc e un unicat
- Pentru Politie siguranta cetateanului nu e un „lucru important”
- Vama vede infractori acolo unde nu sunt
- Motorola Comunications SRL isi consolideaza pozitia pe piata
- Romanii intra in UE prin biroul de stagiatura
- Cum se face milionu cu planseta si creionul