Aproape 40.000 de apeluri, în 3 luni şi jumătate de la lansare!
Numărul de telefon 119 a fost lansat cu trei luni şi jumătate în urmă, sub coordonarea consilierului de stat Mădălina Turza, timp în care s-au primit deja 39.656 de apeluri de la copii, persoane fizice sau angajați ai unor instituții.
171 de apeluri au sesizat situații de abuz, neglijare sau exploatare în care au fost implicați copii cu dizabilități. În 11 dintre situații numărul 119 a fost apelat de copii cu dizabilități.
De asemenea, în perioada 9 martie -12 aprilie 2022, au fost înregistrate 61 de apeluri în limba ucraineană, care vizau diferite situații în legătură cu „refugiații” minori. Cele mai mule dintre apeluri au făcut referire la situația unor copii neînsoțiți sau apelanții solicitau informații cu privire la servicii medicale sau școală pentru copiii ucraineni.
În urma apelurilor primite, echipele mobile ale DGASPC (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului) au efectuat 717 de misiuni de urgență în teren.
Care au fost principalele probleme semnalate? Peste 50% dintre situaţii au avut loc în familie
Principalele probleme semnalate de copiii și adulții care au apelat numărul 119 în perioada 5 ianuarie – 16 aprilie vizează abuzul fizic și emoțional, abuzul sexual, neglijarea și cerșetorie.
La acestea se adaugă o serie de sesizări sau solicitări de informații în legătură cu diferite drepturi ale copiilor: tutela, eliberarea actelor de identitate, dreptul la pensie alimentară, alocație etc.
Peste 50% dintre situațiile de abuz, neglijare sau exploatare semnalate s-au petrecut în familie, 4,1% în sistemul de protecție a copilului, 2,5% în spitale și 17,7 în alte contexte precum: în spațiul public, la școală, în mijloacele de transport etc.
Cum funcţionează, mai exact, numărul unic pentru copii 119?
La nivelul fiecărui județ, în Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului există un birou de operatori call-center, care funcționează în regim de permanență.
Peste 100 de specialiști (psihologi, asistenți sociali) fac parte din echipele mobile de intervenție, iar apelurile telefonice beneficiază de localizare, identificare și înregistrare.
Softul pus la dispoziție de STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale) permite monitorizarea în timp real a activității operatorilor și a modalităților de soluționare a cazurilor.
”Numărul unic 119 și infrastructura de servicii din spatele acestuia reprezintă cea mai amplă reformă în domeniul protecției copilului pe care Guvernul a realizat-o în ultimii 20 de ani.
Este momentul de la care putem vorbi despre un sistem dinamic, transparent și unitar la nivel național prin care putem să ajungem la copiii aflați în situații grave și el este rezultatul unui amplu proces colaborativ și de reglementare derulat în anul 2021”, afirmă Mădălina Turza, Consilier de Stat – Cancelaria Prim-ministrului, Coordonator Program.
Puteţi consulta întregul raport chiar aici.
Raport cazuistică 119 aprilie