La fel ca și ceilalți jucători din industria turistică, turoperatorul Cocktail Holidays se confruntă în această perioadă cu o serie de anulări și amânări a pachetelor turistice care ar fi trebuit să se desfășoare luna aceasta și în aprilie, cu ocazia Paștelui. Aproximativ 75 de vacanțe au fost anulate, în timp ce de 3 ori mai multe au fost amânate. De asemenea, în această perioadă căutările de pachete turistice pe site-ul turoperatorului au scăzut cu 35% față de perioada similară a anului trecut.
Din cauza pandemiei de coronavirus, cele mai afectate destinații sunt, așa cum era de așteptat, cele din Asia (China, Japonia, Coreea de Sud) și din Vestul Europei (Italia, Spania, Franța).
Turiștii vor anularea vacanțelor
De asemenea, turiștii români care aveau deja cumpărate pachete turistice (city break-uri, circuite sau sejururi) cu plecare în perioada martie-aprilie au solicitat turoperatorului anularea acestora. Acolo unde amânarea plecării nu a fost posibilă (în 5% dintre cazuri), vacanțele au fost anulate. În cazul pachetelor estivale, planificate în perioda iunie-septembrie 2020, nu au existat încă solicitări de anulare, ci doar intrebări referitoare la situația actuală și cum se preconizează a se proceda pe viitor.
„Cele mai afectate sunt plecările din această perioadă și programele de Paște, care sunt în mare parte anulate. Probabil vor apărea și alte cereri de anulări/amânări, în funcție de cum va evolua pandemia în Europa. În ceea ce privește vacanțele estivale, puțini turiști au ales să se intereseze de condițiile de anulare în acest moment, majoritatea sunând și informându-se despre situația acestor vacanțe early booking pe care le-au rezervat. Pachetele noastre au o politică de anulare destul de permisivă, pornind de la 20% la sejururi și penalitățile cresc doar cu a 30-a zi înainte de data plecării. Astfel, turiștii noștri au înțeles că este mai bine să mai aștepte înainte de a lua decizia de anulare”, explică Dan Goicea, director general al Cocktail Holidays.
„În plus, până la data de 30 aprilie, condițiile de penalizare pentru rezervarile noi au fost reduse la minimum și am introdus un grad mai mare de flexibilitate. Pentru întreg sezonul 2020, noi avem programate aproximativ 45.000 de locuri, numărul celor care anulează fiind destul de mic raportat la această cifră”, completează Dan Goicea.
Fiind vorba despre o situație fără precedent, care afectează industria la nivel internațional, turoperatorul român îi asigură pe turiști că duce negocieri cu furnizorii săi pentru a putea oferi clienților posibilitatea anulării cu penalizări în procent cât mai mic. Pentru cei care sunt nevoiți, din diverse motive, să călătorească și trebuie să facă rezervări, Cocktail Holidays a introdus un serviciu special de călătorie, Cocktail Dinamic, cu o politică de anulare flexibilă, care permite anularea gratuită a anumitor hoteluri rezervate prin acest sistem cu până la 15 zile înaintea datei de plecare.
„Și pe destinațiile interne cererile sunt la fel de scăzute ca și pe outgoing. Deși au bugete de călătorie, turiștii așteaptă să vadă cum va escalada pandemia. Este o perioadă foarte dificilă pentru turism, industrie în care lucrează sute de mii de oameni și, probabil, cea mai afectată de actuala situație. Menținerea personalului angajat este foarte importantă pentru noi și avem nevoie de o serie de măsuri de ajutor din partea statului, cele mai importante fiind amânarea pentru 4 sau 6 luni a taxelor pe salarii, amânarea sau chiar micșorarea unor taxe și impozite (TVA, taxe locale), relaxarea politicilor de finanțare a băncilor (stabilirea unor noi indicatori pentru acordarea creditelor, comisioane mai reduse) și, după ce pandemia va trece, ajutor din partea statului pentru a impulsiona creșterea turismului”, spune Dan Goicea.
„Tu întreabă, Cocktail îți răspune”
Pentru că este o situație fără precedent și turiștii nu știu cum le afectează călătoriile veștile privind închiderea frontierelor și suspendarea curselor către anumite destinații, Cocktail Holidays a decis să pună la dispoziția acestora consultanți de turism, pentru a le răspune în timp real la întrebări generale despre pachetele, zborurile sau cazările pe care le-au achiziționat, indiferent dacă sunt sau nu clienți ai agenției. Prin urmare, a demarat campania ”Tu întreabă, Cocktail îți răspune”, a creat o pagină în site, iar turiștii sunt îndemnați să pună întrebări privind vacanța lor.
„Primim zilnic întrebări de la clienții noștri, îi sfătuim și îi ajutăm să-și gestioneze călătoriile rezervate, dar am realizat că sunt și foarte mulți care nu au pe cine întreba. Este foarte bine ca un turist să se informeze și, prin urmare, am găsit această modalitate de a-I ajuta. Este foarte utilă și pentru cei care nu au un agent de turism, cei care și-au rezervat vacanțele pe cont propriu și care sunt mai debusolați pe măsură ce zborurile se anulează, hotelurile se închid”, spune Dan Goicea.
Brandul Cocktail Holidays a apărut în urmă cu 13 ani, dar compania care îl deține, Prompt Service Travel Company, a fost deschisă încă din 1993. Agenția și-a început activitatea oferind turiștilor vacanțe cu zboruri charter în Grecia – Creta, în prezent operând peste 25 de destinații din București, Cluj-Napoca, Iași și Constanța. Anual, Cocktail Holidays organizează circuite culturale, istorice sau tematice, dar și vacanțe în destinații exotice precum Sri Lanka, Thailanda, Cuba. Anul trecut, touroperatorul a deservit peste 35.000 de turiști și a înregistrat o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro.